Overzetplinten zelf maken

Beginneling1

  • #1
Hoi iedereen,

Weer een vraag van een beginneling.

We zijn een kamer aan het renoveren en daar zitten de chauffage leidingen op de muur. Daaronder zit de plint.

Ik wil nu een overzetplint maken met een hoogte van ongeveer 17cm en een diepte van ongeveer 7cm.

Ik heb al bij verschillende aanbieders van plinten op maat gekeken maar deze afmetingen zijn niet te vinden.

Ik heb dit weekend een stuk MDF gaan kopen en zelf dit even snel geknutseld op kleine lengte. Ik heb er twee gemaakt van 20 cm lang om te proberen en eentje met vijzen vastgemaakt en eentje vastgekit.

Concreet heb ik een een latje van 17cm op 20 cm gezaagd en eentje van 20cm op 7cm. Deze heb ik tegen elkaar vastgezet waarvan eentje met vijzen en eentje met kit.
Om ze echt op elkaar te laten aansluiten zodat de naad mooi gelijk loopt was niet makkelijk. Ik heb hiervoor geen extra materiaal gebruikt maar gewoon mijn linkse handen.

Extra: De uiteindes van de latjes staan tegen elkaar en liggen niet op elkaar.

Nu mijn vraag hoe zouden jullie dit aanpakken? Met welke materialen en welke handelswijze dat alles mooi aansluit.

Ik ben benieuwd
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #2
    Dat is dan ook geen plint meer, maar een koof.

    Een project als dit is een mooi excuus voor het aanschaffen van een bovenfrees: Met een frees met kopieerring maak je alles strak passend op elkaar. En geef je de hoek een nette radius van 3 mm, zodat je eea ook kunt schilderen.
     

    Beginneling1

    • #3
    Als ik het dan goed begrijp ga ik met de bovenfrees op het hoogste latje met een hoogte van 17 cm een uitsparing maken waar ik het andere latje kan in vast kitten.

    Begrijp ik het goed?

    Een bovenfrees aankopen lijkt met dan een goed idee. Wat bedoel je dan juist met een kopieerring? Welke accessiores zou ik nodig hebben.

    Als dit allemaal moest lukken, hoe kan ik het dan tegen de muur en grond bevestigen? Ook vastkitten?
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #4
    Als je op de vloer en tegen de muur eerst een lat of dun balkje bevestigd, dan kun je daar de koof aan vast maken.
    zie tekening.

    koof.jpg
     
    • Like
    Waarderingen: Walker

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #5
    Je kunt idd een veer en groef verbinding maken. Schroeven en lijmen kan uiteraard ook.

    Wat ik bedoel met een kopieerfrees: Zorg dat je de panelen met een klein overstek op elkaar plaatst en goed vastzet. . Met de kopierfrees zorg je er vervolgens voor dat het onderste paneel de geleider wordt voor de ring, en dat beide panelen perfect op elkaar aansluiten.
     

    Beginneling1

    • #6
    ook nu is het compleet chinees, kan er misschien nog een klein beetje verduidelijking komen ;-)
     

    Impie

    • #7
    Dit bedoelt Walker denk ik:
    flushcutbit.png
     
    • Like
    Waarderingen: Walker

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #8
    Juustem!
     

    Beginneling1

    • #9
    Ok, ik heb er even over moeten slapen. Tracht altijd zoveel mogelijk zelf te doen maar ben op sommige blakken een newbie, maar wel het wel leren.

    Concreet:

    1. Bij de oplossing van walker met de tekening. Zie ik dat beide latten MDF op elkaar gelijmd? worden, en dat er een stukje oversteekt. Is het dan daar de bedoeling dat ik het stukje dat er oversteekt "wegfrees"? Welke frees heb ik daar dan voor nodig?

    2. Bij freezen dacht in eerste instantie aan volgende:
    frezen.png

    Dus dat je een groef maakt in het ene MDF latje waar je het andere MDF latje in vastkit bijvoorbeeld met TEC7.
    Of is dit totaal verkeerd gezien en onmogelijk?

    3. Een andere oplossing die ik gezien heb:
    Of is dat volgens jullie niet mogelijk?

    4. Met betrekking tot de tekening van Peter begrijp ik het concept van de latjes maar heb ik volgende vragen:
    - Het latje tegen de muur vermoed ik boor je er tegen met vijzen (en pluggen) ?
    - Het latje op de grond hoe bevestig ik dat? De ondergrond is laminaat.
    - Dan voor mij het zwarte gat :-) Hoe bevestig ik dan de kloof tegen de latjes, want ik zou aan de buitenkant graag zo weinig mogelijk vijzen zien.
    - In mijn simplistische inkijk zou ik gedacht hebben ik maak de koof vast op de muur en op de laminaat met TEC7 zonder latjes maar dat is waarschijnlijk not done.

    Ik hoop dat jullie hierin nog willen helpen want ik zie al andere mogelijkheden in huis waar ik een koof kan gebruiken om wat op te frissen.

    Geen probleem als ik voor jullie advies dien te betalen.

    Ik hoor het graag.

    Alvast dank

    frezen.png
     

    Beginneling1

    • #10
    iemand?
     

    Gouke

    • #11
    Dag allemaal,

    Ik heb al veel nuttige informatie gehaald van deze fora en daarom wil ik ook mijn bijdrage leveren.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Zoals ik het begrijp ben je een doe-het-zelver met wat minder ervaring en wat minder professionele machines.

    Ik denk dat je vraag uit 3 verschillende delen bestaat.


    1: hoe maak ik zo een plint (sokkel of afkisting zouden wij in België zeggen )
    2: hoe bevestig ik die tegen de muur
    3: hoe werk ik dat mooi af

    Als je zelf geen goede cirkelzaag hebt, dan laat je in de doe-het-zelf zaak de nodige ‘repen’ MDF zagen (voor 17 x 7 in 18 mm worden dat lengtes van 17 en 7-1.8 = 5.2 OF 17-1.8 = 15.2 en 7 cm).
    Als je wel een goede zaag hebt, kan je de MDF in verstek zagen natuurlijk

    Opgelet: die afmetingen geven een buitenmaat van 17x7, geen binnenmaat.

    Afhankelijk of je de zaagkant bovenaan of in het verticale vlak wilt. Uiteindelijk moeten de naden onzichtbaar worden en maakt dat dus niet zoveel uit.

    Je neemt houtlijm en een paar ‘sergeanten’ (lijmklem? ) zoals wij zeggen en je lijmt de boel aan elkaar.
    Als de zaagsnede die je gaat lijmen echt slecht is, kan je die even opschuren. Tijdens het lijmen is de perskracht bepalend voor de sterkte van de verbinding. De panlatten die je in punt 2 nodig hebt, kan je gebruiken om de krachten te verdelen. Een houtlijmverbinding is sterker dan het hout zelf.
    Als je toch schroeven zou gebruiken, kan je die nadien ook wegplamuren.

    1648151644458.png


    2. hoe bevestig ik die tegen de muur?

    In theorie is alles eenvoudig, maar in praktijk is alles krom natuurlijk.
    Je zou kunnen doen wat Peter voorstelde. Een lat op de vloer lijmen en een lat tegen de muur lijmen.
    Gebruik hiervoor een silicone (Tec-7, D-max, Zwaluw, … merken mogen we niet noemen, maar een polymeer kit, geen zuivere siliconen). Dergelijke kits kunnen gerust wat millimeters overbruggen in de verlijming. Ze hebben ook geen druk nodig tijdens het verlijmen, losjes tegen elkaar zetten is voldoende. Neem bij de kit ook de cleaner. Als je morst, dan kan je dat prima wegvegen.

    Neem hiervoor gewone panlatten. Maar de muren zijn krom en de panlatten zijn ook krom. Dus je plaatst die panlatten met wat reserve naar binnen.

    1648151748383.png


    Die panlatten kan je ook vastschroeven of bevestigen met ‘klopvijzen’ (slagpluggen) in plaats van te lijmen.

    Bevestig eerst de panlatten. Pas als die vast zitten (droog zijn indien je lijmt) lijm je de bekisting er tegen.
    Zorg er ook voor dat er een kleine voeg (2mm) tussen enerzijds afkisting en vloer en anderzijds afkisting en muur overblijft (steek er tijdelijk een ‘rondel’ (sluitring?) tussen.)

    De buitenhoek die zichtbaar blijft kan je even breken met wat schuurpapier



    3: afwerken:

    De kopse kant van MDF gaat voor problemen zorgen zijdens het lakken.
    Extra lagen grondverf kunnen hier helpen. Je kan ook een potje plamuur kopen om het af te werken.

    Als je meerdere stukken in de breedte aan elkaar moet zetten, dan schuur je de hoekjes wat af. Op die manier krijg je een V-naad. In die naad kan je plamuur aanbrengen. Zonder die naad zou je plamuur er enkel ‘bovenop’ liggen. Een beetje ‘body’ kan geen kwaad.

    Eerst ontvetten met thinner, schuren met K180 en nog eens ontvetten. Kopse kant goed schuren!
    Een grondlaag of twee (3 op de kopse kant). Tussenin uit de hand schuren met K180-K220

    Eerste laklaag. Lichtjes schuren met K240 of met een pad. Eindlaag lak.
    Misschien lak je de plint beter voordat je ze monteert.

    Tot slot kit je de naden met vloer en muur af met een schilderskit. Een acrylaatsilicone. Die is overschilderbaar én kan je tijdens het aanbrengen afwerken met water en een sponsje. Je hebt een kleine voeg gelaten tussen vloer/muur en afkisting. Op die manier heeft die kit ook wat ‘body’ daar.

    1648151757514.png


    1648151765287.png



    Optie 2

    Je gebruikt geen latjes, maar je lijmt alles rechtsreeks. Daarbij moet je de zichtbare voegen onmiddellijk afwerken met dezelfde Tec-7, D-max, Zwaluw, … (de cleaner heb je zeker nodig). Zo lang je de siliconen nat houdt met de cleaner, kan je ze blijven bewerken.

    Ik zou bij deze keuze de bekisting op voorhand schilderen. Dan Kan je de siliconen beter afwerken. Zorg ook dat je siliconen ‘afstrijkrubbertjes’ hebt. Test even in een hoekje van de kamer hoe de cleaner zich gedraagt op de bestaande verf/behang van de muren.
    1648151780823.png


    Het zal zeker stevig genoeg zijn. Daar mag je niet aan twijfelen. Ik wil niet in de schoenen staan van de persoon die het ooit moet afbreken.



    Optie 3:

    Je begint zoals optie 2, maar je zorgt ervoor dat de ‘lijm-siliconen’ niet in het zicht komen en je een voeg overhoudt die je kan afwerken met schilderskit. Enkele ‘totsen’ siliconen om de 10-15 cm om te lijmen zijn voldoende. Als je weinig ervaring hebt, dan ga je een mooier resultaat behalen met de schilderskit.



    Opmerking: als de plint vast zit tegen de muur, dan moet ze niet noodzakelijk vastgelijmd te worden aan de vloer. Dat ding gaat nergens heen.

    Succes! 1648151710445.png
     
    • Like
    Waarderingen: BigBert

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu