Ongelijk zuigende ondergronden spuiten

Complete-leek

  • #1
Beste klussers, (vooral gericht aan Kees de schilder :wink: )

Een poosje geleden heb ik wat muurtjes uitgevlakt met f&f. Hierna heb ik de muren zonder voorstrijk met iets verdunde latex gespoten. Er is in totaal behoorlijk wat latex opgegaan voordat het dekte. Ik heb dus geen voorstrijk toegepast. Ook hechtte de latex niet goed op plekken waar het beton erdoor heen kwam.

Om dit in de toekomst te voorkomen zou voorstrijken het beste zijn denk ik. Alleen kan je voorstrijk moeilijk verspuiten in mijn ogen (druppelvorming). Vandaar dat ik het een en ander aan het proberen ben. Alleen lukt het nog niet helemaal, vandaar deze vraag.

Ik verdun de latex met ca 10% voorstrijk (provincienaam) en met 10 procent ‘antivries’ om makkelijker nat in nat te kunnen werken. Nog krijg ik bij een vers gestuced f&f wandje vlekken. Op de foto is het 2x gespoten.

Op een oud meubelpaneel lukt het perfect, dus het zit hem niet in de dekking geloof ik, maar vooral in de ondergrond.

Nu zou ik dus gewoon een soort 'standaardrecept' willen, waarmee ik niet egaal zuigende ondergronden toch goed kan behandelen zonder al teveel verf te verspuiten.

De tip die ik gebruik probeer ik zo klein mogelijk te houden om niet al teveel verf te verspillen en wat preciezer te kunnen werken. 0.009
Ook ben ik nog niet zo bedreven in het spuiten dus is een kleinere tip wat makkelijker.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Gewone latex is minder geschikt voor spuitwerk, en voorstrijk kunt u welzeker verspuiten.

Een belangrijk item is de viscositeit van de latex en het gebruikte bindmiddel/pigment. Fabrikanten leveren zg Easy-Spray verf die exact op dikte is. Verder is de spuitdruk en de tip-grote van de nozzle van essentieel belang en ook de omgevingstemperatuur.

F&F is blokkenlijm, dat te pas en te onpas wordt gebruikt om muren en plafonds te stucen. Toegegeven: ik heb het zelf op paar honderd vierkante meter door de tijd als ondergrond gebruikt voor sauswerk, maar nooit als laatste applicatie de verfspuit, altijd de roller.

Direct latex over beton spuiten is veelal geen succes. Er moet een drager worden aangebracht tussen het beton en de op te brengen verflaag: betonkontakt. U blaast anders de latex van de ondergrond af.

Waar wel F&F zit wordt snel water aan de latex onttrokken, maar gesloten ondergronden ( en dan vooral prefab beton ) is een te weinig absorberende ondergrond.
Hierdoor ontstaat een bont en vlekkerig geheel.

Ook een vette ondergrond ( bekistingsolie op beton ) geeft onthechtingsverschijnselen.
 

Complete-leek

  • #3
Beste Kees de schilder,

Bedankt voor uw antwoord.
Om beton en beschadigd stucwerk te 'filmen' is men toch meestal op f&f aangewezen? Weet u misschien hoe stukadoors hun wanden 'sausklaar' maken en airless spuiten?

Ik wil het vooral spuiten om geen struktuur te 'rollen'. Niet zozeer omdat het sneller zou zijn ofzo.

Mijn spuitdruk ligt rond de 190 bar. Op een egaal zuigend geheel lukt het wel dus het moet haast wel aan de verschillen in zuiging liggen.

Als ik beto zou toepassen, zou ik toch een korrelstructuur krijgen?

U vertelt dat voorstrijk te verspuiten is. Kunt u mij misschien vertellen hoe ik het moet verspuiten zonder dat ik druppels krijg?

Uw antwoord leidt (sorry :oops: , tot wat wedervragen van mijn kant.

Met vriendelijke groet.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Dat maakt niet uit, daar zijn wij voor.

U verspuit voorstrijk door een uiterst kleine tip / nozzle opening. Dit "nevelen" ( ipv "sproeien" ) voorkomt aflopen van de voorstijk.


Stucadoors maken betonwanden sausklaar/ stucklaar door het oprollen / opspuiten van betonkontakt. Deze drager is wat ruwig en daardoor uitermate geschikt als hechtbrug, voornamelijk voor licht gestructureerde producten.

Overigens kunt u voorstrijk beter met een blokwitter of vachtroller opbrengen.

U zult geen enkele rechtgeaarde stucadoor F&F zien gebruiken om betonmuren te stucen, hooguit om naden in gipskartonplaten afdichten of een schraal blauwpleisterlaagje aan te brengen.
 

Droid

  • #5
Als je kijkt op de website van de leverancier dan lees je:
'een kant-en-klare gipsmortel voor lijmen en dunpleisterwerk'

En
'Pleiser voor het (dun)pleisteren van voornoemde blokkenwanden, gipsblokken, beton en gipspleisters'

Het is er dus wel degelijk geschikt voor. En stukadoors gebruiken het ook.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Niet voor het stucen van wanden. Dun- of blauwpleisteren ja. En op beton uiterst schraal.

Als u een geel- of rotbandwand saust merk u wel het verschil met F&F.

Het zijn totaal verschillende producten met andere toeslagstoffen.

Gipswanden worden inderdaad vaak met F&F geëgaliseerd. Daarna moet u eens proberen op en dergelijke wand te tegelen zonder deze voor te strijken.
 

Droid

  • #7
Oke, ik vind dat je FF ook stuct, maar dan een dun laagje... de ene noemt 't zus, de ander zo :)

De leverancier van FF geeft trouwens duidelijk aan dat het niet geschikt is als ondergrond voor tegelwerk!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Daarin heeft u voor 100% gelijk.

Alleen.. de doorgewinterde DHZ-er gebruikt het in 9 van de 10 gevallen als egaliseer voor gipsblokken om er vervolgens over te gaan tegelen, en dan vooral badkamers.
 

Complete-leek

  • #9
Bedankt voor jullie goede reakties tot nu toe.

Toch blijf ik met een paar dingetjes zitten.

Het muurtje van de foto was geheel f&f (dus geen open beton ofzo, toch krijg ik vlekken).
Ook was de mix(latex/voorstrijk/opentijdverlenger) met een mixer gemengd. Je zou toch zeggen dat de 'onregelmatige' zuiging dan opgeheven moet zijn na 1x spuiten. Toch blijf ik na 2x nog vlekken zien.

Stel dat ik gipsplaten wil spuiten, waarbij alleen de naden zijn afgesmeerd. Dan heb ik ook met onregelmatige zuiging te maken en zou ik graag willen weten hoe ik dan te werk moet gaan.


- Beste Kees, weet u welke nozzle ik nodig heb voor die voorstrijk? M'n kleinste is 0.009

Ik wil een wand zo strak mogelijk houden, dus breng ik het liever niet op met de roller/blokkwast. Je ziet weleens dat bedrijven adverteren met het spuiten in 1 dag. Zouden die dan 1x voorstrijken, 2x spuiten binnen 10 uur? ongeacht de ondergrond? :cool: Die mixen dan toch vast de voorstijk ook met het te spuiten materiaal?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Zoek het eens in de ondergrond. Blijkbaar is die verontreinigd zodat er vlekvorming ontstaat. Vooral omdat het op een ander paneel wel schijnt te lukken.

Verder ben ik geen voorstander van bijmenging in latex anders dan opentijdverlenger.

Als u een voorstijk / impregneer gaat verspuiten op grote oppervlakken kunt het beste een 629 trade-tip gebruiken, of een 0.007 op verlenglans. Uw airless spuitdruk kunt u tussen 10 en 25 bar aanhouden. Als u een pistoolfilter gebruikt neem dan een 180 Mesh.

Dan ook nog even de latex: die verspuit u met een 0.017 / 0.019 tip. De pompdruk zet u hier wel op 150-180 bar en de luchtdruk tussen de 2-4 bar, icm een resp. geel / wit filter.

Tot slot uw vraag over het behandelen van met nadenfiller behandelde delen van gipsplaten: die rolt / spuit u eenvoudigweg voor met verdunde muurverf in de kleur waarin u wilt afwerken.

Mij intrigeert een vraag aan u: waarom verspuit u voorstrijk met 190 bar? Ik ben daar reuze nieuwsgierig naar hoe u met die druk een ultra lage viscositeit op een ondergrond krijgt.
 

Complete-leek

  • #11
Beste Kees,

Ik ben in het bezit van maar een heel bescheiden, eenvoudig airless pompje, zonder drukaanduiding. :cool:

Dit is wel enigszins traploos te regelen tussen de druk om het systeem te reinigen en de max druk van 190 bar om te spuiten. Alleen is de druk niet precies af te lezen. De luchtdruk kan ik al helemaal niet regelen. (is dat niet bij airmix spuiten?)
De maximale opening die ik kan gebruiken is ook maar 0.015

Om een tradetip te gebruiken zou ik er een ander pistool op moeten aansluiten (als dit al mogelijk is)
Ik heb er overigens nog geen voorstrijk die niet was gemengd met latex mee verspoten, dat heb ik met een hvlp spuit geprobeerd. Daarmee kreeg ik druppelvorming.

Ik ga het eens proberen op lage druk met de airless. Ik zal laten weten hoe het gaat.
 

Complete-leek

  • #12
Het spuiten ging een stuk minder makkelijk dan met latex.
punt 1, je ziet niet waar je gebleven bent, ook niet met strijklicht.
punt 2, je hebt geen duidelijke 'straal' meer. Of ik de pomp op hoge druk of op lage druk zette, het maakte geen merkbaar verschil.
Ik krijg nog wel wat druppels, tenzij ik de spuit een halve meter van de muur houd. Maar goed, ik ben ook maar een amateurtje :)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Ik denk dat u het verspuiten van voorstrijk beter in kunt ruilen door het kwasten of rollen daarvan.

Voor grote projecten gebruiken wij een SF27 met de vermelde tip en spuitdruik. Voor grote projecten dus ( 250 / 500 m2 ).

Daaronder gaat dus de vachtroller erover.
 

Complete-leek

  • #14
Het resultaat is na 1x spuiten met latex (met opentijdverlenger) al behoorlijk goed. Nog wel een paar vlekken, maar al een stuk minder.
Het is dus zeker een goed idee geweest om de voorstrijk niet te mengen, maar apart aan te brengen.


Beste Kees,

Ik begrijp dat jullie zo'n installatie niet voor 1 muurtje inzetten :)
Alleen is het wel een stuk mooier om een spiegelgladde muur glad te houden, vind ik. Anders ben je voor niks lang bezig geweest met glad messen enzo.

Ook lees ik regelmatig verhalen van mensen die een mooie strak gestucte muur 'verziekt' hebben met pogingen om het zonder banen te rollen. Het is een vak denk ik.

Verder wilde ik graag latex met een 0.009 verspuiten (waarmee ik dus nu ook de voorstrijk heb gedaan). Om zo minder afplakwerk te hebben en wat betere controle.

Maar jouw laatste optie is dus om de voorstrijk te rollen en dan evt daarna te spuiten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Ik begrijp niet helemaal uw aversie tegen het rollen / kwasten van voorstrijk / hydrofobeer.

Spiegelglad afgemest zegt u? Met kwasten en rollen heeft u dan minder kans op een onregelmatig patroon dan met spuiten. Zeker indien de ervaring ontbreekt kunt u onregelmatig plaatselijk dik opbrengen.

Dit heeft tot gevolg dat er plaatselijk glimmende vlekken in de ondergrond ontstaan die onthechtingsverschijnselen in de toplaag kunnen veroorzaken doordat zij de ondergrond volledig afsluiten.
 

Complete-leek

  • #16
Beste Kees,

Het rollen van de voorstrijk en daarna de latex spuiten heeft tot een superglad egaal resultaat geleid. :) Wel glimt de boel nadat de voorstrijk is opgedroogd en ik heb het wel correct verdund. Toch sluit ik er wel de ondergrond mee af zoals je in de laatste post vermeldde.

Aangezien u verstand heeft van airless pompen: Mijn max. tipgrootte is 517. Maar dat kan ik qua handigheid in spuiten niet echt bijhouden. Is het mogelijk om met een kleine (ik heb alleen nog een 209) tip latex te verspuiten? Het werkt wel, maar overbelast ik daar niet de tip/filter in pistool mee?
Ik heb al gezocht op internet, maar ik kan het niet vinden.

Met vriendelijke groet,
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #17
Het is beter, ook voor de geinteresseerde leek, om de Tipgrootte aanduiding even uit te leggen ( of nozzle opening van een spuitkop ).

De laatste 2 cijfers van een Tip geven de opening in inch aan: 517 wil dus zeggen 0,017. Dit komt overeen met 0,43mm. Dit even ter indicatie hoe klein de openingen zijn.

Het eerste cijfer geeft de spuithoek in graden aan +0 ( ook niet geheel onbelangrijk! ): 5= dus 50 graden.

Hoe groter de opening des te zwaarder de applicatietoepassing.

De door u gebruikte Tip is bij uitstek geschikt om latex te verspuiten, uw pistoolfilter is dan Geel, maar wij gebruiken ook Wit.

209 gebruik u voor watergedragen lakken en is ongeschikt voor latex omdat u er als combinatie een Rood ( extra fijn ) pistoolfilter bij gebruikt. U begrijpt dat dit extra fijne filter de vulstoffen in latex niet echt gemakkelijk doorlaat ook nog in ogenschouw nemende dat u dit door een 0,009 inch / 0,23 mm opening probeert te persen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu