Plafond witten - Hoe krijg ik die rotstrepen weg ?

André Stelling

  • #1
Ben dus bezig met plafond witten, niet mn favo bezigheid. Altijd die strepen en aanzetten. Nu plafond van zo'n 45 vierkante mtr. Met Gamma latex, super dekkend voor binnen, dekkracht 2*, witheid 2*, reinigbaarheid 1*, 10 ltr wit, zogenaamd voor 80 vierkante meter, jaja.

Maar goed, dus na 1e keer weer strepen vnl van nieuwe rij aanzetten.
Niks koffiepauze stug doorwerken, eerst in breedte opgezet, ca 50cmx50cm
en dan narollen in lengte naar invallend licht toe.. Heb dus na 1x zo'n 8 nare strepen in de breedte.
Werk met goede roller en met stok, dus zie wat ik doe.

Vandaag 2e keer, met het idee dat witter niet witter dan wit kan zijn en dus de oude strepen zal weghalen , mis ! Nu andersom gewerkt , eerst naar licht en dan narollen in breedte.

Heb alle relevante artikelen hier in forum gelezen en met name de opmerking van Kees de schilder "Die overlap welke nu zichtbaar is haalt u NIET weg met een nieuwe laag verf" doet me het ergste vrezen.

Hoe krijg ik nu nog die rotstrepen weg ? Kan dat nu nog met dat Spacktex spul ? en is dit hetzelfde als isolatie tex of isoblok ?

Alvast bedankt,
André
 

EGeen

  • #2
Isolatiemuurverf is om een muur te isoleren (vocht, vlekken etc). dit werkt niet voor uw doeleinde. Spacklatex kunt u eens proberen. (en wel beginnen bij het raam)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
De ondergrondbehandeling is bepalend voor het eindresultaat.

Daar heeft u nu niet veel meer aan, maar het zij zo.

Wat kunt u doen?

U kunt proberen met extreem matte muurverf ( met opentijd verlenger ) een aanvaardbaar resultaat te behalen.

Die spack-latex is met name bedoelt voor spack-ondergronden of gestructuurde ondergronden. U heeft muurverf.

Kom niet in de verleiding weer bouwmarkt muurverf te gebruiken want die kunnen extreem matte muurverf ofwel plafondcryl niet leveren.

Ga dus naar de verfspeciaalzaak en neem uw spaarvarken mee.
Echt mensen: alle waar is in muurverfland naar z'n geld. Ik lees ontzettend veel teleurstellingen zeker op het gebied van sauzen van muren / plafonds.

Vrijwel altijd is een slecht begin ( lees niet het juiste product ), maar ook het niet juist toepassen van gereedschap ( onvoldoende verzadigde vachtroller ) hier debet aan.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
Hier moet ik Kees gelijk in geven.

Produkten uit de DHZ zaak, geven vaak teleurstelling in het eindresultaat.

Zoals voor vele produkten geld, ga naar een goede professionele zaak.
Daar verkopen ze ook materialen die de vakman ook gebruikt.
Zoals een verfspeciaalzaak, of bouwmaterialen handel.
In 9 van de 10 gevallen leveren deze ook aan particulieren.

Het kost wat meer, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit, en het eindresultaat is beter.

Dat is het nadeel van de vele dhz programma's die tegenwoordig op tv uitgezonden worden.
Maar die worden allemaal gesponserd door de DHZ zaken.

Dit nu niet om reclame te maken voor de bedrijfstak waar ik zelf in zit, maar bij een professionele zaak werkt vaak wel personeel die weten waar ze over praten.
En niet zoals bij de vele DHZ zaken iemand die partime achter de kassa staat te bleipen, en tussendoor ook nog eens de klanten advies moet geven, waar ze geen hol verstand van hebben.
 

André Stelling

  • #5
Bedankt Egeen, Kees en Peter,

Ik denk dat mn vachtroller wel ok is, het gaat hier enkel om de aanzetten, omdat de vorige baan al droog is/was. En wanneer je probeert niet te overlappen en precies TOT de vorige baan te gaan krijg je ook weer een streep omdat het eindresultaat dan aangeeft dat je een heeeel klein streepje vergeten bent ;)

Heb ik proberen op te lossen door met de witkwast het 'vergeten' deel bij te werken, eerst in lengte en daarna met min of meer draaiende bewegingen, maar werkt helaas ook niet.

Opentijd verlenger laat de 'normale' latex dus later opdrogen, langer nat en wanneer je dan naar de volgende breedte baan gaat en overlapt geen aanzetten ?

Domme vraag wellicht maar hoe lang blijft dat dan nat ?

Een ander ding dat me opviel is dat na de 2e keer verven het resultaat meer glimmend is, hoe komt dit ?
Daarbij moet ik wel bekennen dat ik de eerste keer de banen eerst naar het licht toe had aangebracht en daarna , zonder extra verf, in de breedte had uitgerold. Feitelijk was het resultaat wel mooier.

OK, even terug, als ik het goed begrijp kan ik met die Specklatex, alles nog even overdoen en dan overlap ik ook alle nu aanwezige strepen en zou het in principe weer mooi egaal kunnen worden ?

Edit/bewerk, ik vergeet nog iets:

Is het zo dat wanneer ik een derde keer er over heenga met normale latex en dan veel dikker werk, witter kan niet witter zijn dan wit, dan ook de vorige aanzetten weg zijn ?



André
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Zoals Kees al aangaf.
Spacktex alleen geschikt voor over spackwerk.

Ik ben dan zelf wel geen professionele schilder, maar heb goede ervaring met isolatie tex van een goed merk( dus geen sig** uit de dhz zaak)
Want ook in dit merk zit veel verschil tussen de dhz uitvoering en de prof uitvoering, net als zoveel artikelen die verkrijgbaar zijn bij de dhz zaken.

Hoofdzaak is dat je je roller goed vol met verf hebt zitten, en dus niet net zo lang rollen totdat de roller droog is, dat is vaak de meest voorkomende fout.

Maar ik laat de antwoorden liever open aan de echte verf specialisten hirt op het forum.
 

André Stelling

  • #7
Klopt Peter, ik denk dat ik de 1e keer toch iets te spaarzaam was.
Nu hele plafond 2 keer gedaan, moest halverwege wel stoppen maar goed, de 2e helft (2e keer) dikker opgezet en resultaat veel beter.

Denk ook dat ik wellicht toch even één of ander voorstrijkmiddel had moeten gebruiken.

En, Kees de schilder: ik heb met de 2e keer toch strepen weggekregen ;)

O ja , schiet me opeens te binnen, u is bekend met het aanlengen van de latex met wat ammonia ? hetgeen ik ook gedaan had.
Ik heb me laten vertellen dat dit handig is om het plafond niet voordien te hoeven schoonmaken zeker wanneer er van nicotine aanslag sprake is.

Waarheid of fabel ?

In ieder geval zijn de luchtwegen lekker open vooraleer aan de klus te beginnen :)

Bedankt voor het meedenken mannen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Nee, je hebt gewoon gelijk: die roller moet "zeiknat" blijven. Plasties uitgedrukt maar zo werkt het wel.

Wij laten de ( nieuwe ) roller eerst een nacht in de tex staan. Na gebruik gaat de roller ( bij lichte standaard kleuren ) in een plastic zak, alle lucht eruit en een stuk tape er om, waar die wekenlang goed nat blijft.

Je moet ook durven. Als je ziet dat er al indroging plaatsvindt, dat ben je te schraal bezig.

Dat "glimmen" van opvolgende lagen is als volgt verklaarbaar: naar mate de ondergrond meer verzadigd raakt wordt er ook steeds minder pigment / bindmiddel opgenomen. De ondergrond wordt steeds gladder zodat de lichtbreking op de laag steeds geringer wordt.
 

Red

  • #9
Ik heb in mei met Alphalux SF (voor het eerst van mijn leven) de nieuwe plafonds gedaan op de begane grond. Eigenlijk is het best goed gelukt, geen kwast aanzetten of strepen, maar hier en daar zie je bij helder strijklicht dat de verf niet zo strak is uitgevloeid, maar dat er een zekere onbedoelde struktuur in zit.

Als ik dit zo lees heb ik waarschijnlijk de rol niet altijd voldoende verzadigt gehouden en had ik de rol de dag van te voren in de verf moeten leggen. Ook niet alle rollen zij het zelfde, de een is dik en absorbeerd veel verf en de ander juist weer niet. De een pluist, de ander juist niet. Handiger is ook om het met twee personen te doen, vooral als je ook nog netjes langs muren moet werken. Je kan niet nat in nat blijven werken en tegelijk de randjes doen en het grote oppervlak.

Na 2 jaar renoveren kan ik zeggen dat je voor goede spullen over het algemeen niet in de bouwmarkt moet zijn en dat de bouwmarkt ook echt niet per definitie goedkoper is dan de vakhandel (als je tenminste weet waar je moet zijn), dat geld niet alleen voor verf, maar evengoed voor hout, ijzerwaren en gereedschap (als je tenminste appels met appels vergelijkt).

Helaas moet je dit soort dingen een paar keer gedaan hebben, om te weten hoe of het moet (of in iedergeval om te weten hoe of het niet moet :cool: )

Suc6
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Een waar verhaal.

Dit klinkt misschien reclameachtig maar:

Dat "af en toe bij strijklicht" en het structuurverschil had u met alphacryl mat voorkomen.


Misschien voor de volgende sausklus waarbij invallend strijklicht voorkomt.
 

Red

  • #11
We nemen het mee voor de volgende keer. Het punt is dat wanneer je een pietje precies bent en je het zelf gedaan hebt, je meer 'foutjes' ziet dan de doorsnee bewonderaar die komt kijken :mrgreen:
 

André Stelling

  • #12
O ja nog even mn roller:

 

Freestyleklusser

  • #13
Ik heb nooit strepen met texen. Wellicht ligt het gewoon aan de techniek. 50 bij 50 cm banen vindt ik te breed. Ik verf eerst een meter in baanrichting (pm 40 cm) en dan veeg ik dat gedeelte naar beide zijden haaks op de baanrichting uit. Als de baan klaar is zet ik de volgende baan halverwegde de oude baan aan en herhaal het geheel. Bovendien rol ik de oude baan en de nieuwe nog even over (ook weer aanzetten op de helft.) Met een stok kun je sowieso de druk niet altijd goed verdelen. Ook geen aanrader wat mij betreft.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Ik moet u bekennen dat ik na 35 jaar ervaring soms wel eens een gestreept resultaat heb. Dat kan door diverse omstandigheden voorkomen.

Dat is natuurlijk door mijn ervaring wel onzichtbaar te herstellen. Maar nooit geen strepen bij het texen? Knap hoor... :wink:
 

Freestyleklusser

  • #15
Ik moet wel bekennen dat ik het misschien maar een keer of tien heb gedaan. En inderdaad de eerste keer heb ik het over moeten doen omdat er strepen waren (maar het moest toch twee keer vanwege de dekking).
 

André Stelling

  • #16
Red schreef:
We nemen het mee voor de volgende keer. Het punt is dat wanneer je een pietje precies bent en je het zelf gedaan hebt, je meer 'foutjes' ziet dan de doorsnee bewonderaar die komt kijken :mrgreen:
Erg waar, zelf zie je altijd elke onvolkomenheid ;)
 

André Stelling

  • #17
Kees de schilder schreef:
Ik moet u bekennen dat ik na 35 jaar ervaring soms wel eens een gestreept resultaat heb. Dat kan door diverse omstandigheden voorkomen.

Dat is natuurlijk door mijn ervaring wel onzichtbaar te herstellen. Maar nooit geen strepen bij het texen? Knap hoor... :wink:
En uw ervaring leert ons dat deze strepen zijn te herstellen door het gebruik van spec latex ? Heb mezelf beetje veel geinformeerd, maar 120 Euro voor 5 liter betalen? En dan heb ik dus minstens 20 liter nodig.
Zou het niet simpeler zijn om die tex rotzooi van weet ik veel wie gewoon en te verdunen met ammonia en met water, misschien iets meer dan de doorgaans toegestane 10% en dan lekker aan kliederen, blijft dan toch veel langer nat, en geen aanzetstrepen ?

Ik heb nog geluk ook, onze luxaflex geeft met invallend zonlicht ook strepen op plafond, leuk effect wel.

Dit is de allerlaatste keer dat ik een plafond heb gewit, mijn meiske wil niet aan hout maar hout op plafond is de ideale oplossing en nog veel mooier ook:)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
U bent er duidelijk helemaal klaar mee, en uw zoektocht is op een ongekend prijsnivo terecht gekomen. :cry:

Extreem matte muurverf heeft u per 10 liter ( en ik kan u verzekeren dat u daar heeeeeeeeeeeel veel m2 mee doet ongeveer rond de 140 euro).

Nog steeds stevig natuurlijk, maar daar heeft u nog geen houten plafond voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu