Problemen gaswandketel Junckers TOP42-3 ZWB (2009)

Davidklus

  • #1
Ons warmwaterdebiet op alle kranen is op een week of twee drastisch afgenomen. In de kranen badkamer (1ste verdiep) komt er bijna geen warm water meer uit (wel volle straal koud maar klein dun straaltje warm). In de keuken (gelijkvloers) gaat het iets beter maar ook daar is het debiet minder dan 2 L/min warm water (koud geen probleem).

  • De ketel is een Junckers HR Top 42-3 ZWB van 2009 (combi sanitair en centrale verwarming)
  • Het water van de keukenkraan (gelijkvloers) wordt goed warm (heet). Hier is het debiet ongeveer 2L/min (afstand leiding tot ketel ongeveer 8m)
  • Debiet in kraan badkamer (1ste verdiep, afstand leiding tot ketel ongeveer 12m) is bijna nihil en wordt niet meer warm (ik denk dat het debiet te laag is om een signaal te geven aan de ketel voor warm watervraag).
  • Alle leidingen zijn in Alupex. Van collectoren naar kranen 16mm buis. Koppelstukken messing (alles vernieuwd in 2009).
  • Kranen in keuken en badkamer zijn recent vernieuwd.
Technieker van BOSH is ten einde raad. Op mijn aandringen vroeg ik om de 3wegklep na te kijken. Hij heeft het voorstel deel geopend en daar zat redelijk wat aangekoekt vuil op een kunststof klep. Na wat oppervlakkig poetswerk klepje er weer in (omdat ze geen nieuwe reserveonderdelen mee hadden). Er was wat verandering zichtbaar in het debiet op warm water kraan keuken (ietsjes beter maar nog veel te laag). In de badkamer was er niets te merken.

We hebben dit ongeveer 4 jaar geleden ook gehad en toen was de platenwisselaar in de ketel helemaal dicht verkalkt. Een nieuwe platenwisselaar was de oplossing toen. De platenwisselaar is deze keer niet verkalkt. De ketel krijgt alle 2 jaar een onderhoud.

BOSH service heeft nu de "turbine" vernieuwd (deze was stuk). Maar het probleem van het warmwaterdebiet is daarmee niet opgelost. Nu willen ze de driewegklep vervangen maar zijn niet zeker dat het daarmee opgelost gaat zijn. De technieker zei dat het dan maar aan mijn leidingen moet liggen (dicht verkalkt). Die uitleg is meer van "ik weet het zelf niet meer dus ...".

Voor zover mijn kennis reikt weet ik dat een 3wegklep dient om de vraag warm water te regelen tussen sanitair en centrale verwarming. Als deze slecht zou functioneren of stuk zou zijn dan zou ik toch eerder enkel koud, of lauw water moeten krijgen ipv heet water. De centrale verwarming werkt normaal. Anders zou daar ook een probleem moeten zijn denk ik.

Iemand een idee in welke richting we moeten zoeken. Wel triest dat ik dat ik zelf op zoek moet gaan omdat de technieker van BOSH het niet zeker weet. Heb mijn twijfels over die kerel zijn technische ervaring. Al 220 euro betaald voor 3 uurtjes gepruts en een zwembad te maken van mijn inkomhall.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties hier ;-)
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Net zolang zoeken tot de oorzaak is gevonden.
Beginnen met de inlaat combinatie voor de ketel, als daar voldoende water uitkomt dan is dat in orde.

Daarna controleer je de waterhoeveelheid na de inlaatcombinatie, als daar voldoende water uitkomt dan is dat in orde.
Als dat niet in orde is dan vervang je de inlaatcombinatie.

Daarna controleren hoeveel water er uit de warm water aansluiting na de ketel uitkomt.
Is dat in orde dan zit er een verstopping ergens in het systeem achter de ketel.
Is dat niet in orde dan zit er een verstopping in de ketel, ook dat moet niet zo moeilijk zijn.
Dat kan b.v. een doceerventiel zijn, een plaatwisselaar of iets anders (ik ken deze ketel niet)
In elk geval zit het nooit in een driewegventiel, die kan niet zorgen voor een lager warmwater debiet.
 

Davidklus

  • #3
Ronny, bedankt voor je deskundige uitleg. Wat bedoel je met de combinatie. Er gaat telkens 1 Alupex 26mm IN en UIT de ketel (die dan verdeeld wordt naar elke collector). zie foto aub.

Inlaat koud water zal OK zijn vermoed ik want het debiet koud water uit alle kranen is meer dan voldoende. Of heb ik dat mis?

Dus best mijn afspraak met die charels van BOSH annuleren en een onafhankelijke specialist laten komen? Anders ga ik die 3wekventiel betalen (ze gaan dat volledig vervangen en kost wel wat).

IMG_20230113_154052_resized_20230113_034118380.jpg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Het heeft geen zin om het driewegventiel te vervangen voor het probleem dat je omschrijft.
Vervolgens is het lastig om in een hele simpele verwoording te omschrijven hoe je problemen
moet oplossen. Een installatiebedrijf moet dit makkelijk kunnen oplossen.
 

ADDave

  • #5
Laat hem dan ook meteen de bijvulconstructie met de flexibele slang vanaf de koudwater op de cv leiding weghalen.

Zoals het nu zit is niet toegestaan. Je kan zo het drinkwaternet vervuilen met cv water.
 

Davidklus

  • #6
Harte dank voor het advies. Net terug contact opgenomen met BOSH. De technieker die de interventie heeft uitgevoerd was een onderhoudstechnieker. Nu gaan ze een herstellingstechnieker sturen. Die kan het geheel analyseren zoals het hoort. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Davidklus

  • #7
@ADDave daar zit wel een terugslagventiel hoor. Kan je niet goed zien op de foto.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
In België gelden andere regels, dit soort constructies komen hier vaker voorbij.
 

Davidklus

  • #9
3de interventie van Bosh geweest vandaag. Deze technieker is redelijk zeker dat het het overdrukventiel(klep) is die op de toevoer koudwaterleiding zit net onder de ketel (ingang). Ketel geeft maar 2L/min debiet aan bij vraag warm water. Vermoedelijk is dit ventiel stuk of zit de veer vast. Morgen komt er een loodgieter om deze te vervangen. Hopelijk is het daarmee opgelost want de technieker Bosh zegt dat alles in de ketel getest is en goed werkt. In het geval het daarmee niet opgelost is zullen ze de ketel verder moeten analyseren maar lijkt me zoeken naar een speld in hooiberg.
 

Davidklus

  • #10
In mijn vorige post bedoelde ik dus de inlaatcombinatie. Die gaat de loodgieter morgen vervangen.
 

Davidklus

  • #11
Vandaag is de loodgieter komen kijken en heeft de inlaatcombi (drukventiel) vervangen, net voor de ketel. In onze kelder zat er ook nog een drukbeveiliging tussen de leiding koud water naar de ketel. Deze heeft hij ook vervangen. Warm water geeft de ketel nu 2,5 a 2,6L debiet aan (voorheen 2L). Nog veel te weinig maar iets beter. Volgens de loodgieter zit het dan toch in de ketel. Hij vermoed de platenwisselaar CV/sanitair die ergens verstopt zit. Dus we moeten terug een technieker voor de ketel laten komen. Ben ten einde raad. Iemand een idee?
 

Davidklus

  • #12
Na lang wachten wegens deze drukke periode is er op 08/02 een onafhankelijke verwarmingsinstallateur langs gekomen. Na bovenstaande analyse van de loodgieter en vervangen van de inlaatcombi zonder succes, kon het voor hem niet anders zijn dan dat de warmtewisselaar verstopt was. Ik zei hem dat de techniekers van BOSH zeiden dat dit onmogelijk was omdat de temperatuur bij het opwarmen normaal bleef en ze na het loskoppelen van de IN/OUT leidingen op de wisselaar geen kalk zagen. Maar ze hadden deze niet gedemonteerd voor grondige inspectie. De installateur was vrij zeker van zijn stuk en heeft deze toch vervangen. Gevolg: opnieuw warm water op alle verdeelpunten en normaal debiet warm water. Volgens inspectie van de oude turbine die BOSH had vernieuwd, was deze niet defect. Door foute diagnose BOSH hebben we dus een maand lang zonder warm water gezeten en hebben we 192 extra kosten betaald.

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Een paar dingen.
Als je mijn post, de tweede hier uit de rij had opgevolgd of laten opvolgen dan was het niet zover gekomen.
Dat is een heel simpel stappenplan en daar moet je (of de monteur het) mee kunnen doen.
Als iemand in die volgorde gaat testen dan kan het niet fout gaan, heb je dat ook doorgegeven aan
de monteur?

Met "Bosch" bedoel je waarschijnlijk één monteur die nu toevallig bij Bosch werkt,
het kan best zijn dat deze monteur twee maanden geleden nog tegelzetter was.

Bosch op zich zelf zal dit soort problemen best op kunnen lossen, daar zullen ook
goede techneuten zitten maar het oplossen van problemen is een taak van de installateur zelf.
Dit soort problemen zijn niet nieuw, niet vreemd en ze komen al heeeel lang voor.
Je hebt gewoon pech dat je blijkbaar in een omgeving woont waar veel kalk voorkomt,
helemaal omdat de warmtewisselaar al eerder verkalkt was.
Neem een waterontharder om dat probleem op te lossen.
 

Davidklus

  • #14
Ronny, bedankt. Ja dat had ik de technieker van BOSH ook gezegd maar op dat ogenblik dat ze hier zijn ga ik er van uit dat ze weten waarover ze spreken want ze zijn de specialisten ter zake en dan nog wel specifiek voor deze ketel. Ik heb hem dat toen inderdaad gezegd en heb geëist dat hij de warmtewisselaar voor mij nakeek. Dat was tegen zijn zin! Als klant is het erg beschamend om tegen een professional te moeten gaan zeggen wat hij best kan nakijken en doen. Zij zijn immers toch de mensen met kennis van zaken. Als ik mijn auto naar de garage doe met een probleem dan kan ik toch ook enkel de symptomen opsommen in de hoop dat dit de garagist zal helpen de oorzaak te vinden. Hoe moeilijk dat soms ook is maar ik vind dat een klant vertrouwen moet hebben in een professional die langs komt. Ik sta ook niet heel de tijd op de mensen hun vingers te kijken. Maar als klant en leek sta je machteloos. Het enige wat je kan doen is vertrouwen hebben dat ze weten wat ze doen en je niet belazeren.

Bericht aangepast - mod

Zoals je kan lezen hebben we ondertussen een week een waterontharder en het resultaat is verbluffend. Het zal me veel kosten en ellende besparen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lammy1

  • #15
Dit probleem zal op termijn enkel maar groter worden want vakmensen in alle sectoren worden schaarser … is momenteel helaas de situatie . Niemand wil nog met zijn handen werken … je krijgt ook de kans niet meer om op een normale manier het vak te leren want de eindklant is veel kritischer geworden en heeft minder geduld dan vroeger … daarom haken veel jongeren af .
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
En aan de andere kant, dit is geen klusvraag en eigenlijk hoort dit hier helemaal niet thuis.
 

Lammy1

  • #17
Idd … klagen en zagen mag op een ander forum .
 

Davidklus

  • #18
Ik wil hier geen onnodige discussie uitlokken. Ik wou gewoon een update plaatsen in de hoop dat mensen met een gelijkaardig probleem er iets aan hebben. Dat hoort idd thuis in een ander topic.

Bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lammy1

  • #19
Wij plaatsen al jaren Bosch/Junkers en Buderus-ketels ( allen vd Bosch-groep) en kan uit jarenlange ervaring meedelen dat de service van Bosch tot de betere behoort in België. Zowel in het veld als telefonisch…
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #20
Bosh is trouwens Bosch.
 
  • Like
Waarderingen: Lammy1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu