Rachelwerk en dikte glaswol zolderdak

Robert0v

  • #1
Goedemiddag,

Ik ben begonnen met het rachelen van mijn zolderdak, zie foto. Het betreft een schuin dak met gordingen (ca 15,5 cm diep). De gordingen zitten max zo rond de 122cm van elkaar. Op de meeste plekken is het minder.

Aanvankelijk was het idee om de rachels onder de gordingen te bevestigen, om zo lekker dik te kunnen isoleren (14/15cm) met glaswol. Hiervoor heb ik rachels gebruikt van 22x50mm. Omdat er best veel verloop zit in de gordingen (op sommige plekken zijn ze 16,5cm diep) en ze op sommige plekken gedraaid zijn, is het knap lastig om vanuit de nok naar beneden toe alles recht te krijgen en recht tov elkaar. Ik ben bang dat straks met de afwerking met gipsplaten het een onbegonnen werk is alles mooi recht doorlopend te krijgen. Ik overweeg daarom serieus om toch tussen de gordingen te isoleren. Dit heeft als voordeel dat er makkelijker in vlakken gewerkt kan worden. Bovendien ben ik nu best wat ruimte aan de binnenkant kwijt. Ook hoef ik geval van eventuele lekkage niet een groot stuk van dak opnieuw te doen, maar kan ik in het vlak repareren.

De afwerking met gipsplaten wordt niet gestuct, enkel de naden worden weggewerkt en daarna afgewerkt met latex.

Nu zit ik met het volgende. De gordingen zijn over het algemeen 15,5 cm diep. Kan ik met 12 cm glaswol isoleren? Ik maak dan verticale rachels tussen de gordingen, op 11,5 cm van het dakbeschot. Door de dikte van de rachels (22mm) blijft dan 15,5 - (11,5+2,2) = 1,8 cm over voor de gipsplaten. Dat betekent dat je na afwerking met de gipsplaten (1,25 cm) nog slechts ca 5mm van de gordingen ziet. Is dat heel gek?

Daarnaast ben ik bang dat de rachels die ik heb net even te dun zijn. Ik heb ze bevestigd hoh 30cm. Ik overweeg om er extra latten achter tegenaan te plaatsen (10x38), om ze te verstevigen. Dat betekent wel dat de isolatie op de plekken van de rachels ca 1,5 cm wordt ingedrukt. Kan dat kwaad of is dat te verwaarlozen?

Zie bijgevoegd wat foto's. Ik ben ook heel benieuwd wat jullie vinden van het huidige rachelwerk en of jullie dit wel zo zouden laten.

Mijn dank is groot!

20210831_151021.jpg 20210831_151158.jpg 20210831_151134.jpg 20210831_151054.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert0v

  • #2
Na wat overleg toch besloten om het onder de gordingen te blijven rachelen. Alleen heeft iemand tips hoe ik dit van boven naar beneden en ten opzichte van elkaar recht kan laten lopen? Hoeveel verschil mag er zitten zonder dat je dat in de afwerking nog ziet?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
De damprem op de dakbalken aanbrengen is beter, eenvoudiger om een het pakket dampdichter te krijgen.
 

Robert0v

  • #4
Dank voor de tip. Ik ga glaswoldekens gebruiken met alulaag. Deze ga ik horizontaal achter de rachels schuiven. Wellicht als extra nog een dampscherm geheel over alles heen. Wat ik me dan alleen afvraag is, kom ik dan niet in de problemen als een rachel toch niet helemaal recht blijkt te zitten? Als hij eenmaal achter het dampscherm is, kom ik er niet meer bij.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Op dit forum is het vaak aangehaald. Damprem op de balklaag, raggels die zo dik zijn dat de schroeven van de gipsplaten de damprem niet kunnen doorboren. De ruimte tussen de damprem en de gipsplaten gebruik je voor de electro buizen en de dozen.

Zorg dat je de alu. goed dampdicht kan aftapen. Dus hier en daar een latje monteren ter ondersteuning waarop je de lagen kan nieten en tapen.
 
  • Like
Waarderingen: Robert0v

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Bij het uitstroken een metseldraad gebruiken, dan kan je de stroken in één vlak krijgen. Er langs kijken geeft je ook al een idee.
 

Robert0v

  • #7
Dus als ik het begrijp heb ik de volgende opties:
- glaswol met alulaag achter de rachels steken en alles goed aftapen. Gordingen blijven hierbij vrij van dampscherm.
- zelfde als vorige maar dan met extra dampscherm. Hierbij moeten dan eerst alle rachels eraf om het dampscherm over de gordingen te kunnen plaatsen.

Is dit juist? Kan ik ook veilig voor optie 1 kiezen?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #8
Optie 1 is heel lastig goed dampdicht te krijgen als de stroken er al tegen zitten.
Folie over de stroken kan ook, dan zit de folie klem tussen de gipsplaat en de strook.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Een warmtestroom gaat van warm naar koud. Meestal van binnen naar buiten.
De damprem zorgt ervoor dat het deel vocht in die stroom de dampren niet kan passeren. Echter breng je die laag aan met bijvoorbeeld kieren of slordigheden dan komt er wel vocht voorbij de damprem. Nog niets aan de hand als die hoeveelheid vocht door het dakbeschot naar buiten kan. Is er teveel vocht dan condenseerd dat in het dakbeschot. Nog geen paniek als die hoeveelheid weer kan drogen.
Zo niet dan wordt het link, is er teveel vocht in het hout getrokken en het blijft te lang nat ga je schimmel krijgen.
In dit hele proces zijn van invloed de temperatuur en de luchtvochtigheid van binnen als die van buiten. Dus is het best lastig.
 

Robert0v

  • #10
Dank voor de reacties en uitleg. Ik ga dan toch maar sowieso nog een extra dampremmer aanbrengen, als het lukt onder de rachels. Het is weer even wat extra werk, maar dan weet ik zeker dat ik minder risico heb op condensatie.
 

Robert0v

  • #11
Hoe kan ik het beste de glaswol met alulaag bevestigen? Gewoon zo horizontaal achter het regelwerk schuiven en zorgen dat het tegen her dakbeschot geklemd zit? Of is het echt.nodig om het vast te nieten op de gordingen?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #12
De wol moet niet kunnen uitzakken in de loop van de tijd, dus wel vastzetten.
 
  • Like
Waarderingen: Robert0v

Robert0v

  • #13
Duidelijk. Dan niet ik de spijkerflenzen op de gordingen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ik ben er vanuit gegaan dat het dak waterdicht wordt gehouden door pannen. Het valt mij nu op dat ik geen kringen of sporen van lekkage zie. Welk materiaal houd het dak waterdicht.
 

Robert0v

  • #15
Die kant van het dak ziet er idd perfect uit. Het is alleen schroten met daarop de pannen. Huis is uit 1965. De andere kant van het dak ziet er slechter uit. Daar zie je wel eerdere lekkages, bijv als gevolg van stuifsneeuw.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu