Portaal gezet - Hoe spanten weer verbinden aan metalen portaalspant

Marck87

  • #1
Beste allen,

Onlangs hebben wij een portaal laten plaatsen. Nu moeten de spanten voor het verlaagde plafond weer bevestigd gaan worden. Om vervolgens het plafond weer netjes af te werken met bv. stucplaten en waarschijnlijk ook gelijk het plafond beter isoleren (akoestisch / thermisch). Het betreft een benedenwoning.

Ik denk dat ik een balk ga spannen aan weerszijden van het portaal om daar vervolgens weer de spanten weer aan te verbinden middels een raveeldrager.
Aan de woonkamerzijde, is het verlaagde plafond hoger dan in de keuken. Aan die kant zit ik te denken om gaten te boren in de bint en in de balk deze verbinden met draad en bouten (6 of 8 denk ik). De balken waarschijnlijk iets verlengen en weer bevestigen met raveeldragers, die er nog op zitten.

Aan de andere kant, kant van de keuken, waar het verlaagde plafond hoger is, wil ik ook een balk plaatsen, maar dan de rij bakstenen daarboven.
Ik denk ook met een draad, chemisch anker en dan weer dwars door de balk verbinden met een bout.

Hoe kijken jullie naar deze oplossing? Ik ben benieuwd of jullie het ook zo zouden aanpakken. Ik twijfel nog of ik zomaar een paar gaten kan boren in de dragende bint. Aan de keukenkant of ik zomaar een gat kan boren en een chemisch anker kan gebruiken i.v.m. de geringe hoogte.

Ik heb foto's bijgevoegd. En het bovenstaande verhaal in kort erbij gezet. Maakt het duidelijker.

Zodra de spanten weer gezet zijn, dan ga ik verder kijken hoe ik het het plafond weer strak kan krijgen en tegelijk ga isoleren. Ik zit te denken om het gehele plafond (25m2) eruit te halen en te isoleren met een luchtruimte --> steenwol (of vlokken) en dan stucplaten (of gipsplaten).


Klusidee-spanten-verbinden-aan-portaal-foto-huiskamer.jpg
Klusidee-spanten-verbinden-aan-portaal-foto-keuken.jpg pxl_20210629_110800113.jpg pxl_20210629_110826215.jpg
 

Marck87

  • #2
Zit ik hier in het verkeerde onderwerp? Niemand een idee?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Je zit wel in de goede rubriek.
Ik denk dat er geen mensen zijn die advies over iets willen geven dat door een constructeur gedaan moet worden, op afstand is dat niet verstandig.
 

Sander 1972

  • #4
Heeft u geen betere foto's.
Is het een dubbel plafon?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
als ik het goed zie is de stalen ligger onder de vloerbalken en moet je nu de plafonhangers nog even opvangen.

daar zijn veel oplossingen voor.
je kan een stuk hoekstaal aan de ligger lassen bij elke plafondhanger 80/8 is zwaar zat.

je kan de balken verlengen door aan beide kanten een een even zwaar stuk hout aan te brengen 800mm overlap en 3 draadeinde m12 h.o.h. 300 er door.

jouw eigen oplossing kan bij plafondhangers ook prima.
sla wel eerst klossen in de ligger zodat de houten balk stevig is vast te maken
 

Marck87

  • #6
Dank voor de reacties! Zoals @Boertje125 zegt, zo gaan we het precies doen. Na overleg met de aannemer. Hij gaat de hoekstalen lassen. Lassen kan ik helaas nog niet zelf, maar hij vind na overleg leuk om mij een basiscursus te geven in lassen. Zo ben ik niet alleen de opdrachtgever, maar ook een beetje zijn 'gezel' voor een dagje ;)

@Sander 1972 Ik heb nog een paar foto's geüpload. Met een bouwlamp wat extra licht erbij geschenen om het duidelijker te krijgen. Het is inderdaad een dubbel verlaagd plafond. Je ziet op de foto (hopelijk) van beneden naar boven: 1. stucwerk op stucgaas 2. spanten 3. dun laagje glaswol 4. regelwerk 5. holle ruimte 6. houten vloer v/d bovenburen).

De constructie is nu helder. Nu de isolatie nog. Is het handig om hier een nieuw topic voor aan te maken?

Mijn idee was/is om de luchtspouw te laten zitten en vanaf onder de eerste balkenlaag een dikke laag steenwol te plaatsen. Doel is voornamelijk geluidsisolatie (luchtgeluid / contactgeluid). Warmte-isolatie is minder belangrijk. ( Ik zou ook 2 dunnere lagen steenwol kunnen doen, die ik laat verspringen, bedenk ik mij nu ik dit schrijf).

Ik vraag mij af of dat wel slim is. Ik kan ook gelijk isoleren vanaf de houtenvloer van onze bovenburen met bv. steenwol, dan het tweede stuk met glaswol (stuk tot aan de spanten). De boel sluit ik dan weer af met stucplaten/gipsplaten.

Het is een leuke puzzel. Bedankt iedereen voor het meedenken. Ohh, als de foto's niet duidelijk zijn. Dan kan ik zo betere foto's maken, indien nodig.

PXL_20210704_192151190.jpg PXL_20210704_192146252.jpg
 
Laatst bewerkt:

Sander 1972

  • #7
Ik denk dat je sneller en netter gaat werken als je alles er uit haalt en een net verlaagd plafon er in maakt.
Dit is teveel repareren en aanhelen
 

Marck87

  • #8
@Sander 1972 Dat is ook het plan. Dit ga ik niet meer repareren :) Een mooie kans om gelijk het plafond te isoleren en de elektriciteit te vernieuwen. Zie in mijn vorige bericht naar mijn plan de campagne.

Ik heb het bericht nog even doorgelezen. Het staat er inderdaad niet helder op, dat ik het geheel inderdaad in zijn geheel ga vernieuwen/vervangen. Ik pas het bericht even aan. Dank.

(Ik zie nu dat je alleen je laatste bericht kunt bewerken.. Bij dezen dan; Het huidige verlaagd plafond ga ik helemaal weer opnieuw opbouwen :) )
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Let wel: de gegeven antwoorden zijn alleen van toepassing als je het zelf uitvoert. Als dit door een aannemer gedaan wordt, moet deze zelf weten hoe.

Je begint met een verhaal over vastmaken van spanten. Ik neem aan dat je de verkeerde term gebruikt. Als er daadwerkelijk een spant bevestigd moet worden op een stalen balk, vraag dit dan aan je constructeur. Verder is het van belang om het onderscheid te kennen tussen vloerbalken en plafondhangers.
 

Marck87

  • #10
@IJkenhout Begrijpelijk. Ik was eerst van plan om het zelf te doen maar later besloten om de aannemer er toch bij te halen omdat er gelast moet gaan worden. De verdere afwerking, de isolatie e.d., pak ik zelf verder op :)

Betreft verkeerde termen. Je hebt gelijk. Het is helemaal geen spant zo blijkt. Het is een vloerbalk inderdaad. Op de pagina (onderop bij de afbeelding) noemen ze het een kinderbalk. Bedankt voor het opmerken. De terminologie is mij nog niet altijd helder maar zo leer ik bij ;)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
kinderbinten zijn gecombineerd met moerbalken jij hebt gewoon een balklaag met een extra laag kleinere balken er onder waar het plafond aan hangt.
die kleinere balken heten plafondhangers.
op de voorbeeld pagina van ijkenhout staat een moderne variant van metaal.
vroeger gebruikte men hier een lichte balklaag voor

die constructie werd en wordt toegepast bij de betere appartementen om zo min mogelijk contactgeluid over te dragen.
 
  • Like
Waarderingen: Marck87

Marck87

  • #12
@Boertje125 Dank! Leuk om te leren en fijn om de juiste bewoordingen te gebruiken :) Praat ook makkelijker. Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat in het voorbeeld van @IJkenhout (plafondhanger) is dat die 'hangt' aan de vloer hierboven. De balken hier vermoedelijk aan de muur bevestigd (van muur tot muur). Zeker weten doe ik dat nog niet. Ik zal binnenkort de zijkanten alvast eens openmaken. Spreken we dan nog steeds van plafondhangers?

Ik zit nog met de vraag of ik de bovenste 'ruimte' (tussen vloer bovenburen / eerste balkenlaag) of het slim is dat ook te isoleren? Bv. Steenwol in de eerste ruimte, glaswol in de tweede. Dan op de balken weer de stucplaten. Of heeft de luchtruimte (kan je dat een luchtspouw noemen?) ook een functie qua geluidsisolatie?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Een plafondhanger draagt alleen het plafond, of deze opgehangen is naar boven, of vrij overspant maakt niet uit. Het plafond hangt eraan.
Het voordeel van plafondhangers is dat het doorbuigen van de bovenliggende vloer geen scheurvorming in het plafond veroorzaakt.
 
  • Like
Waarderingen: Marck87

Sander 1972

  • #14
Heb nog een keer naar de foto's gekeken, en maak eerst de boel kaal. Ook de laten op de balken eraf, Kijk wel even of je wat met je elektra kunt verbeteren, bvb die schuurlamp in de keuken vervangen door spotjes. En die verwarming die over de muur loopt, die kan misschiem ook wel het plafon in
 

Marck87

  • #15
@Sander 1972 Haha mijn 'schuurlamp' gaat inderdaad weg en spotjes zit ik o.a. ook aan te denken. Verwarmingsbuizen kan inderdaad makkelijk. Tussen ons plafond tot plafond bovenburen zit zo'n 35 a 40cm. Maar ik zit meer te denken om in de vloer te frezen. Het gaat maar om een meter of 5.

Betreft de isolatie van de bovenste laag. Of ik haal inderdaad wellicht de latten eruit, maar eerst even de totale constructie zien voordat ik dat doe. Dan de gehele ruimte vullen met isolatie. Als ik zo lees heeft een luchtlaag niet zoveel zin. Of een enkele hele dikke laag, of een combinatie van glas en steenwol (als dat zin heeft).

Mooie klus :) Toch is 90% voorbereiding (goed plan maken). Zoals met alles eigenlijk.
 

Sander 1972

  • #16
Als de plafon (vloer buren) eerst eens een strook underlayment schroeft en daarop je ragels waarna je daar tussen kan isoleren. En tussendoor je elektra op orde brengen.
Hoge plafons vinden veel mensen mooi bij eventuele verkoop
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
let overigens ook op de brandveiligheid.
een standaard gipsplaatje voldoet daar niet
 

Marck87

  • #18

Marck87

  • #19
Graag deel ik nog even het resultaat, tot dusver dan. De balkenlaag aan de woonkamerkant zijn bevestigd door een L-profieltje vast te lassen. Vervolgens de balken gestempeld en waterpas gezet.

In de keuken heb het rietwerk/stucwerk van de eerste laag helemaal verwijderd. Door een eerdere lekkage zat hier een soort zwarte schimmel op en het was niet meer te repareren verder. Na verwijderen heb ik daar een eerste laag gipsplaten opgezet. Mocht er ook weer lekkage zijn boven (daar zit de keuken vd bovenburen) dan is het iets beter beschermd. Vervolgens een laag glaswol (18cm), electra vervangen, de aanvoer van de cv-ketel ook gelijk bovenlangs getrokken en uiteindelijk de boel afgewerkt met stucplaten. (Op de foto zie je dat ik nog bezig ben met de afwerking :) )

De volgende stap is, nog voor het stucen is om de randen netjes af te werken en de laatste elektriciteitsleidingen netjes in de muur te verwerken. Daarna ga ik het portaal verder afwerken. We gaan deze in het zicht houden en wat @Boertje125 al zei; 'Het moet brandwerend/vertragend zijn a 30min'. Dat gaan we doen middels een brandvertragende (of werende) coating welke we zelf kunnen aanbrengen. (Basecoat / Topseal). Hier zit een certificaat bij en ik heb het voor de zekerheid bij bouwtoezicht v/d gemeente gecheckt en dat is voldoende.

Nu zit ik alleen nog met het volgende; Zoals je ziet zit er aardig wat roest op de balken. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon zo hoort, maar nu begrijp ik dat de balken eerst ontroest moeten worden voordat ik verder kan met het aanbrengen van de coating. Ik zit te denken aan de volgende opties:

1. Roest grof wegschuren met een lammellenschijf en dan een menie erover (die je over roest heen kunt smeren) en dan de coating aanbrengen.
2. Roest maximaal weghalen met een lamellenschijf, gekookte lijnolie aanbrengen (met 1 tot 5% siccatief?). Poosje laten drogen (duurt lang(er) geloof ik. en dan afwerken met de coating. (Owatrol zou ook kunnen, maar is ook een stuk duurder).
?3. Roest maximaal verwijderen - dan een epoxycoating/hars, dan afwerken met de coating.

Wat denken jullie hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken? Ik heb al een stuk opgeschuurd met een lammellenschijf (korrel 80) om te kijken hoe dat gaat. Zie foto. Je ziet ook wat puntroest. Ik weet niet of dat heel veel uitmaakt.


IMG_20210824_175905.jpg
IMG_20210824_175827.jpg IMG_20210824_175831.jpg
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #20
In de productomschrijving van de brandwerende coating kan je terugvinden wat voor onderlaag er nodig is.
Die roestputjes kunnen geen kwaad, tenzij ze heel diep zijn.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
3
5

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu