Beste forumleden,
Ik heb sinds kort een gek probleem waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb al een jaar of 7 een verwarmingssysteem met:
- een HRC30 compact ketel van Nefit (CV druk in ketel ca. 1,3 bar)
- bestuurd door een EVO home system (sinds ca. 1,5 jaar)
- geen bypass (is volgens de installatie instructie niet nodig)
- ivm ruimteproblemen zit het expansie vat 2 etages lager in de retourleiding zoals aangegeven in de installatie handleiding.
- omdat het vat een stuk lager zit dan de ketel is dit een versie met een hogere voordruk
Sinds kort geeft dit systeem het probleem dat het CV circuit water verliest.
Na wat uitzoekwerk weet ik inmiddels het volgende:
- Het water verlies ontstaat bij het overdruk ventiel in de aanvoer leiding van de CV installatie (links)
- Het gebeurt op het moment van tapwater tappen, maar alléén als alle radiator kranen dicht staan!
De druk loopt dan op tot 3 bar waardoor het overdruk ventiel een beetje water uit het systeem gooit.
Dit gebeurd bij iedere omschakeling van CV naar WW.
- Ditzelfde treedt ook op als ik de aanvoer afsluiter (links onder de ketel) dichtdraai.
- Bij alléén CV gebruik zijn er geen problemen, de druk loopt dan tijdens het opwarmen met iets van 0,2 a 0,3 bar op
- Ik denk dat dit probleem is ontstaan nadat ik de laatste CV had voorzien van een radiator kraan.
(Hierdoor kan het CV circuit niet meer rondpompen als alle kranen dicht staan.)
Kan dit aan de drieweg klep liggen? (Sluit CV circuit niet goed af of is te langzaam)
Sluit CV circuit niet goed af:
Als dit het geval was dan zou volgens mij langzaam het CV circuit gevuld moeten worden met warm water.
Om dit uit te sluiten heb ik met een koud CV circuit een radiator met de hand opengedraaid en daarna heet water getapt.
Ik voel de aanvoer wel warm worden, maar alleen het eerste stukje.
Ik neem daarom aan dat de driewegklep wel geheel in de tapstand staat, immers als deze tijdens tapwater tappen een beetje in de CV stand zou blijven staan of lekken dan verwacht ik dat het warme water verder het CV circuit in zou komen.
Te langzaam:
Zou de driewegklep misschien te langzaam kunnen zijn waardoor deze eerst druk opbouwt in het CV circuit?
Of ontstaat de drukopbouw misschien door het opwarmen van het water?
Als dat zo is, dan zou ik verwachten dat het expansievat in de aanvoer zou moeten zitten, echter is dat vrijwel nooit het geval.
Hebben jullie misschien nog ideeën?
Ik heb sinds kort een gek probleem waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb al een jaar of 7 een verwarmingssysteem met:
- een HRC30 compact ketel van Nefit (CV druk in ketel ca. 1,3 bar)
- bestuurd door een EVO home system (sinds ca. 1,5 jaar)
- geen bypass (is volgens de installatie instructie niet nodig)
- ivm ruimteproblemen zit het expansie vat 2 etages lager in de retourleiding zoals aangegeven in de installatie handleiding.
- omdat het vat een stuk lager zit dan de ketel is dit een versie met een hogere voordruk
Sinds kort geeft dit systeem het probleem dat het CV circuit water verliest.
Na wat uitzoekwerk weet ik inmiddels het volgende:
- Het water verlies ontstaat bij het overdruk ventiel in de aanvoer leiding van de CV installatie (links)
- Het gebeurt op het moment van tapwater tappen, maar alléén als alle radiator kranen dicht staan!
De druk loopt dan op tot 3 bar waardoor het overdruk ventiel een beetje water uit het systeem gooit.
Dit gebeurd bij iedere omschakeling van CV naar WW.
- Ditzelfde treedt ook op als ik de aanvoer afsluiter (links onder de ketel) dichtdraai.
- Bij alléén CV gebruik zijn er geen problemen, de druk loopt dan tijdens het opwarmen met iets van 0,2 a 0,3 bar op
- Ik denk dat dit probleem is ontstaan nadat ik de laatste CV had voorzien van een radiator kraan.
(Hierdoor kan het CV circuit niet meer rondpompen als alle kranen dicht staan.)
Kan dit aan de drieweg klep liggen? (Sluit CV circuit niet goed af of is te langzaam)
Sluit CV circuit niet goed af:
Als dit het geval was dan zou volgens mij langzaam het CV circuit gevuld moeten worden met warm water.
Om dit uit te sluiten heb ik met een koud CV circuit een radiator met de hand opengedraaid en daarna heet water getapt.
Ik voel de aanvoer wel warm worden, maar alleen het eerste stukje.
Ik neem daarom aan dat de driewegklep wel geheel in de tapstand staat, immers als deze tijdens tapwater tappen een beetje in de CV stand zou blijven staan of lekken dan verwacht ik dat het warme water verder het CV circuit in zou komen.
Te langzaam:
Zou de driewegklep misschien te langzaam kunnen zijn waardoor deze eerst druk opbouwt in het CV circuit?
Of ontstaat de drukopbouw misschien door het opwarmen van het water?
Als dat zo is, dan zou ik verwachten dat het expansievat in de aanvoer zou moeten zitten, echter is dat vrijwel nooit het geval.
Hebben jullie misschien nog ideeën?