Oude cementvloer schuren en verven

Wimbouwt

  • #1
De oude cementvloer van mijn garage wil ik verven, omdat hij erg stoft en tevens door zijn ruwe oppervlakte dus slecht te onderhouden is. Hier en daar laat hij een beetje los en aan een kant zit een slijtspoor waar een auto ooit heeft gestaan.
De vloer wil ik eigenlijk vervangen maar dat zit er op het moment niet in, waardoor ik gekozen heb om hem te verven met een pu-couting.
Nu vraag ik me af hoe ik de vloer het beste kan voor behandelen: hoe moet ik kuiltjes en beschadigingen te vullen, moet ik de vloer voor schuren en ja kan ik dit ook met de hand doen? Iemand gaf mij tevens de tip om de vloer eerst met terpentine verdunde pu-counting voor te schilderen als vorens de uiteindelijke laag aan te brengen. Met hoeveel terpentine moet ik dit verdunnen en kan dit met gewone terpentine?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #2
    Als je de vloer vlak en glad wilt hebben, dan zul je eerst moeten egaliseren.
    Gladschuren van een cementdekvloer gaat niet.
     

    Wimbouwt

    • #3
    @Peter, de vloer hoeft niet helemaal glad kleine beschadigingen 20cm in doorsnede en 5m diep wil ik herstellen. Belangrijkste is dat ik de vloer kan sluiten zodat hij niet meer kan stoffen.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #4
    Dan nog is egaline het beste product hiervoor, incl de benodigde primer voor een goede hechting.

    20 cm en 5 m zullen wel typefouten zijn...
     

    Wimbouwt

    • #5
    Kopt dat is een typefout, gaten zijn ongeveer 5mm diep.

    Ik heb heb toch maar besloten om de gehele vloer te egaliseren met egaline. En bijkomend probleem is dat de vloer in een helling van ongeveer 1 cm per met afloopt. Wat voor soort egaline kan ik het beste gebruiken? Ik heb hier en daar gelezen dat er egaline mortels bestaan die onder een hoek van 3% kunnen worden gelegd. Zijn deze mortels zelf nivelleren of moet je dit handmatig uitvlakken met een rei? Of kan je bij een geringe helling een doe-het-zelf egaline gebruiken van de welke bekende bouwmarkten?
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #6
    Je moet je even goed laten adviseren over de soort egaline die je moet toepassen. De meeste soorten die bij de bouwmarkt liggen zijn niet geschikt om te dienen als afwerkvloer en kun je dus niet coaten. Deze soorten zijn bedoeld voor onder tegels, tapijt etc.

    De egaline moet dus geschikt zijn om direct af te werken met een coating, ik zou even naar de vakhandel gaan voor advies.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #7
    Ik zou niet geen werken met egaline oid. het is immers een garage, geen woonkamer oid. waar het super strak moet zijn. (of je moet willen dat het super strak wordt)
    Gewoon los liggende delen verwijderen/verder los steken, geheel goed stofzuigen, de grote gaten bevochtigen en dichtsmeren met een mengsel van cement en fijn zand (dus geen metselzand want dat is vaak te grof)
    Geheel goed laten drogen naschuren en dan schilderen.
    Waarschijnlijk zal je hem wel 2 x moeten schilderen om alles goed dekkend te krijgen.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #8
    Wel verf nemen die tegen rubber kan.
    In mijn fietsenschuurtje plakten de fietsbanden vast aan de betonverf:oops:
     

    Wimbouwt

    • #9
    @[B]Gerrit B[/B], wat je beschrijft als oplossing is dat een soort van afpappen? En zou dit een goede oplossing zijn voor situatie 2 en 3, waar de toplaag los laat. En wat raad je aan om de vloer mee te schuren?

    Een reden waarom ik een vrij glad
    resultaat wil hebben is omdat ik een zware werkbank en kolomboor op wielen heb die nu blijven hangen of soms "wegrijden" in de kuilen. In de garage komt geen auto te staan.
    De vloer hoeft esthetisch niet perfect te zijn. Het voornaamste is dat hij niet meer stoft, niet verder afbreekt, goed valt te onderhouden en dat hij over het algemeen vlak is.


    Om de staat van de vloer iets beter te illustreren heb ik een paar foto's gemaakt:

    20210822_200415.jpg

    situatie 1: Hier het deel wat het meeste schade vertoont. Dit is grofweg een oppervlakte van 2m bij 1,5 diepte kuilen 5mm.
    Hier heb ik overwogen om het geheel er uit te slijpen tot 10mm diepte en geheel te vullen met nieuw zandcement.


    20210822_200507.jpg

    Situatie 2: Dit is de vloer bij de deur. Top laag is van de vloer af, geen diepe slijtsporen. Oppervlakte van slijtage is ongeveer 1meter bij 1 meter diepte putten 2 a 3 mm. Hier had ik geen oplossing voor: uitslijpen leek mij overdreven en dus hier voor leek mij egaline een goede oplossing.

    20210822_200715.jpg

    Situatie 3: dit is bij de grage deur. Over de gehele breedte laat de top laag los ( ik denk de afgepappte laag?) eigenlijke hetzelfde bij foto 2 egaline leek mij het beste
     

    Sander 1972

    • #10
    Beton vloer erin en laten vlinderen
     
    • Like
    Waarderingen: Mn22

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #11
    Dit kun je zo niet coaten, dat wordt niets. Verder is het uithalen van 10mm deklaag ook niet voldoende, de nieuwe cementdekvloer wordt dan te dun om sterk te zijn.

    Kortom alle losse zooi moet er vanaf en dan kun je eventueel egaliseren met egaline. Andere optie, als de vloer constructief ook niet geweldig is, is het vloertje eruit slopen en opnieuw opbouwen. Kan deze gelijk mooi geïsoleerd worden.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #12
    Het lijkt erop dat men beton heeft gebruikt met de weinig cement erin en misschien zelfs nog wel met kalk toegevoegd wat eigenlijk bedoelt was om een wand aan te rapen.
    Hierdoor is het meer een zandvloer geworden welke gewoon af blijft brokkelen.
    Zo te zien op de laatste foto hebben ze dat al een keer geprobeerd op te lossen door de vloer een keer af te pappen maar als de ondervloer korrelig blijft zal dat niet vast gaan zitten en komt het probleem weer terug. (vooral als je er ook nog eens met zwaar materieel overheen gaat)
    De beste oplossing is er een zaterdag aan besteden om de vloer er uit te halen en een nieuwe vloer te storten.
    Kijk je naar de kosten dan ben je met een paar zakken egalisatie ook snel een flink bedrag kwijt en kun je het zelf dan zal een nieuwe vloer waarschijnlijk niet veel duurder zijn dan aan blijven modderen met deze vloer.
    Moet het snel dan opnieuw afpappen laten drogen en een houten vloer eroverheen leggen zodat je de cementvloer niet weer zo snel kunt beschadigen.
     
    • Like
    Waarderingen: Mn22

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #13
    Heb net een nieuwe computer en het duurt nog 2,5 uur voordat alles oude bestanden naar deze nieuwe zijn overgezet anders had ik foto's kunnen plaatsen met hoe ik het opgelost heb.
    Maar wat Rola zegt over de juiste verf is wel van groot belang. De vloer in ons kantoor is keihard en na er al ruim 15 jaar overheen gelopen te hebben zie je nog nauwelijks slijtage. Zet je echter een vochtige doos op de vloer en laat je deze een week staan dan gaat deze na 15 jaar nog steeds vast aan de vloer zitten.
     

    Wimbouwt

    • #14
    De vloer in zijn geheel uithalen is geen optie. In de toekomst ben ik van plan om de hela garage te vervangen. Voor nu zoek ik een tijdelijke oplossing zodat hij egaler is en dat hij niet meer stoft.

    @Gerrit wat ik niet goed begrijp is wat je in eerste instantie zei over dicht smeren, waarom raad je dat nu niet meer aan?

    @Mn22 Wat zou wel een gewenste diepte zijn als ik toch een deel wil vervangen?
     

    Wimbouwt

    • #15
    Tegen het advies in heb ik toch besloten om de rotte delen uit de vloer te slijpen.
    Een deel is, zoals op de foto is te zien is bij de garagedeur en ander iets groter deel (4,5 m2) in het midden van de garage.
    De uitgeslepen delen zijn tussen de 3 af 3,5 cm diep.

    De volgende stap in om de delen te vullen met zandcement, de oude en nieuwe delen te schuren met een diamant komschijf en daarna de gehele vloer de verven met een betonverf of epoxy coating. Echter heb ik nog wel een aantal vragen:

    - Is een diepte van 3,5 cm diep genoeg om te vullen met nieuw zandcement?
    - ik lees dat een vloer goed moet worden aagebrand met cement en water voordat je de vloer vult. De ondervloer is niet volledig egaal kan dit invloed hebben bij de uiteindelijke hechting?
    - oude delen van de vloer zijn afgewerkt (afgepapt) met een dun laagje cement: is het verstandig om dit ook te doen op de nieuwe delen, of is dit nutteloos aangezien ik de vloer voor het verven nog volledig ga schuren?
    - is een harde afwerk laag nodig om een zandcementvloer te verven, of kan een kant-en-klaar mix van de bouwmarkt na drogen en zonder afpappen gewoon afgewerkt worden met een betonverf of epoxy?



    20210901_171849 (1).jpg
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu