Opbouw voorzetwand steens muur

Janus185

  • #1
Hoi allemaal,

Ik heb een woning van 1910 met steensmuren, deze muren wil ik gaan isoleren door middel van een voorzetwand.
Nu zijn er verschillende varianten van een opbouw van deze voorzetwand;
Steensmuur - spouw - frame + isolatie - underlayment - gips
Steensmuur - folie vast achter latten - spouw - frame + isolatie - underlayment - gips
Steensmuur - spouw - folie - frame + isolatie - underlayment - gips

Nu is mijn vraag dus welke opbouw van de voorzetwand is het beste?

Ik hoor graag van jullie
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Optie 3. Een (zwak) ventilerende spouw met de folie aangebracht op geïmpregneerde (verticale) regels. Denk ook aan de benodigde open stootvoegen.
 

FJO

  • #3
De overheid heeft een brochure uitgebracht over het na isoleren van historische gebouwen. Makkelijk te vinden op internet.
Om een lang verhaal kort te maken, kun je het eigenlijk niet goed doen want er zijn altijd wel problemen met aansluitingen, balkkoppen, strijkbalken, evt vorstgevoelige stenen enz. Er was wel het advies om te isoleren zonder spouw, maar of dit was omdat je niet altijd mogelijkheid hebt om de spouw met buitenlucht te ventileren of dat het sowieso beter is werd me niet geheel duidelijk.

Ik heb op auteurs van verschillende artikelen en presentaties gezocht en toen ik een email adres vond heb ik een ingenieur die zich hier beroepsmatig mee bezig houd een mailtje gestuurd met de vraag:

Zie hieronder vragen en antwoorden.

Wat is beter:
- Isolatie tegen gevel plaatsen zonder spouw

Ja, dat is het beste. Zelf heb ik bijvoorbeeld combinatieplaten van PIR met Gipskarton rechtstreeks tegen de binnenkant van de steens buitenmuur gelijmd.
Alles is dan goed dicht. Er kan ook geen vochtige lucht uit de kamer in de muur binnendringen, enz.


- Isolatie tegen de gevel plaatsen met spouw en gaten boren in de gevel om ventilatie van de spouw met buitenlucht mogelijk te maken

Dat zou ik zeker niet doen. De gedachte is dat de muur (het metselwerk) dan sneller droogt, maar droging van een muur gaat voor 80-90% aan het buitenoppervlak en vrijwel niet via de spouw.
Er ontstaat juist kans op drukverschillen waardoor ook soms van binnenuit de kamer vochtige lucht de spouw wordt ingezogen als er kieren/naden in de binnenbeplating zijn over gebleven.
Of zelfs meer doorlaat van regenwater.

Je kunt een muur ook isoleren met materiaal dat vocht kan opnemen (hennep, enz.). Maar het voordeel daarvan is tamelijk theoretisch. De gedachte is dat de waterdamp die vanuit de ruimte de muur binnendringt in het isolatiemateriaal wordt opgeslagen totdat het ’s zomers weer verdampt. En dat is ook zo. Maar je hebt voor dezelfde isolatiewaarde wel een veel grotere dikte nodig dan bij toepassing van PIR.

Enfin. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Het blijft gewoon een moeilijk onderwerp.


Ik ga zelf een hoekhuis uit 1907 met steensmuren, zijmuur op het westen met in die gevel ingelegde balkkoppen (laten) na isoleren. Dit is dus worst case scenario, maar niet isoleren is geen optie dus ik focus op proberen de nadelige gevolgen van isoleren zoveel mogelijk te vertragen.
Bij mij wordt waarschijnlijk 10cm PIR met OSB en daarop gips zonder spouw tegen de gevel gelijmd.
Detaillering bij de balkkoppen ben ik nog niet over uit. Mocht je intussen ook proffessionals (met ervaring met monumenten en historische gebouwen) gesproken hebben dan hoor ik graag van je.
 

Janus185

  • #4
Bedankt voor je reactie, ik heb ondertussen met ribben een frame gemaakt en hier pirplaten ingezet als isolatie. Door de ongelijkheid in de binnenmuur heb ik op sommige stukken wel spouwmuur en op sommige niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Probeer de luchtvochtigheid in huis zo gunstig maar toch zo laag mogelijk te houden.
Vooral zodra de verwarming in huis aan wordt gezet gaat het vocht van binnen naar buiten stromen.
 

FJO

  • #6
Dan zou ik voor de zekerheid extra aandacht besteden aan luchtdichtheid. Vaak zitten de probleempunten op aansluitingen van bv muren op vloeren en bij kozijnen. Bij een lezing over luchtdichtting werd me verteld dat lucht/wind op een soort van micro niveau dwars door een bakstenen muur heen gaat, maar dat je dit met je stucwerk al luchtdicht maakt. Bij je aansluitingen moet je dan tape of pasta gebruiken. In principe doe je dit dan volgens mij voor het stucen. Als er al gestuct is en evt je vloer al gelegd, kun je de naden / plinten nog kitten. Hoever ben je inmiddels met je verbouwing?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Er bestaat wind-lucht en dampdicht.
Dampdicht omdat er een warmtestroom bestaat. In die stroom zit een deel vocht en deze gaat van warm naar koud.
Dat stuckwerk is luchtdicht maar zeker niet dampdicht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu