Overstappen van mengverdeler naar gesloten verdeler (zonder pomp)

Antwoordzoeker

  • #1
Op verzoek van Nono123, een nieuw onderwerp.

Ik overweeg over te stappen naar een gesloten VW-verdeler. Voor de duidelijkheid: Een open verdeler mengt retourwater uit de lussen met warm water vanuit de CV (heeft daartoe een circulatiepomp), een gesloten verdeler pompt rechtstreek het warm water van de bron (CV, warmtepomp) de vloer in.

Huidige installatie:
  • Ik heb momenteel een Therminon 5000 verdeler, 9 groeps, waarvan op dit moment nog 3 groepen NIET in gebruik. Wilo-para circulatiepomp.
  • Een CV ketel Nefit Trendline 25/30 uit 2016 + Nefit Easy thermostaat.
  • Huidige instelling: CV aanvoer max op 50, laagste vermogen, weersafhankelijke regeling (deels binnen temp meenemend).
  • Begane grond ( ca 50m2) geheel vloerverwarming, geen radiatoren. Nu 6 lussen, rond de 75 meter lang, PERT 16x2, hoh 10 cm, ca 3 tot 4 cm onder oppervlakte. Overige ruimten wel radiatoren, doch die staan nooit aan.
  • Sinds 2018 14 zonnepanelen, opbrengst p/j ca 4 Mw.
  • Tapwater: Douche/badkamer via CV-ketel, keuken close-in boiler 10l. Nb. er is alle ruimte om dit allemaal met boilers te doen.
  • Jaarlijks gasverbruik, gemiddeld 2300m3, doch vorig jaar 2000m3.
  • Isolatie woning redelijk: Alles HR++ of triple, spouwmuurisolatie (parels), dakisolatie (6 cm Rockwool), geheel onderkelderd, onderzijde vloer met 2cm tempex gezien de beperkte hoogte.

Mijn klacht:
Ik vind 2200 m3 gas voor de ruimte die de CV verwarmt ERG hoog. OK, het is geen energieneutraal huis (uit 1956), doch ik heb behoorlijk wat isolerende maatregelen getroffen. Het is mijn constatering dat bijvoorbeeld de woonkamer, bij 'n nachttemp buiten van 12 graden, deze slechts max 2 graden afkoelt. Dus dat lijkt mij best redelijk geïsoleerd. Ik kan dit niet rijmen met het hoge gasverbruik.

Mijn voornemen:
Van het gas af, asap. Ik wil dan ook zsm naar de warmtepomp + extra zonnepanelen. Ik hoef niemand te vertellen dat dit nu niet meer zo gemakkelijk gaat, dus wil ik allereerst de verdeler omzetten naar een gesloten verdeler, zodat deze al voorbereid is voor de warmtepomp, én ik hoop dat ik tot die tijd minder gas verbruik door deze ingreep.

Constateringen (gedaan met digitale thermometertjes) verdeler:
  • Het valt me op dat bijv. bij een CV-aanvoer van 40 grd, het aanvoerblok voor de lussen slechts 30grd behaalt. (of bij 35grd een 27 grd). Ik heb zelfs de thermostaatkraan verwijderd om max. doorgang te krijgen (pinnetje kwam geheel naar buiten), geen verbetering. Het lijkt dat de verdeler onvoldoende warm water bijmengt.
  • De delta temp tussen input vloer en output vloer is ca 2 tot 3 grd.
  • De temp van de retour naar de CV is hoger (1 a 2 grd) dan de outputbalk van de vloer.
  • Opwarmen gaat tergend langzaam: de CV staat 3 uren op 35 tot 40 grd te draaien om de vloer en de ruimte een graadje hoger te krijgen.
  • Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de overdracht van warmte van CV-water naar verdeler-water te beperkt is op deze lage temperaturen (die het gevolg zijn van de modulerende ketel). Ik geloof niet dat de afgiftecapaciteit van de vloer te laag is. Leidingen liggen niet diep, en de vloerbedding is PVC.
Wat ik zou willen:
  1. Ombouwen Therminon zodat dit een gesloten verdeler wordt door: de pomp ertussen uit, voetventiel weg, CV aan en afvoer rechtstreeks om input/output balk te maken (als dat kan, doch ik weet niet of het inwendige van de retourbalk dit onmogelijk maakt. Alternatief: aanschaf nieuwe (gesloten verdeler).
  2. Ik wil dat het CV water zonder tempverschil de lussen in gaat. Dus CV aanvoer 35, invoer lussen 35.

Vragen:
  1. Kan ik mijn huidige Therminon 5000 verdeler ombouwen (dus de pomp, thermostaatkraan en voetventiel er tussen uit halen, en de aan- en afvoer van de CV rechtstreeks op de blokken aansluiten)?
  2. Werkt in dat geval het binnenwerk als een gewone open verdeler, of, is het verstandiger een nieuwe open verdeler aan te schaffen?
  3. Gaat buitentemp regeling + moduleren + direct in vloerverwarming samen?
  4. Is het verstandig om een extra pomp op aanvoer verdeler te plaatsen (ik heb straks 9 groepen, ca 75 m, 16x2mm) of voldoet normaliter de CV-pomp (en straks de warmtepomp)?
  5. Moet ik bij een gesloten verdeler een voetventiel plaatsen, of volstaat de regeling per groep (flowmeters)?
  6. Zal de constructie met gesloten verdeler invloed hebben op gasverbruik?
  7. Voor de uitbouw komen straks 3 groepen erbij. Is het verstandig de uitbouw van een eigen verdeler (3-groeps) te voorzien, met eveneens een aanvoer van 22mm dunwandig buis? Qua ruimte zou dit kunnen. Gevolg dat een eventuele nieuwe verdeler slechts 6 groepen hoeft te zijn.....
Ik ben erg benieuw naar jullie inzichten.

Foto verdeler Therminon.png
 
  • Like
Waarderingen: paago en Leandres

Bladzijde 17

  • #2
Beste Antwoordzoeker,
Wat je hierboven beschrijft is ongeveer de opstelling die ik heb gerealiseerd afgelopen maand, echter heb ik 15 groepen van elk 70-100m 16mm slang. Ivm de nieuwe tegelvloer heb ik dit nog niet uitvoerig kunnen testen. Eind 2022 is de vloer gereed voor het opstook protocol en kan ik je laten weten hoe het functioneert, wat ik wel kan delen zijn mijn uitgangspunten die ik heb gebruikt en verzameld van diverse fora en installateurs.

Kort samengevat (voor de lezers met weinig tijd):
Normaal gezien is de ombouw zeker mogelijk, bij de nodige controles aan de CV en randapparatuur.
In theorie verander je niets aan de afgifte systemen en warmteverlies punten (isolatie), maar haal je enkel wat parameters die de boel verstoren weg. Daarom zal de energiewinst minimaal zijn. Wat je wel als voordelen hebt zijn het vervangen van een mogelijk defecte thermostaatkraan, het verder verlagen van de CV aanvoertemperatuur en het voorbereiden van de vloerverwarming op een warmtepomp.

Hieronder mijn uitgebreide toelichting:
1 en 2. De verdeler zelf is eigenlijk altijd een open koker. Als je dus de pomp, voetventiel en thermostaatkraan weghaalt en de overige aansluitingen afdicht is het een gesloten verdeler. Let op dat je ketel een beveiliging heeft tegen het te ver verwarmen van het water. (of plaats deze in de aanvoer leiding). Zorg ook voor een bypass/drukverschilventiel. (zie ik op de foto al wel zitten)
Het is wel aan te raden op de aanvoer en retourbalk een temperatuur meter te plaatsen. Dit helpt je om het debiet van de CV pomp later in te stellen.
3. Ja dit werkt en met de juiste instellingen is hier nog winst te halen zie posts van Nono123 in het andere topic, maar vloerverwarming blijft een traag LTV systeem, aangezien de aanvoer temperatuur al laag is, kan deze niet heel veel aangepast worden. Bij 30 graden wordt de vloer mogelijk niet warm en hoger dan 35-40 graden is ook geen optie.
Het regelbereik op temperatuur is klein en dit soort regelingen maakt de zaak ingewikkelder. Daarbij komt dat de winst met dit soort regelingen op een LTV systeem lager is dan op een traditionele ketel met bijvoorbeeld 90 graden aanvoertemperatuur. De watertemperatuur is immers al laag.
4. Dit is zeer waarschijnlijk niet nodig bij 9 groepen. Je plaatst dan twee pompen in serie, dit is absoluut niet efficiënt. Je kunt kijken wat het debiet is van de pomp in de CV ketel. Mogelijk moet je wel de pompinstellingen veranderen. Een CV pomp draait bij standaard instellingen veel langzamer bij een laag ketel vermogen, maar om genoeg circulatie te krijgen in de vloer zal de pompsnelheid wat omhoog moeten. Je kunt kijken op welke stand de vloerverwarmingspomp staat en in de specificaties opzoeken welk debiet hierbij hoort. Probeer met de cv pomp instellingen zoveel mogelijk hierbij in de buurt te komen.
Ter referentie:
De pomp in mijn ketel kan maximaal 1200 liter/uur verpompen. bij 15 groepen geeft dit theoretisch 1,33 liter per minuut. Volgens de berekeningen die ik heb gemaakt heb ik ongeveer 1 l/min nodig op de koudste dagen van het jaar.
5. Ik heb dit wel op mijn verdeler, maar als de vloerverwarming met de huidige instellingen werkt zou dit niet moeten veranderen als je de ombouw doet. De onderlinge verdeling over de groepen veranderd niet. Zoals ik hierboven aangaf. Probeer met de aanvoertemperatuur en de cv pompsnelheid eerst terug te komen op de huidige situatie en vertrek vanaf daar met testen van andere instellingen. Op deze manier zit je in ieder geval niet in de kou.
6. In theorie verander je niets aan de vloerverwarming als afgifte systeem en ook niet aan de isolatie van de ruimte/huis. het water in de vloer blijft qua temperatuur gelijk en het afgegeven vermogen dus ook. Je ketel zal op een lagere temperatuur werken en daarmee in de regel dus iets zuiniger functioneren. Ik verwacht daarom dat de energiewinst minimaal zal zijn, tenzij de thermostaatkraan dermate afwijkt en je nu heel veel tegen de situatie aanloopt die je beschrijft bij het traag opwarmen.
Belangrijk is dat de de circulatie afstemt op de aanvoer en retour temperatuur. als je 40 graden water aanvoert en 38 graden retour, dan is in de basis de flow te hoog en kan het water niet voldoende warmte afgeven om efficiënt te werken. Ook zal de ketel niet goed functioneren als het water slechts 1 a 2 graden wordt opgewarmd. Andersom hetzelfde als 40 graden wordt aangevoerd en het water komt met 20 graden retour wordt er enorm veel beschikbaar vermogen afgegeven, maar zal het koud zijn in huis. De flow moet dan omhoog.
De hele efficiëntie van het systeem is een dans tussen debiet en temperatuurverschil. Teveel of te weinig van beide zorgt voor energieverspilling.
 

Bladzijde 17

  • #3
Beste Antwoordenzoeker,
Inmiddels halverwege het opwarmprotocol.
De cv pomp heb ik ingesteld op minimaal 70% en maximaal 100%.
Het maximaal vermogen van de ketel staat nu op ongeveer 20 kW. Maar dit wordt niet volledig gebruikt de ventilator draait eigenlijk nooit op vol vermogen.
Op elk van de 15 groepen heb ik 1-2 liter/min stroming (nog niet volledig ingeregeld)

Dit zijn de resultaten van afgelopen week:
Buitentemperatuur -3°C overdag, -7°C nachts.
Aanvoer temperatuurRetour temperatuurRuimte temperatuurGasverbruik (m3 per 24 hr)
20-2215-181310
25-2820-221810-13
30-3324-282114-16

Het gasverbruik lijkt nu nog wat hoog, maar dit komt doordat we geen binnendeuren hebben en een open hal naar de bovenverdieping. Het gehele huis is dus 18-21 graden. (120m2 beneden en 90m2 boven)
Ook was het afgelopen week voor Nederlandse begrippen zeer koud.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu