PIR platen tegen kepers of er tussen

Een vraag aan de ervaringsdeskundigen.

Ik heb een woning uit de jaren 60 met de volgende dak opbouw (van buiten naar binnen):
- leien
- kepers (3'' * 2.5"), hoh 47 cm
- gordingen (9" * 3")

In het verleden is er provisorisch wat isolatie tussen de kepers gestopt maar met de huidige energie prijzen moet er echt actie worden ondernomen. Ons idee was om het dak te vernieuwen en dan gelijk isolatie aan te brengen, maar er zijn wachtlijsten van hier tot Tokio dus is er beslist om in de urgentste kamers van binnenuit PIR platen aan te gaan brengen.

Ik weet dat zodra de buitenkant gedaan kan worden er eerst een onderdak (met wellicht een damp open folie er over heen) op de kepers komt waarna de nieuwe panlatten en dakpannen komen. Gevolg is dan wel dat er een soort spouw tussen het onderdak en de nieuwe PIR platen gaat komen (de hoogte van de kepers).

Nu lees ik dat deze spouw voorkomen moet worden (en dus de ruimte tussen de kepers opvullen met minerale wol) omdat anders de lucht tussen het onderdak en de PIR platen in de koude perioden gaat condenseren en op die manier het onderdak en de kepers/gordingen kan gaan aantasten. Aan de andere kant kan er vanuit binnen geen vocht naar buiten gaan omdat alles goed afgesloten kan worden en moet de damp open folie er voor zorgen dat er geen vocht naar binnen komt.

Dus de vraag is, moet de ruimte tussen de kepers opgevuld worden (nu of tijdens het plaatsen van het onderdak) of kan deze open blijven.

Alle hulp is welkom.
 
Bijgaand de oude situatie. De PIR platen zullen horizontaal over de binnenzijde van de kepers komen, en later bij het vervangen van de leien door pannen zal over de buitenzijde van de kepers een onderdak komen. Hierdoor ontstaat er een holle ruimte, waarbij de aanwezige lucht in de winter zodanig kan afkoelen dat er condensvorming ontstaat. Dit zal op het onderdak gaan slaan die dan weer kan gaan rotten (is te lezen bij diverse leveranciers). Maar als aan de buitenzijde van het onderdak een damp open folie gespannen wordt, zou er geen vocht kunnen binnendringen (is mijn redenatie).

Vraag is dus wat wordt er in de praktijk gedaan?

dak constructie.jpg
 
Dus ik zie nu de achterzijde van de leien op je dak?

Leien hebben het voordeel dat de deze laag in je dak waterdicht en dampopen is. Dus aan de achterkant en door de leien heen kan voldoende lucht van buiten kan stromen.
Elke soort isolatie kan dan op de kepers en klaar. Ga je de leien vernieuwen een onderdak aanbrengen. Nu tussen de kepers kan ook.
 
Let op bewerkt. 13:52

Ventilatie dus lucht van onderen en boven moet ook aanwezig zijn.
Als ik stilstaande lucht simuleer zie ik condens vormen als er met glaswol, dampopen wordt geïsoleerd. PIR/PUR is weer dampdichter dus veiliger.
 
Wgb, bedankt voor je meedenken en uitleg tot nu toe. Als ik alles combineer en nog een keer doordenk dan kom ik tot het volgende.

Resumé (in mijn redenatie als een leek op dit gebied dus):

- het is correct dat je de achterzijde van de leien ziet.
- waterdicht en dampopen en daardoor voldoende ventilatie is ook correct. Er is geen vocht aanwezig en de panlatten en kepers zijn in goede staat.
- probleem kan zich alleen maar voordoen zodra er mos op de leien gaat groeien, die dan de leien een beetje openduwen
- als ik de leien kon behouden dan zou PIR over de kepers de snelste en beste oplossing zijn
- maar het zijn asbest houdende leien en die moeten helaas weg
- met PIR van binnen op de kepers, en later een onderdak/dampopen folie/pannen, creëer ik rechthoekige afgesloten boxen tussen de kepers en gordingen met stilstaande lucht en daardoor kans op condens
- deze ruimtes opvullen met minerale wol is daarom ook geen goede oplossing

Opties zijn volgens mij nu:
1) PIR platen tussen de kepers zetten en dan later het onderdak hierop laten aansluiten.
- voordeel: geen boxen met stilstaande lucht
- nadeel: veel zaagwerk (keper afstanden varieren tussen de 47cm en 50cm) en afval en de kepers moeten verhoogd worden tot 10cm
2) PIR platen op de kepers plaatsen en alle naden en raden extra goed in het pur schuim zetten
- voordeel: snel werken en goede isolatie
- nadeel: de kans op condens bij het later plaatsen van een onderdak
3) zelfde als bij 2) maar bij het later leggen van de pannen geen onderdak gebruiken (wellicht alleen een damp open folie) en het vocht tussen de pannen en de buitenkant van de PIR platen door natuurlijke ventilatie laten afvoeren (dus hetzelfde als nu bij de leien)
 
met PIR van binnen op de kepers, en later een onderdak/dampopen folie/pannen, creëer ik rechthoekige afgesloten boxen tussen de kepers en gordingen met stilstaande lucht en daardoor kans op condens
- deze ruimtes opvullen met minerale wol is daarom ook geen goede oplossing
Een dak met pannen en de laatste zone is stilstaande lucht?
 
Nee, maar pannen en een onderdak dat (naar mijn idee, maar wellicht dat dit stukje fout is) aan de top en onderzijde afgesloten is op de buitenmuur, kan dat waarschijnlijk wel zijn.
 
Pannen kieren nogal toch.
Het is nou eenmaal zo. Wat kan er vanaf de eerste laag aan de warme kant doorheen en wat kan er bij de laatste laag uit.
De warmtestroom wordt tussen de pannen en de laatste laag door de buitenlucht afgevoerd omdat het een openconstructie is.
 
Wellicht ten overvloede, de warmte stroom tussen de pannen en het onderdak is me duidelijk. Het gaat mij om de (zoals ik het zie [ rode gedeelte op de tekening ] ) stilstaande lucht gedeelte die gecreëerd gaat worden tussen de PIR plaat, de kepers en het onderdak.

In de nok komt het onderdak samen (neem ik aan) en aan de onderzijde wordt deze afgesloten op de dakgoot, ergo hier kan geen circulatie zijn. Wellicht laten dakdekkers hier (aan de nok en de dakgoot) ruimte vrij voor circulatie, maar dat is mij niet bekend (mocht het zo zijn dan is mijn probleem niet bestaand en dus opgelost).

werktekening dak na isolatie.jpg
 
Ja als je ineens een OSB onderdak wil toepassen ga je nogal wat veranderen.
Wat is de rede dat je nu ineens een plaat OSB in je dak wil hebben?
 
Ik begreep van de dakdekker die kwam kijken, dat zij dit als onderdak gebruiken. Voor mijn vraag is het geloof ik irrelevant welk materiaal er op komt, punt is dat er normaal gezien een gesloten onderdak met een dampopen folie geïnstalleerd zou gaan worden zodra het lei door pannen wordt vervangen omdat er nu geen onderdak is (heb ik ook geschreven in het eerste bericht.
 
Het lijkt mij een handiger om de dakdekker eerst zijn werk te laten doen. En vanaf daar naar binnen toe opnieuw opbouwen. Als het een dak met dakbeschot met onderdakfolie wordt geeft dat je de mogelijkheid om het binnen gewoon traditioneel met wol en dampremmende folie op te lossen. Dat is een stuk goedkoper dan pir. Best kans dat het prijsverschil opweegt tegen nog een winter hogere stookkosten.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
3K
Dak en schoorsteen
Marcn.88
Reacties
7
Weergaven
16K
Dak en schoorsteen
JoopX
Reacties
11
Weergaven
1K
Dak en schoorsteen
Graot
Reacties
1
Weergaven
587
Dak en schoorsteen
IJkenhout
Reacties
1
Weergaven
876
Dak en schoorsteen
Gerrit B

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu