Overkapping maken - balk dubbelsteense garagemuur bevestigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben nieuw op het Klusforum en ben eveneens van plan om een soortgelijke constructie te maken zoals hierboven staat beschreven.
Ik weet niet of er een apart onderwerp moet worden aangemaakt maar het haakt wel aan bij deze gestarte vraag van Edwin.

Ik lees in bovenstaande reacties dat de draaideinden voor de balkligger tegen de muur met chemisch anker worden bevestigd.

In mijn situatie wilde ik een balk van (750x2250) tegen de dubbel steense garagemuur bevestigen met draadeinden M12 door buitenmuur en de spouwmuur heen, dus niet met een chemisch anker. Deze muurbalk wordt in mijn plan niet ondersteund door kolommen. Hopelijk is de tekening duidelijk.

Tegen de spouwmuur (binnenmuur garage) wilde ik over de volle muurlengte een plank (25 x150) bevestigen waar de draadeinden door komen zodat de trekkracht over de kalkzandstenen wordt verdeeld.

Wat ik me nu afvraag:
1. Is de ophanging met draadeinden M12 door en door constructief sterk genoeg?
2. Zo ja, Op welke onderlinge afstand dienen dan de draadeinden te komen als de dakliggers op 600 h.o.h. aan de balkligger met raveeldragers worden bevestigd?
3. Zo nee, hoe wel die balk tegen de muur bevestigen: met chemisch ankers zoals hierboven beschreven, dus niet door en door?

RFA
 
Excuus, ik zal dan wat meer toelichten over het plan:

Overkapping van 6x4;
Eén lange zijde met een balk aan de garagemuur vast (75x225), zonder ondersteunende kolommen.
Aan die balkligger worden de dakliggers (75x225) bevestigd in balkschoenen (600/610 h.o.h).
Overliggende lange zijde is een balk van 150x150x6000 (blijft namelijk in het zicht) ondersteund door 3 kolommen (150x150) op iedere hoek en in het midden. kolommen komen op metalen voeten steunend in betonen kolom van 200 x 1000.
Bovenkant dak aftimmeren met OSB + EPDM folie
Onderkant dak (plafond) aftimmeren met plank of plaatmateriaal (dakliggers en muurbalk verdwiijnen dan uit het zicht.

In mijn situatie wilde ik een balk van (750x2250) tegen de dubbel steense met piepschuimplaten geïsoleerde garagemuur bevestigen met draadeinden M12 door buitenmuur en de spouwmuur heen, dus niet met een chemisch anker. Deze muurbalk wordt in mijn plan niet ondersteund door kolommen.

Tegen de spouwmuur (binnenmuur garage) wilde ik over de volle muurlengte een plank (20 x150) bevestigen waar de draadeinden door komen zodat de trekkracht over de kalkzandstenen wordt verdeeld (overbodig?).

Wat ik me nu afvraag:
1. Is de ophanging met draadeinden M12 door en door constructief sterk genoeg?
2. Zo ja, Op welke onderlinge afstand dienen dan de draadeinden te komen als de dakliggers op 610 h.o.h. aan de balkligger met raveeldragers worden bevestigd?
3. Zo nee, hoe wel die balk tegen de muur bevestigen: met chemisch ankers , niet door en door?

Ik hoor graag,

RFA
 
Door en door is niet nodig.
Bovendien kan je volstaan met M10, omdat de sterkte van de steen maatgevend gaat worden. 8 stuks voor het hele dak is genoeg.
Verankeringslengte in de steen 85 mm.
Bovenstaande is gebaseerd op de technische info van die bekende pluggenboer.

Als je het wil doen met ankers door de hele muur, zal je ook 8 stuks nodig hebben omdat ook hier de spanning in de steen maatgevend is. Je kan namelijk de draadeinden niet muurvast draaien, anders kon je de muren wel eens naar elkaar toetrekken. Daardoor mis je het gunstige effect van wrijving tussen balk en muur.

Overigens: zijn balken van 75x225 niet een beetje zwaar voor een overspanning van 4 meter? 70x170 voldoet ook.
 
Dank voor uw reactie.

Voorkeur voor een chemisch anker begrijp ik. Bedacht me ook dat door en door wellicht probelemn kan geven met intredend vocht van buitenaf en het effect van je spouwmuur dan weg is?

Ik ga ervan uit dat de steen van de garage voldoende sterk is. Betreft een nieuwe garage uit 2011. De metselbaksteen in de garagemuur is 209x99x50 (LBH).

Dus 85 mm in de steen boren, draadeind van tenminste breedte van de balk + paar centimer eruit voor de moer + 85 mm en dan alles volgens voorschrift van het chemisch anker.

De balk aan de garagemuur hoeft dan niet op de hoeken ondersteund te worden met een verticale kolom?? Sterk spul!

De dikte van de balken heb ik gelezen bij Centrum-Hout Naaldhout in de bouw. RFA: Link weggehaald ivm handelsnaam

Vurenbalk 70x220 klasse C18 en 60 hoh => max dagmaat 5.05m. Hierbij is dan nog géén rekening gehouden met sneeuwbelasting. 70x170 => 3.90m en 70x195 => 4.50m max. dagmaat
Balkdikte 70x195 is een mooi compromis, lijkt me :)

RFA
 
De lengte van de draagbalken is toch 4 meter?

Er is wel rekening gehouden met sneeuwbelasting, maar niet met sneeuwophoping. En verder is het eigen gewicht van 0,45 kN/m2 voor een dak met EPDM aan de hoge kant.

Met balken van 70x195 zit je in ieder geval aan de veilige kant.

Als je een chemisch anker zorgvuldig aanbrengt, dan is de chemie niet het zwakste punt. De steen bezwijkt op trek. Daarom maakt het niet uit of je een grotere diameter draadeind neemt. De kegel die uit de steen wordt getrokken is vrijwel even groot.

Zet de ankers op maximaal 1/3 van de balkhoogte, vanaf de bovenkant gemeten. Dan vang je het kantelmoment van de balk beter op.
 
Dank voor de tip en heldere uitleg !
Lengte van de draagbalk is 4 mtr inderdaad.

Nog één vraagje:
Rekening houdend met balkdikte 70 en boordiepte 85 + 20 voor moer lijkt me een draadstang van > 175 mm nodig.

Maakt het voor deze constructie verschil of je kiest voor een glazen chemisch anker of injektie-ankers uit zo'n kitpatroon?
Kan ik voor de draadstang een draadeind gebruiken of dien ik het bijbehorende materiaal te nemen wat ze bij de chemische ankers verkopen?
 
Voor zover ik kan nagaan, zijn die glazen ampullen alleen geschikt voor beton en waarschijnlijk dus ook wel van veel betere kwaliteit.
Dat in die kokers is meer geschikt voor poreuze materialen, zoals baksteen. Die kan je in dit geval dan ook beter wel gebruiken.

De draadstang is toch niet de zwakste schakel, dus daar kan je gewoon zelf stukken zagen uit die meterlengtes.

Bij dat glascapsule systeem moet je wel de bijbehorende ankers gebruiken, want aan het draadeind zit een zeskant, waar een adapter op past voor in de boormachine om te kunnen roeren. Maar dat is hier niet van toepassing.
 
Ik ben er helemaal uit ! Hartelijk dank voor de hulp.
Mocht ik nog ergens tegen aan lopen dan meld ik me.
 
Toch nog een vraagje;

De overkapping is een plat dak met een afschot van 1-1,5 cm p/mtr. Het gewicht van het dak wordt dan feitelijk voor een groot deel worden gedragen door de draadeinden die in de balk van de garagemuur zitten?
Van afschuivende krachten lijkt me met een nagenoeg plat dak weinig sprake. Meer van bovenwaartste verticale krachten. M.a.w. kunnen die draadeinde dat dakgewicht dragen zonder omdersteunende kolommen onder de muurbalk?

RFA
 
Eigen gewicht van het dak, zoals jij het gaat uitvoeren is 21 kg/m2
Sneeuwbelasting is 70 kg/m2
Totaal met belastingcoëfficiënten = 21 x 1,1 + 70 x 1,3 = 114 kg/m2
Hele dak 4 x 6 x 114 = 2736 kg
De helft wordt via de ankers gedragen door de muur = 1368 kg.

Volgens de info van de pluggenfabrikant is de veilige belasting van 1 lijmanker M10 in volle baksteen 170 kg.
Aantal ankers 1368/170 = 8 stuks.

Maar als je het niet vertrouwd, dan doe je er gewoon een paar extra in.
 
Beste Forumleden,

Als dank voor de bruikbare hulp via dit forum leek het me leuk om een paar foto's van het voorlopige resultaat te laten zien. Nu alleen nog de achterwand plaatsen.

RFA
98542_20131104_16_16_49_1.jpg

98542_20131104_08_47_14_1.jpg

98542_20131024_16_43_57_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan