PIR+alu versus Kooltherm K12 en vocht

Yupidu

  • #1
Op attached fotomet oa een bouwtekening staat Kooltherm K12 als vulling tussen de spanten houtskeletbouw. Die spanten staan vóór de bestaande isolatie, zoals op de foto's te zien.

Wat ik mij afvraag:
is het mogelijk en verstandig om dat evt te vullen met PIR 2-zijdig alu (dampdicht) in plaats van Kooltherm K12 (dampopen als ik de specs goed begrijp)?
Of krijg ik dan problemen ivm dampdichte werking van die PIR met alu?

Ik ben niet zo bang voor regeninslag, maar wel voor vocht wat gewoon in de lucht zit in bijv de laag met 'minerale isolatie'. Ik ben bang dat als dat condenseert dat het dan niet weg kan.

Wie kan uitleggen of mijn zorg terecht danwel onterecht is? (Zoals op andere foto te zien hebbik de klus reeds geklaard, maar als het foute boelnis, dan moet ik de PIR dus weer verwijderen..)

IMG-20220702-WA0014.jpg 20220815_195021.jpg
 

Pvr

  • #2
De K12 zit er om je totale r waarde te verhogen met minimale dikte door dat er minerale wol achter zit moet de kooltherm ook dampdoorlatend zijn Je dampscherm zit binnen.
 

Yupidu

  • #3
Dus de PIR 2-zijdig alu wat er nu zit is foute boel..?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #4
In principe wel ja. Nu is K12 verre van dampopen met een diffusieweerstand van 38µ, maar dat is nog altijd aanzienlijk beter dan PIR met een standaard aluminium cachering.
 

Yupidu

  • #5
Wat ik nou zo lastig vind zijn strijdige adviesen... want aan de andere kant hoor ik:
Als de wol aan de buitenzijde zou zitten zou vochtophoping in de wol krijgen inderdaad, maar de wol zit aan de binnenzijde van uw constructie, dus daarom heeft u hier geen problemen mee. De pir platen houden het vocht tegen dus dit kan niet in de wol komen. Daarbij ventileert de spouw eventueel vocht weg.
Ik ben wat dat betreft dus gewoon een amateur op zoek naar expert advies om te voorkkmen dat ik domme di gen doe... Rarara, wie weet het heel zeker hoe dit zit?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat verhaal gaat over vocht van buitenaf. Daar wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat er ook vocht van binnenuit kan komen dat condenseert in de constructie. Het zou beter zijn geweest om de PIR en wol om te draaien. Wat vocht in de wol kan geen kwaad, omdat het dan ook weer had kunnen drogen. Er zou dus geen sprake kunnen zijn van ophoping.

Daarom is de standaard procedure om de koude kant (in Nederland de buitenkant) dampopener te houden dan de warme kant. Daarom zie je bij minerale wol aan de buitenzijde vaak een dampopen folie en dan aan de binnenkant een dampdichte variant.

Omdat je nu aan twee kanten een dampdichte laag hebt, kan de constructie niet of slecht opdrogen. Mocht er dus iets van vocht inkomen via kieren (van buiten of binnen), heb je al snel een probleem omdat het opgesloten zit.

Overigens zie ik geen spouw: de metalen platen zijn direct op het hout geschroefd waar de PIR-platen tussen zitten. Daar heb je dus ook al geen goede ventilatie, omdat ze horizontaal hangen... Bij een verticale montage had je boven en onder nog ruimte vrij kunnen houden om gebruik te maken van de kanalen, maar op deze manier horizontaal werkt dat niet. Eventuele condens achter de platen blijft in de groeven hangen, kan niet weg en loopt ook het hout in.
 
Laatst bewerkt:

Yupidu

  • #7
Hoi Impie, precies, ik kan me goed vinden in je uitleg, waarvoor dank! Ik was er al bang voor dat ik het verkeerd gedaan had.... eerst wilde ik Resol/Kooltherm K12. Nou ja, soms doe je wat fout, zonde maar u moet ik het gewoon oplossen.

Wat is nu wijsheid, ik denk nu aan:
1) zsm de PIR platen verwijderen
2) Resol/Kooltherm K12 bestellen
3) lege ruimten tussen de spanten net als nu geheel vullen met Resol/Kooltherm K12 platen
4) naden/kieren dicht PURen en met zilverfolie overlappen

Ventileert dat nog wel voldoende dan, bij optimale isolatie? (Allebei van belang denk ik)

Bedankt voor het meedenken, ik ben er echt heel blij mee (ook al is het slecht nieuws nu even, het is niet anders)
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #8
Naden hoef je niet af te werken met aluminiumtape; alleen wat pur is voldoende. Het hele idee is immers dat het wat dampopener wordt.

Het is echter nog belangrijker om het probleem met de ventilatie van de gevelbekleding op te lossen, anders heeft het wisselen van de isolatieplaten ook weinig nut.
 

Yupidu

  • #9
Hmm ik weet niet zeker of ik dat laatste goed begrijp. De originele wandopbouw-situatie van binnen naar buiten bekeken was:
1 Gips
2 mdf
3 dampdichte folie
4 minerale isolatie
5 dampopen folie (! Weet ik niet zeker. Op bovenstaande tekening staat dit niet, maar er zit er nu wel een of ander folie, zie o drrstaande foto ook)
6 houtskelet met niks tussen de spanten (buitenlucht)
7 geveldelen

De beoogde situatie (zoals in bovenstaande fototje) vult in de wandopbouw bij punt 6 de lege ruimten tussen de spanten op met Kooltherm K12 (tekening is van bouwtekeningen van buren die die constructie in hun dakopbouw gerealiseerd hebben).
Dat zou (denk ik?) In orde moeten zijn, dat heeft nu halve straat hier in hun nieuwe opbouw namelijk..

Wat ik zelf nu fout gedaan heb is, als ik het goed begrijp, dat ik bij punt 6 de Kooltherm K12, niet zomaar had mogen inwisselen voor PIR+2-zijdige-alu. Check?
Dan zou ik verwachten dat ik de PIR er nu direct uit moet halen (doe ik vanmiddag nog..).

Wat ik zou verwachten dan is dat ik net als de buren de tekening zou moeten kunnen volgen en dan de spanten bij punt 6 snog met het juiste materiaal kan opvullen met Kooltherm K12. Wat mis ik nu?

(Of heeft de hele straat het nu dan fout denk je? Of moet laag 5 er tussenuit, ik weet niet wat voor folie er nu al 20 jaar zit, aanname is dampopen, maar ik weet niet hoe ik dat kan checken evt. Ik heb een closeup er bij gedaan hieronder.. als ik een stukje pak en ik blaas er op, komt er geen lucht doorheen dus miaachien is t ook wel dampdicht, wat misschien raar klinkt maar al 20 jaar probleemloos daar zo zit)

20220922_150948.jpg 20220922_145620.jpg 20220922_151448.jpg 20220922_152143.jpg
 
Laatst bewerkt:

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #10
Het is vrij simpel: de ruimte achter de gevelbekleding hoort geventileerd te worden, en dat gebeurt in jouw geval niet. Heeft de rest van de straat die ruimte ook opgevuld met isolatieplaten?

Bij het weglaten van de isolatie is de ventilatie een stuk beter, maar nog steeds niet ideaal. Het helpt ook niet dat de uiteindes van de platen zo te zien zijn dichtgemaakt met schuim/eps.
 

Yupidu

  • #11
De ruimte was voorheen leeg. Bij het zien van de bouwtekeningen van buren die allemaal een dakopbouw gekregen hebben viel me die geel gearceerde vulling op. Dat komt overeen met wat ik hierboven over laag 6 beschrijf.
De buren hebben dus sinds hun verbouwing die lege ruimte tussen de spanten opgevuld.

Het verhaal van de buren was dat die vulling past bij moderne woningbouw ivm hogere isolatiewaarden. Dus daardoor heb ik me laten inspireren. Isolatie klinkt positief, maar het miet wel vestandig, dus ventilerend... dat is de puzzel waar ik nu mee worstel. Dus mij vraag is of/wat ik met laag 5 en 6 kan om isolatie te verbeteren (of kan niks, was het een slecht idee en moet t gewoon weg..)

P.s. De profielvulling voor de gevel (het wit wat je op de gevelplaten ziet) is standaard bij zulke gevels en moet regeninslag tegenhouden.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #12
De manier waarop jij en je buren het hebben gedaan past het niet bij moderne woningbouw, want dat is binnen een paar jaar rot.

Als je extra isolatie wilt toevoegen, zul je verticale panlatten moeten toevoegen waarop je de metalen platen weer bevestigt. Dan heb je er weer ventilatie achter. Op de hoeken kom je dan niet meer uit omdat de muur dikker wordt, dus dat moet je dan ook nog oplossen.
 

Yupidu

  • #13
Gek, Kingspan helplijn heeft het ook beoordeeld en stelt dat het kan.. en ik ben een leek. Lastig soms vind ik!
 

Yupidu

  • #14
Ik zit nog te broeden... het idee van de gevelplaten naar voren zetten et vertikale panlatten heeft vrees ik als nadeel dat er dan regen van de zijkant in zou kunnen slaan en dat er misschien wat gek uitziet aangezien de buren dat dan niet hebben. Dat gaat m dan niet worden denk ik.

Een laatste alternatief wat ik dan nog kan bedenken en waarvan ik me afvraag of het wel zou kunnen:
- PIR platen er uit en vervangen door 5cm minerale wol: glas of rotswol
- dampopenfolie aan de buitenkant (direct achter de gevelplaat)
Zou dat nog een goed idee zijn en ol verstandige wijze wat toevoegen aan de zolderisolatie?
 

Yupidu

  • #15
- PIR platen er uit en vervangen door 5cm minerale wol: glas of rotswol
- dampopenfolie aan de buitenkant (direct achter de gevelplaat)
De lucht direct achter de gevelplaat kan nl wel vrij doorstromen, dat doet het nu ook al, enige wat ik dan doe is dus een extra laagje van hetzelfde toevoegen tussen de spanten. De dampopen folie komt daarbij wel ober de spanten want ik moet t ergens aan vastmaken.

Zou dat nog een goed idee zijn en op verstandige wijze wat toevoegen aan de zolderisolatie?
 

Yupidu

  • #16
De PIR platen haal ik er nu tussenuit, een rotklus want ook vastgePURed. Gekukkig is het er achter kurkdroog dus nog niks verrot nu.

16664459436987514963841119506903.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu