Nokgording scheef

Klusida

  • #1
Ik wil isolatie gaan aanbrengen en op de gordingen balkjes aanbrengen. Met een stoelhoek wil ik zo'n balkje (4,4x4,4 cm en lengte ca 120 cm) onderaan bevestigen aan de middelste gording en bovenaan zou aan de nokgording.
Nu zie ik dat de nokgording niet recht verticaal naar beneden hangt, maar scheef naar beneden (Zie foto).
Wanneer ik plaatjes op het internet bekijk van nokgordingen, dan zie ik die die balk recht naar beneden hangen.
Tot op heden heeft er niemand ooit wat aan die nokgording veranderd of er iets aan bevestigd, behalve een lampje of een spijker. Deze situatie is zo sinds de jaren '30. Heeft men in 1930 een fout gemaakt of komt dit vaker voor en is hier een reden voor ?

Bovenaan zou ik die balkjes van 4,4x4,4 schuin af moeten zagen om te bevestigen aan de nokgording.
Door de scheve stand betekent het dat ik zo'n balkje aan de ene kant van het dak, aan de onderkant van de nokgording moet bevestigen, en aan de andere kant van het dak aan de zijkant van de nokgording. Kan ik dit gerust zo doen of levert dit asymetrische (op den duur) problemen op ?

Hoeveel stoelhoekjes moet ik gebruiken per balkje ? 2 of 4 ? Die stoelhoekjes hebben 4 gaten. Moet ik die dan elk met 2 of 4 schroeven bevestigen ?

Nokgording.jpg
 

ABCDE

  • #2
Och, ook in de jaren '30 deed men al dingen op een afwijkende manier als dat toevallig handiger uit kwam ter plekke.

Maar ik zie nog niet helemaal voor me wat je nu precies van plan bent met die latten. Wat voor isolatie? Hoe dik? Gewoon volledige gordingdikte?
 

Klusida

  • #3
Die latten bevestig ik tussen 2 gordingen en daartussen klem ik hennepisolatie. Dikte isolatie = 12 cm. Tussen Dakbeschot en isolatie laat ik een beetje lucht.

Dus volgorde van buiten naar binnen: Dakpannen, dakbeschot, lucht, isolatie, dampscherm, gipsplaat. Gipsplaat zit op het randje van de gording. Ik laat dus de gording in zicht.

Aan de ene kant is de middelste gording 15 cm diep, aan de andere kant dieper (18/19). Dus de luchtspouw wordt aan de ene kant 1,5 cm diep en aan de andere kant meer.
 
Laatst bewerkt:

ABCDE

  • #4
Gording van 15 mis isolatie van 12, min gipsplaat (9,5) min ventilatieruimte min lat... volgens mij kom ik dan negatief uit.
 

Klusida

  • #5
@ABCD: Gording 15 cm minus isolatie 12 cm minus minus dampscherm 0,2 cm (?) minus gipsplaat 1,25 cm = 3 - 0,2 - 1,25 = 1,55 cm luchtspouw.
De isolatie komt tussen de latten (bxd 4,4 x 4,4) geklemd.

Weet je nog raad omtrent mijn vraag (zie boven) over die stoelhoekjes ?
 
Laatst bewerkt:

ABCDE

  • #6
In dat geval heb je dus de voorkant van de gipsplaat gelijk liggen met de gording. En hoe wil je dat mooi gaan houden? Plint er weer overheen?

Ga je die isolatie inkameren voor de latten?

Die latten doe je dan parallel aan het dak van gording naar gording??
 

Klusida

  • #7
Ja, klopt.: voorkant gipsplaat gelijk met voorkant gording. Ik laat dat zo. Mocht ik het storend vinden, dan kan er altijd nog een sierlatje eroverheen.

"Inkameren" ...? Zoals boven aangegeven: isolatie wordt geklemd tussen de latten en de latten worden met stoelhoeken bevestigd aan de midddelste gording en de nokgording.
IK heb even gegoogled, maar ik kan de term 'Inkameren'' niet vinden. Is dat een andere manier dan inklemmen tussen de latten ?

Ja, klopt: de latten lopen parallel aan het dakbeschot. Boven een rij van de middelste gording naar de nokgording en beneden iets anders: van de vloer met een laag knieschot en dan naar de middelste gording.
 

ABCDE

  • #8
Dus bij elke lat heb je een volledige onderbreking van de isolatie? Waarom zou je dat ooit doen?
 

Klusida

  • #9
Een detail is dat ik achter die lat ook wat isolatie stop.Ik heb van een andere klus iets minder dikke isolatie over, dus die stop ik achter elk latje. Ik had gedacht het zo te doen, om ruimte te besparen, want ik wil een beetje lucht tussen dakbeschot en isolatie. Isolatie heb ik al gekocht.
Ik had dit detail niet vermeld, want het ging me om die scheve nokgording of dat ok was en hoe die stoelhoekjes te bevestigen.
 

Sander 1972

  • #10
Waarom hoekjes, steek schroef werkt veel makkelijker
 

Klusida

  • #11
Ik ben geen ervaren klusser. Ik had ooit een klusjesman die stoelhoekjes zien gebruiken voor deze situatie. Met een stoelhoekje staat het meteen haaks.
Nav je opmerking gegoogled op "steek schroef", want ik had nog niet eerder van die term gehoord. Dan zie ik sites waar je een doosje kunt bestellen, maar ik word niet wijzer wat een "steek schroef" is. Hoe ziet die eruit, wat is er speciaal aan een steek schroef dat het veel makkelijker maakt ?
 

ABCDE

  • #12
Schuin er in schroeven.

Klusida schreef:
Een detail is dat ik achter die lat ook wat isolatie stop.Ik heb van een andere klus iets minder dikke isolatie over, dus die stop ik achter elk latje.
Elke overgang is een zwak punt in de isolatie. Zou ik dus absoluut niet doen. Zou eerder een 'geultje' in die hennepplaten maken.
 
  • Like
Waarderingen: Klusida

Sander 1972

  • #13
Idd schuin er in schroeven, vind je 44x44 niet een beetje iel?

Wij gebruiken daarvoor 2"en3" (44x70). En het klopt hout is duur geworden, en deze zijn wat lastiger te verkrijgen op het moment. En zoek wel recht hout uit en geen pijlen en bogen
 
  • Like
Waarderingen: Klusida

Klusida

  • #14
Ik twijfelde of ik een groter balkje/latje moest selecteren. Toen ik een stukje in huis vond van 4,4 x 4,4 best vond ik die stevig aanvoelen. Ik ben niet ervaren, dus ik wilde aan de veilige kant zitten voor de constructie: niet te zwaar maken voor de constructie. Die isolatie wordt daarmee toch wel geklemd. Vanwege de schuine stand zal die isolatie er niet uitfloepen, denk ik zo. Bovendien is er dan minder te zagen (waarschijnlijk met de hand).
 

Sander 1972

  • #15
Dat zal zijn kleur wel behouden.
Zagen is een ding, maar met goed meten begint het! En zeker met een oud huis, daar is niks recht
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu