Opzoek naar alternatief voor zandcement voor op zwaluwplaat.

Bresser

  • #1
Hallo,

ik ben bezig met nieuwbouw, en krijg een staalframe vloer met een soort zwaluwplaat staalplaat als boven kant.

daar komt dan vloerverwarming op. en moet dan afgevloeit worden met een anhydriet vloer van ca 60mm. deze kost zo'n 11 euro per m2?

ik wil eigenlijk dingen zelf doen en ben opzoek naar een betonvloer (geen zandcement) die ik zelf kan draaien/vloeien en dus goedkopen moet zijn.

uitgangspunt is wel dat de afwerkvloer (ca 60mm) massief en sterk moet zijn om het doorbuigen van de onderliggende staalplaat te voorkomen.


alvorens bedankt. gr m
 

Fiesiekus

  • #2
Wil je op kaal beton gaan leven&wonen?
 

Bresser

  • #3
Nee, over de afwerkvloer wil ik dan een gietvloer
 

Millew

  • #4
Als je een zwaluwstaartvloer constructief wil toepassen, zal je de druklaag op de platen met (fijn grind) beton moeten maken, sterkteklasse B15 of B25, tegenwoordig C12/15 of C20/25 Welke sterkteklasse is afhankelijk van de constructieve eisen m.b.t. de overspanning.
Iets anders komt niet in aanmerking.

Deze betonkwaliteit is zelf wel te draaien met de juiste grondstoffen en de nodige zorgvuldigheid, ook bij het verwerken.
Anders kan je beter drogemortel beton kopen in zakken of bulk.
Bij grote hoeveelheden is een bouwmaterialenhandel goedkoper dan een DHZ-supermarkt.
 

Bresser

  • #5
Bedankt voor de reactie klinkt goed! en onderbouwd

drogemortel beton? is dat zo'n product waar alleen water bij moet?

moet ik dan opzoek naar C20/25 drogemortel beton?

eenig idee van de kosten per m2?
 

Millew

  • #6
Ja, alleen water bijvoegen volgens de gebruiksaanwijzing. Nooit meer water dan nodig is om de beton goed te verwerken.
De laatste keer, enkele maanden geleden, dat ik het heb besteld, was het 5 euro ex BTW per zak van 25 kg. Dat was C28/35, dus iets sterker. Maar ook geschikt voor zwaluwstaartvloeren i.v.m. de maximale korrelgrootte van 8 mm.

Voor een vloer van 60 mm dik, gemeten vanaf de bovenkant van de plaat, heb je ca. 5,7 zak droge mortel per m2 nodig.
Neem een aantal zakken (5%) extra voor het verlies en toleranties. Niets is zo erg om aan het eind te merken dat je een beetje tekort komt.

Bij een bouwmaterialenhandel weten ze wel wat je hebben moet als je vraagt om beton voor zwaluwstaartvloeren.

Verder raad ik je aan om de documentatie van de fabrikant van de zwaluwstaartvloeren te downloaden van hun website. Daar staat alles in wat je nodig hebt om zelf zo'n vloer te leggen. Ook de mengverhoudingen voor beton, als je toch zelf iets wil gaan draaien met cement, zand en grind. Wordt overigens niet aangeraden.
 

Fiesiekus

  • #7
Zou eens bij de betoncentrale informeren wat het brengen en storten kost.
 

Bresser

  • #8
Ik heb ongeveer 300m2 nodig dan word het een beetje duur denk ik. 5.7x5 ex is 28.5 ex per m2
 

Millew

  • #9
Je hebt dan ruim 20 kuub beton nodig. In dat geval kan je het beter afnemen van de centrale. Met een betonmolen met een vulling van 200 liter (is een hele grote) ben je ook dan nog op z'n minst 8 uur volcontinu aan het draaien. Is geen beginnen aan.
 

Fiesiekus

  • #10
Staat me iets bij van 50€/kuub bij de centrale. All in.
300m2 vloer? Wordt het een museum of zo? I.i.g red je dat nooit zelf te draaien. Vraag me af of je dit überhaupt wel zelf moet willen doen.
 

Millew

  • #11
Een prijs noemen voor een kuub beton van de centrale is niet realistisch.
De prijs is o.a. afhankelijk van de specificaties, de af te nemen hoeveelheid, de transportafstand en de manier van storten, c.q. snelheid waarmee de mixer gelost kan worden.
Ook de lokatie, waar in Nederland, kan van invloed zijn.
 

Droid

  • #12
Ik weet dat het niet gebruikelijk is om prijzen te noemen, maar ik weet wel dat 50 aan de lage kant is.

Gewoon even informeren bij de betoncentrale in de buurt. Lossen met een mipo, zodat je met de slang rond kunt, dan kun je snel storten. Zelf draaien lijkt me in dit geval ook geen optie.
 

Bresser

  • #13
Het is een woonboot van 100m2 boven en 100beneden...

onder moet 15cm vloer komen en boven 6cm van daar de 300m2,

ik wil ut zelf doen omdat ik al arm ben, en alles zelf doe om de kosten te drukken!...

heb offerte voor anhydriet, van 11 euro per m2 voor 60mm
is de vloeibeton een optie? is dat te krijgen in (fijn grind) beton srkteklasse B15 of B25

ik moet iets technisch goed hebben onder de 11 euro, of ik het nu zelf doe of niet.

anhydriet heeft een nadeel in de badkamers, en als ik een gietvloer wil toepassen moet ik ook nog aan de slag met dure primers e.d.
 

Millew

  • #14
Anhydriet kan je niet toepassen als constructieve druklaag op een zwaluwstaartplaat. De prijs daarvan als referentie gebruiken is dan ook niet realistisch.
Iets (ver)bouwen heeft nou eenmaal z'n prijs. Ook als je veel zelf doet, zal het altijd iets kosten.
 

Bresser

  • #15
Het bedrijf waar ik werk heeft al vele 1000de m2 anhdriet op staalplaatvloeren geleverd, echter geen zwaluw-plaat maar een 19-kd,

ik ben prive met een woonboot bezig, en zoek daarom iets in beton, wat geen water/yoghert achter product is.. zodat niet alles naar 1 kant loopt als er gevloeit word.

iets wat verdicht tot op de plaat, en nietzoals zandcement wat vooral boven op verdicht word.

grm
 

Millew

  • #16
19-kd ken ik niet.
 

Bresser

  • #17
Is eigenlijk een gevelplaat van sab, die 0.75mm dik is, en waaraan je dus ook constructief schijfwerking kunt ontlenen.

overspanning meervelds is ook 1500, dus je balken kunnen dan ook verder uit elkaar.!
 

Millew

  • #18
Die platen zijn zelfdragend, dat is een ander principe dan de zwaluwstaartplaat, zoals ik die ken en die bij de bouwmarkt in het schap ligt.
Bij de zwaluwstaartplaat werkt de plaat als wapening en het beton als druklaag.
Voor zover ik heb kunnen zien, gaan de ontwerptabellen van de KD-19 platen uit van een nuttige belasting van 100 kg/m2.
Als je daar een anhydrietvloer op maakt, moet je het gewicht van de anhydriet nog van de nuttige belasting aftrekken.

Als je met een veel lagere nuttige belasting, dan gebruikelijk is in woonhuizen, tevreden bent en de h.o.h. afstand van de draagbalken onder de zwaluwstaartplaten klein genoeg is, dan zou je die ook als zelfdragend kunnen toepassen. Aangezien dat niet de gebruikelijke manier is, zal je dat helemaal zelf moeten uitrekenen.

Zoals reeds gezegd, raad ik je aan om eerst maar eens de documentatie van de fabrikant te bestuderen.
 

Technocentrumvloeren

  • #19
Het wordt steeds interessanter dus wil ik ook een bijdrage leveren;
Als je een mortel in je woonboot gaat storten is het wel handig dat je je dan realiseert dat het bootje gaat zakken aan de kant waar je met de mortel begint. Dus is het handig als je dan in de midden begint want als je aan een kant begint te stortenj of te vloeien wordt het wat lastig om je vloertje vlak af te werken. beter dus een mortel die niet al te vloeibaar is zoals een spramex betonmortel.
Als je goedkoop wilt kun je dat doen met anhydriet. Gyvlon is dan het goedkoopste maar dat moet je na het drogen wel goed schuren want anders kun je er helemaal niks op geplakt krijgen en zul je alleen kunnen spijkeren.
Bij vloerverwarming moet je je ook realiseren dat je die leidingen misschien wel netjes bevestigt op een ondernet, maar zelfs al vul je die leidingen met water en pers je het systeem af om er zeker van te zijn dat het niet lek is voordat je met je vloertje begint, het hele systeem is dan nog steeds veel lichter dan de vloermortel en daarom zullen je verwarminghsleidingen willen gaan drijven op de gietvloer. Wel slordig als die leidingen dan boven je vloer komen.
Anhydriet is calciumsulfaat en als dat nat is kan die sulfaat je zwaluwstaart aantasten en opvreten. Dan heb je dus wel een bekisting maar als die zwaluwstaart niet gecoat is, dan zal het zuur die plaat aantasten, plaat gaat roesten en je hebt geen samengestekde constructie ofwel je vloer is dan kapot.
Waarom bezuinigen op iets waar je de rest van je leven op wilt kunnen lopen en wonen en wat je bij voorkeur nooit meer eruit wilt slopen of vervangen? Want dan praat je pas echt over kosten van opslag, uithuizen, inhuizen etc.
Dus: doe het goed en gebruik beton met een fijne korrel ( nominaal 8 mm). Stort je vloer met of zonder verwarming. met verwarming kan als je dilataties maakt bij je deuren. Vloervelden alleen in rechthoeken. Leg boven de verwarmingsleidingen ALTIJD een wapeningsnet om scheuren te voorkomen/beperken. Bij vloeren die niet op isolatie worden aangebracht, is een kantstrook ook niet noodzakelijk maar bij een woonboot zou ik het wel doen om spanning in het casco te voorkomen en daarmee scheurvorming in het casco wat tot lekkage kan leiden.
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu