Ploffende cv-ketel

Killjoy

  • #1
Op dit moment heeft mijn cv-ketel (Junkers, cerastar, zwr-25) zwaar last van 'ploffen'. De ketel heeft moeite met ontsteken en als hij dan toch ontsteekt volgt er in feite een kleine 'explosie'. Het is een open ketel en je ziet de vlammen er dan ook bovenuit komen (het teveel aan gas wat verbrandt). Los van dat wordt de verwarming wel warm en hebben we warm water.
Nu heb ik gezocht op dit en andere forums over de mogelijke oorzaken. Bij mij lijkt het (volgens de monteur) te liggen aan een ionisatiepen die op is en eventueel een gebrekkige brander. Opvallend is wel dat dit probleem ontstond nadat de monteur een E8 storing had opgelost waarbij de ketel niet meer aan wilde slaan. Toen heeft hij ook de problemen met de ionisatiepen ontdekt.
Mijn vraag gaat echter niet zo zeer over de oorzaken van het probleem, maar wel over het gevaar achter dit probleem. Er wordt in principe gewerkt aan een oplossing, maar de onderdelen zijn niet direct beschikbaar. Hierdoor moet ik het weekend in met een ploffende ketel. De monteur vond dat niet gevaarlijk, mocht het gas niet ontsteken dan slaat de ketel af en gaat hij in storing (is inmiddels 1 x gebeurd). Echter er zitten soms best redelijke ploffen tussen en de vlammen boven de ketel uit zijn ook niet geruststellend. Ik zit hier eigenlijk zeer op de toppen van mijn zenuwen. Ik zou de ketel natuurlijk uit kunnen zetten, maar dan heb ik de rest van het weekend geen verwarming en geen warm water en wellicht nog veel langer.
Dus wie kan mij geruststellen (of niet)? Zelf denk ik dat het een voordeel is dat het een open ketel is, hierdoor kan de druk iig weg.

Na het weekend hopen we het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Dat leidt tot vraag 2. De ketel is nogal oud (geen idee precies hoe oud, maar oud). Reparatie is misschien geen optie. Toch wil ik zo kort mogelijk met een ploffende ketel zitten. Heeft iemand een idee hoe snel ik mijn ketel kan laten vervangen en welke kosten dit ongeveer met zich meebrengt? En of bijv. heel snel vervangen veel duurder is dan een langere wachttijd?
Weet dat we geen reclame mogen maken, dus dat vraag ik niet, maar deze cv hing er al toen ik dit huis kocht, dus ik weet verder niets over cv's.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #2
Zie uw berichten
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #3
Mogen andere mensen ook meelezen wat jouw advies in deze is voor wat betreft het gevaar Calenta?
Ik neem aan dat je de vraagsteller een PB hebt gestuurd, iets waar anderen misschien ook iets aan hebben.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #4
@ neesje,

Ben heel nieuwsgierig wat uw visie is wat betreft het gevaar :mrgreen:

Een open toestel heeft doorgaans een andere onsteking dan een gesloten.

de volgorde van ventileren, ontsteking, gastoevoer gasblok open bij voldoende ionisatie geld niet bij een waakvlam. :roll:
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #5
Je hoeft mij niet te overtuigen, het is altijd fijn om van vaklieden te lezen wat het gevaar kan zijn zodat andere mensen die meelezen weten dat voor sommige dingen gewoon vakmensen nodig zijn en zelf doen not done is.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #6
Helemaal mee eens.

Ik heb meneer ook niets geadviseerd om zelf te doen.
Een pb heet ook niet voor niets een pb
:mrgreen:


Goedenacht

Calenta :cool:
 

Killjoy

  • #7
Neesje schreef:
Mogen andere mensen ook meelezen wat jouw advies in deze is voor wat betreft het gevaar Calenta?
Ik neem aan dat je de vraagsteller een PB hebt gestuurd, iets waar anderen misschien ook iets aan hebben.
Ik ga er even maar vanuit dat er geen gevaar is, aangezien ik geen pb heb gehad. Zie berichten --> geen berichten --> geen gevaar. Dus op zicht bedankt, Calenta, als dat je bedoeling was, maar voor leken is een iets directer antwoord wellicht wat geruststellender. Al zouden leken misschien niet op het klusforum moeten komen, maar waar anders zouden ze hun domme vragen beantwoord kunnen krijgen?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #8
Killjoy schreef:
Al zouden leken misschien niet op het klusforum moeten komen, maar waar anders zouden ze hun domme vragen beantwoord kunnen krijgen?
Simpel: bij de installateur :mrgreen:
...en wat betreft domme vragen: die bestaan niet, wel domme antwoorden :wink:
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #9
Oeps, nog een keertje dan.

Zie uw pb. :oops:

Klere I-phone ook :mrgreen:

Calenta
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu