Plat dak isoleren. De moeite?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een paar vragen. Ik zit eraan te denken mijn platte dak te vervangen(nou ja het bituum dan)

Het is nu geïsoleerd(vroeger) Iso waarde 1.2 ofzo. Nu is 2.5 normaal.

Mijn vraag is, naast nieuw bituum, loont die 1.3 de moete om alle isolatie te vervangen? Kortom zal ik dit merken?

Het gaat om circa 50m2
 
Zit er een verwarmde ruimte onder? Zo ja: dan loont het zeer zeker en ik denk dat het misschien verplicht is bij isolatie-vervanging om die 2,5 m²K/W te halen.
 
Ja, een gedeelte van de woonkamer zit eronder.

En als je isolatie vervangt wellicht verplicht. Maar andere optie zou kunnen zijn over het bituum heen met nieuw bituum.

Maar gat me meer idd om of het de moeite loont...
 
Een dak vernieuwen voor een lager verbruik lijkt mij niet zinvol.
Als het dak werkelijk vervangen moet worden is het een ander kwestie.
Volgen mij zitten hier wel mensen die kunnen berekenen hoeveel je minder gaat gebruiken op 50m2 als je van een Rc van 1.2 naar 4 gaat.
Maar let op.
Zo'n operatie is niet goedkoop. De dakranden, lichtkoepels en dergelijke zullen ook verhoogd moeten worden.
*wgb*
 
Verplicht is het niet om de isolatiewaarde aan te passen aan de huidige tijd.
Verder is de besparing globaal uit te rekenen.
Of dit veel is hangt af hoe goed de rest van het huis geïsoleerd is.
 
Iemand een idee hoe de berekening is? De rest zal tzt ook GOEd geïsoleerd zijn.

Verder moet het bituum echt vervangen worden. Dus de optie is, enkel het bituum of nu gewoon alles goed en 20 jaar geniten van de isolatie:)

De koepel moet vervangen worden idd, de dakopstaand is hoog genoeg overigens
 
Let wel ff op.
als je gaat isoleren van bovenaf,kijk of er niet zoals ze vroegen deden ,isolatie tussen de balken hebben zitten.
die moet je eruit halen,anders gaat het dak zweten en rotten.
hebben ze dat niet gedaan,kan je van bovenaf gewoon over de oude dakbedekking isolatie aanbrengen.
de oude dakbedekking wordt dan als dampremmende laag geruikt.
maar wel ff kijken hoeveel lagen dakbedekking erop liggen.
niet als ermeer als 3 lagen opzitten moet je dat niet doen,het dak wordt dan te zwaar door de isolatie en nieuwe dakbedekking.( doorzakken kan gebeuren als de afvoer eens verstopt raakt.)

en voor goede isolatie waarde te halen moet je PIR gebruiken.
plaat van 7 cm heeft een waarde van 2.56 RC waarde.
en dat merk je in de zomer als winter.
 
Als je dak 1/5 deel is van je totaal oppervlak n de rest van je woning is in de zelfde mate geïsoleerd is het verlies ook 1/5 deel.
Als je bv 1500m3 per jaar verbruikt aan gas voor het verwarmen van je huis gaat er 300m3 door je dak.
Het verdubbelen van je isolatie zou dan 150m3 kunnen besparen.

Let op dit gaat op als je huis geheel verwarmd is en als je isolatie over het geheel nu gelijk is.
Daarnaast verlies je ook een deel aan ventilatie.
Als je dit mee neemt in de benadering kan je dus op een minder uit komen.
Ook zal je sanitair en kookgebruik op gas ook in mindering moeten brengen.
Neem je daar bv 500 m3 voor bespaar je in het eenvoudige voorbeeld nog 100m3.
Is je dak het slechtst geïsoleerde deel dan wordt je besparing door het verdubbelen logischerwijs groter.
 
Heb je onder het platte dak ook isolatie dan hoeft dit niet persé kwaad te kunnen.

Als onderdaks 1/3 deel van je totale isolatielaag is zal het tegen het dakbeschot 2/3 deel van de binnentemperatuur heersen.
Bij 0 graden buiten en 22 graden binnen is de temperatuur (14,6 graden)
In de winter geeft dit meestal weinig problemen omdat de binnenlucht in de winter behoorlijk droog is in een goed geventileerde woning.

Van -10 uitgaan is niet redelijk, dit komt maar zelden voor, de maand of weekgemiddelde van de wintermaand(den) is wat er werkelijk speelt tussen het plafond.
 
Heb je onder het platte dak ook isolatie dan hoeft dit niet persé kwaad te kunnen.


ik weet niet waar jij dit vanaf heb.
maar het is bewezen en ik heb het vaak genoeg meegemaakt.
op 2 zijden geïsoleerde dak(onder de beplating tussen de balken heeft een averechtste werking op temperatuur op boven gelegen dakisolatie.
Door de dampemmende laag kan het codens nergens heen.

Dat noemen wij Dakdekkers HET Zweten van het dak,betekend (condens kan niet weg dus:hout zuigt zich vol nageloop van tijd.)
tenzij je om de balk een ontluchting plaatst van doorsnede 6cm voor af en aanzuiging verse lucht.
ik hoop dat dit je helpt.

greetz John
 
Terugverdientijd van dakisolatie is een paar jaar.

Wellicht kan je met je isolatiekeus besparen op hoogte, waardoor je bestaande dakranden zo kunnen blijven.

Ik zou als de dakbedekking toch vervangen moet worden, altijd meer/betere isolatie aanbrengen. Kies dan een Rc van 3.

grtz
Henk
 
Is het niet een optie om de nieuwe isolatie op het bitumen te leggen? (dat heet volgens mij een omgekeerddak).
Dan heeft de bitumenlaag met minder grote temperatuurschommelingen te maken en zal dientengevolge langer meegaan.
 
De vraag is of je isolatiemateriaal wel tegen de UV-straling kan. Ik denk dat de nieuwere dakbedekkingensoorten (EPDM etc.) beter bestand zijn tegen weersinvloeden dan doorsnee isolatieplaten.
 
Omkeerdak kan je ook doen.
Dat doe je dan met Roofmate dakisolatie platen.
Maar het nadeel is weer dat je gring of tegels moet leggen voor Ballast.
Nadeel 2 is dat er weer rotzooi tussen het grind/tegels gaat zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan