Opstarten vloerverwarming te warm water de vloer in

gjboy1

  • #1
Goedendag allemaal,

Al een tijdje loop ik rond te speuren naar mijn probleem maar ik kan er geen antwoord op vinden op internet. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Vorig jaar een dijkhuis gekocht, veel eruit gesloopt en nu aan het opbouwen. In de keuken van 16m2 ongeveer 80 meter vloerverwarming uitgelegd op een 1 groeps verdeler met pomp. Zand cement vloer erover, 6 weken laten uitharden. Alle radiatoren zijn er af geweest ivm stucen dus vorige week kun alles opgebouwd worden en de cv aangeslingerd worden. Eerst verdeler aangesloten op de oude leiding van de verwarmingsplaat die in de keuken hing. Alles ontlucht, inclusief vloerverwarming. Na een dag weer alles ontluchten, pomp van vloerverwarming op standje ontluchten gezet en thermostaat kraan zover mogelijk dicht.

Nu het probleem

Zodra ik de pomp aanzet loopt er water van 30 graden of zelfs hoger door de leidingen heen. Dit hoort natuurlijk niet bij het opstartproces wat ik binnenkort moet gaat doen. De temperatuur meter op de aanvoer liep langzaam naar 40 graden zonder dat ik er erg in had. Want ik had de thermostaat naar mijn idee helemaal dicht. De vloer begon te kraken en kon de stekker er net op tijd uit trekken maar er zaten al 3 scheuren in mijn vloer precies door de eerste baan van de slang. Dat is inmiddels keurig opgelost maar hoe kan het nu dat er gelijk zulk warm water doorheen stroomt als de thermostaat dicht staat? Zelfs nu staat die dicht, met de knop eraf gedraaid en de bovenste koker blijft warm. Hoe kan ik voorkomen dat er straks als de vloer er ligt niet gelijk water van 40 graden door de vloer stroomt die zelf maar 10 graden is rond deze tijd?
Of heb ik helemaal iets over het hoofd gezien.
Op de foto de verdeler en de leidingen die naar links gaan komen uit op een verwarmingsplaat in de kamer.
image.jpg

Benieuwd naar jullie antwoorden..
 

Lange Herman

  • #2
Op de geplaatste foto zit de thermostaatknop er niet op.
Die moet er op en het capillair er onder volledig in de dompelbuis geschoven.
 

Kluskoppel

  • #3
Knop eraf = kraan vol open
 

gjboy1

  • #4
Oke helder, maar deze is er pas sinds vandaag af. Ook met de knop erop blijft de bovenste balk warm. Neem aan om de knop erop te doen is naar maximale stand draaien, knop erop draaien, en dan volledig dicht draaien. Neem aan dat die dan helemaal dicht is? Of blijft die altijd een stukje open staan?
Toen ik ging ontluchten zat de knop erop, volledig dicht en toch stroomde er water van 40 graden naar leidingen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Hoeveel radiatoren staan er open?
Is er een ADVO geplaatst?
 

gjboy1

  • #6
Er staan 5 radiatoren volledig open. Dus cv kan circuleren. Er is geen AVDO geplaatst.
 

Lange Herman

  • #7
Zat de voeler wel in de dompelbuis?
 

gjboy1

  • #8
Jazekers, maar het lijkt mij omdat die onderste balk maar 10 graden is, die voeler dus ook, dat die er gelijk warm water in gooit. Totdat die onderste balk is opgewarmd, en dan die voeler en door het draadje dat doorgeeft aan de thermostaat. Tenminste dat lijkt mij, maar dan ben je al 15 minuten verder met veel te warm water er in pompen. Hoe gaat dit normaal gesproken. Word dan de max temp van de cv verlaagd? Die staat al op 60 graden voor de overige radiators.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Dan gaat er iets heel fout.

Het hete water gaat door de pomp direct naar de onderste balk, dat duurt seconden de voeler reageerde en gaat de ingestelde temperatuur handhaven.
De pomp trekt het koude mengwater door de bovenste balk langs de aanvoer welke daar een beetje heet water bij doet richting pomp in de onderste balk de vloer in, uit de vloer naar de bovenste balk een klein deel door de retour weg en de rest weer de vloer in na bij menging.

Als alleen de bovenste balk heet word is of je strominhseixhting verkeerd om of kranen maar de vloer zitten dicht.
 
  • Like
Waarderingen: Kluskoppel

Kluskoppel

  • #10
De thermostaatknop kan ook kapot zijn. Heb ik onlangs nog gehad. Kraan een haartje open en gelijk de warmte 1:1 vanaf de aanvoer de vloer in en dus veel te warm. Nieuwe knop met voeler gemonteerd en probleem verholpen, water dat de vloer in ging was nu netjes conform ingestelde temperatuur op de knop.

De rechtse buis bovenop de verdeler hoort als eerste warm te worden, dit is het geval?
 

Auto-Geen

  • #11
Je primaire flow is te groot ten opzichte van de flow door de slang.
Je krijg een jojo effect welke de th kraan niet kan bijbenen.
Inregelen met je voetventiel minimaal open.
 

gjboy1

  • #12
Ja die rechtse word als eerste warm. Net de thermo er weer afgehaald, alles af laten koelen, pennetje ingeduwd en dan blijft het bovenste blok koud. Thermostaat erop en hij word weer 60 graden. Is ook logisch want waar de voeler zit is het maar 20 graden, maar je zou de knop toch helemaal moeten kunnen af sluiten?
Dan wat betreft het inregelen, aanvoer gok ik op 60 graden, retour op 40. Dit omdat er nog een verwarmingsplaat op zit. Hoe kan ik dan ooit een opstart temperatuur halen de eerste paar minuten van ca 20 graden op mn vloer die daadwerkelijk maar 15 graden is? Ik snap dat er waarschijnlijk na een minuut al koud water komt terugstromen maar die minuut was de vorige keer ook net lang genoeg om scheuren te krijgen. Hoe gaat dit normaal in zn werk?

image.jpg
 

Kluskoppel

  • #13
"Hij wordt weer 60 graden"
Dit zie je op de temperatuurmeter op de onderste balk? Dan lijkt het er toch op dat de thermostaatknop, net zoals bij mij het geval was, kapot is. Het is een mengverdeler zoals hierboven werd uitgelegd. De pomp circuleert het water, de thermostaatknop laat steeds een beetje warm water erbij, totdat de voeler zegt dat het genoeg is. Dat er 60 graden de vloer in vliegt klopt niet.

Hoort de knop wel bij de kraan die gemonteerd zit?

P.S. Volgens mij zie ik ook teflontape bij de knelkoppeling. Dit zou bij een knelkoppeling niet nodig moeten zijn, die hoort zonder afdichtingstape al dicht te zijn.
 

gjboy1

  • #14
Vanmiddag de thermostaatknop even goed onderzocht, weer terug gemonteerd en het lijkt alsof het beter is. Pomp staat voorlopig nog wel uit maar merk wel dat de bovenste balk niet meer zo snel warm word als eerst. Heb nu het idee dat die maar 40 graden is en dat het puur door de retour komt die de bovenste balk nu verwarmd. Kan dat kloppen? De onderste balk blijft overigens gewoon koud hoor als de pomp uit staat. Dus er lekt niks. Maar klopt het dan misschien ook omdat de voeler in de onderste balk maar 10 graden meet, en de minimale temperatuur van de thermostaat 20 graden is dat die dan toch constant blijft open staan? Of als je hem helemaal naar rechts draait hoort die dan ook helemaal af te sluiten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Zolang die pomp uit staat is er geen bijmenging .
Pomp aan en dan pas is duidelijk wat de kraan echt doet.
Bij mijn weten moet 0 ook echt dicht zijn Alhoewel ze altijd wel iets lekken maar dat is zo weinig dat kan de boel niet heet krijgen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu