PUR-spuitspistool zit vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie heeft er een trucje om te zorgen dat een PUR-spuitpistool op de bus niet gaat blokkeren? Of weet iemand een (merk, type) pistool dat daarvan geen last heeft?

Toelichting:

Na gebruik van het PUR-spuitpistool blaas ik even door, sluit het pistool en zet de bus netjes rechtop, zoals het volgens de fabrikant moet.

Toch heb ik al enkele keren een PUR-pistool moeten demonteren en schoon maken, omdat het toch vast ging zitten. Ook heb ik PUR-pistolen om die reden moeten weggooien.

Als het eenmaal goed vast zit helpt PUR-spuitcleaner ook niet meer.

Is er wellicht een manier om de spuit van de PUR-bus te schroeven en de bus goed af te sluiten voor hergebruik?
 
Bij de PUR-spuitbussen voor hobbygebruik zit geen apart spuitpistool.
Die vormt één geheel met de spuitbus en wordt na gebruik altijd weggegooid.
Zo'n bus moet je om die reden altijd meteen leegspuiten.

Indien het in dit geval om een ander soort spuitpistool gaat, dus voor professionele toepassingen, dan graag even een toelichting!
 
Wanneer je hem een tijdje niet gebruikt, dan droogt de pur in de tuit ook op, dus raakt verstopt. Alleen bij dagelijks gebruik kan zo'n ding uit...

Anders moet je de fles er afdraaien, schoon spuiten met de purremover, en dan wegleggen.
 
De PUR-bussen met het bekende, transparante spuitbuisje, zijn niet persé voor hobbywerk. Er zijn ook extra grote bussen, brandvertragend schuim, alle-standen-gebruik etc.

Die je gebruikt met een spuitpistool (PUR pistoolschuim) hebben een gestandaardiseerde aansluiting voor een pistool dat ongeveer werkt zoals een verfspuit met bovenbeker: met de trekker beweeg je een verende "nozzle" (een conische pen, die in ruststand de spuitopening afsluit).

De met een stel- en sluitschroef regelbare terugstand van de nozzle bepaalt de dosering van de PUR.
Na gebruik zet je de bus met de spuit omhoog, blaast even door en sluit dan de nozzle.

Als alles goed is, zou je het pistool op enig moment daarna gewoon weer kunnen gebruiken door even te schudden, nozzle ontsluiten en dan maar weer spuiten.
Helaas blijkt het pistool dan soms toch niet te werken of zelfs onbruikbaar door vastgekoekt schuim.

Bij een buswisseling of als je het pistool van de bus haalt en niet direct weer gebruikt, spuit je het door met speciale PUR-pistoolcleaner.
Bij een serieus vastzittend pistool zit de nozzle of iets anders in het mechaniek vast en helpt ook die cleaner niet.

Een PURspuitpistool heeft voordelen als je veel moet PURren, op anders moeilijk bereikbare plaatsen en voor gedoseerd spuiten.

De bussen met de spuitbuisje zijn in een aantal situaties zeker zo goed bruikbaar.

Ik hoop dat dit voldoende uitleg is over het PURpistool.
 
Amdusias schreef:
Wanneer je hem een tijdje niet gebruikt, dan droogt de pur in de tuit ook op, dus raakt verstopt. Alleen bij dagelijks gebruik kan zo'n ding uit...

Anders moet je de fles er afdraaien, schoon spuiten met de purremover, en dan wegleggen.
Doe ik dus ook, maar dan gooi je zo maar nog bruikbare PURschuimbussen weg. Daar heb ik een bloedhekel. Misschien heeft iemand daar iets op gevonden, dacht ik. Vandaar de vraag.
 
Nee, ben bang van niet! Tja of iemand anders weet iets wat ik nog niet er over wist.

Ik gebruik dergelijke pistolen ook op mijn werk nu dagelijks, en je moet ze eigelijk om de bus eens flink doorspuiten, anders verstoppen ze ook. Maar je kunt ze niet een week weg zetten en hopen dat ie het nog doet, dan moet je hem echt goed schoon gemaakt hebben.
 
Ik gebruik zo'n pistool soms een paar weken lang dagelijks en dan een tijdje niet meer. Daar gaat het dus fout. Zoals je zegt is een weekje genoeg om m'n mooie pistooltje in een onbruikbare lor te veranderen.

Zou er nooit iemand op het idee gekomen zijn om onderdelen of coatings van onverlijmbare polyofinen (PP, PE) of PFDE toe te passen? In één geval heb ik gezien dat de afsluitkogel onder de busaansluiting van een kunststof was gemaakt. Ik vermoed echter dat dit PA ("nylon") was en dat hecht wel met PUR.

Ik zou de heren fabrikanten ook kunnen aanraden eens wat hersenwerk te maken van een spuitbus met een eigen afsluiting, zoiets als de vulaansluiting van je CV. Je schroeft eerst het pistool er op en zet dan pas de "kraan" van de PUR-bus open. Klaar: kraantje dicht, pistool er af, cleaner doorspuiten en op de cleanerbus laten zitten of even nog met vaseline of ander PUR-pistoolvet afspuiten en wegleggen tot de volgende klus.

Maar ja, het heeft ook eeuwen geduurd voor de kitfabrieken een schroefdopje tegen indrogen en doorlopen van de kit in de spuitneus hadden bedacht.

Ik heb zojuist weer een PUR-spuit voor m'n volgende klus gekocht, waarvan wordt gezegd dat een of meer extra kogels in het spuithuis er voor zouden zorgen dat er geen fatale schuimresten bij de nozzle en het trekkermechaniek blijven.
Eerst zien, dan geloven.
 
Zojuist ontdekte ik dat een kunststofbedrijf voor de een of andere PUR-fabriek een nieuw, kunststof spuitpistool heeft ontwikkeld.
Dat zou veel beter zijn dat de bestaande uitvoeringen, maar dat zeggen ze allemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan