Nieuwe ketel nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Momenteel heb ik een nefit turbo 32 ketel uit 1991 met een schoorsteenzijdig rendement van 91%, belasting bij vollast 32.28kw en een verbruik bij vollast van 3.46m3/h, daarnaast een boiler (gegevens ontbreken me even)

Ik heb eigenlijk geen idee of dit veel is of niet, ik heb al eens een nieuwe ketel aangelegd in een ander huis, maar hoe bereken je nu of die minder gebruikt. Tot nu toe kan ik niet 123 terug vinden welke ketel minder verbruikt bij vollast. Het is wel een HR ketel maar aan de andere kant ook verouderd, wie o wie weet hier meer van en kan een zinnig advies geven, momenteel staat de gas mete op jaar basis net niet op 5000m3 en dat vind ik veel te veel. (vrijstaand huis, douche bad, onderkelderd, uit 1970, wel dubbel glas geen dakisolatie (behalve binnenzijde)) alvast bedankt voor de hulp
 
Het rendement van een nieuwe ketel maakt heel weinig uit.
Ook deze oude HR ketel heeft een hoog rendment

Het is wel van belang wat voor een installatie eraan hangt (b.v. een lage temp. installatie en of overcapaciteit aan radiatorvermogen)

32 KW is 32 KW en of dat nou is bij ketel a f b dat maakt geen verschil, daar hoort dat gasverbruik bij per uur.

En als u 5000 kub te veel vind dan moet u eerst kijken of er op een andere manier te besparen valt, want met alleen een nieuwe ketel zal dat niet echt gaan lukken.

(op stand wonen is pure luxe en dat kost geld :mrgreen: )

Vr Gr en succes ermee
 
Enige voordeel wat de nieuwe ketel kan hebben is dat deze moduleerd. Iets wat deze ketel niet doet. Maw de ketel zal proberen zuiniger te stoken, de watertemperatuur zal mogelijk lager zijn.

Gasverbruik op vollast kan wel aardig kloppen. Wat cv olieboy ook al zegt. Een modernere hr ketel zal nog steeds hetzelfde gasverbruik per uur hebben.

Echter bij normaal gebruik en met een modulerende thermostaat zal deze ketel veel langduriger stoken op een laag pitje. Door de lagere watertemperatuur zal daardoor het rendement iets gunstiger zijn.

Succes.
 
Ik zou eerst eens kijken naar het stookgedrag. Ik woon ook "groot", vrijstaand, matig geïsoleerd, 100 M2 living/open keuken/TV hoek, open trap etc.
Wij jasten er vroeger met gemak 5000 M3 gas door. Door aangepast stookgedrag, tochtbestrijding (voordeur kierde), enkele isolatie werken (onderzijde vloer) en vervanging oude ketel, zijn we naar 2500 M3 gegaan.
Pigion
 
De vloer isolatie zal niet meevallen doordat het huis volledig onderkelderd is, zou het mss kunnen dat het komt door het vele koken (eten stoven en braden zoals het vroeger ging)? Misschien is het een goede stap om een kleine inbouwboiler in de keuken te maken? Keuken is verste van de ketel. Toch blijf ik het veel vinden, de convector is ook het verst van de ketel en alle verwarmingen zijn redelijk verouderd, maar of dat verschil maakt? Ook zitten er op de meeste plekken rolluiken en anders zware gordijnen. Voordeur kiert niet (en dubbel glas)
 
Inbouw boiler zal hoogsten comfortabeler zijn, of je hier wat mee bespaard. Ze nemen aardig wat stroom.

Je zou wel een hotfill kunnen overwegen. Deze is maar 500W in plaats van 2000W. Dit soort boilers worden gevoed door warmwater vanaf de ketel. Het lagere vermogen kan in dit geval doordat er eigenlijk alleen maar warm gehouden wordt.

Koken neemt uiteraard ook het nodige gas. Bij een grote kookplaat en veel pitten aan kan dit ook best eens een m3 per uur zijn.

Houd er rekening mee dat de huidige ketels vaak met een lagere watertemperatuur werken. Een conventionele convector zal in dit geval minder goed kunnen gaan werken. Deze benodigd nl een hogere temperatuur.

Succes.
 
Bij een lange waterleiding kun je vraagtekens zetten bij het nut van een hotfill boiler. Het werkt hoogstens comfortverhogend. Maar die discussie is al eens gevoerd hier.

Die 5000m³ moet je ook afzetten tegen de inhoud van het huis en het aantal ruimtes dat verwarmt wordt en gedurende welke tijd. Ook is er misschien wel geen spouwmuurisolatie. Dan kon het nog wel eens meevallen met het verbruik.

Mijn ouders hebben ook een vrijstaande woning en daar was in het verleden het gasverbruik ook een 4500m³. Terwijl de isolatie best redelijk is. Na wat gedragsaanpassingen is dat verbruik gezakt naar een 3500m³ met een nefit plus ketel uit 1984, geen hr dus.

Vorig jaar augustus heb ik een nieuwe topline aquapower plus ketel geplaatst als vervanging van de oude ketel en 2 geisers. Nu zal het verbruik zo rond de 2700m³ per jaar uitkomen.

Gedragsverandering kan dus al een hoop doen. In uw geval zou ik de bestaande ketel lekker laten staan. Het is al HR en het apparaat is al afgeschreven. Goedkoper stoken kan dus niet zolang er niet teveel stuk gaat. Andere aanpassingen, zoals extra isolatie zullen meer rendement opleveren. Ik zou beginnen met het aanbrengen van extra isolatie waar mogelijk, denk daarbij ook aan isolatie van cv leidingen.
 
Van het weekend nog eens besproken, ik weet dat de buitenmuren geïsoleerd zijn, wel is het hierdoor erg vochtig geworden in huis (schimmel op kasten) door middel van piepschuim bolletjes in 1979 in de spouw gespoten, het dak is niet/nauwelijks geïsoleerd.

De 2000W stond me ook al tegen, er zit nu wel een 80 liter boiler aan vast is dat niet wat teveel voor een douche en een bad?

De convector heeft nu al moeite (ook ivm eerder ingestelde te lage temperatuur) door leidingen met beperkte doorsnede. Inhoud / indeling
ziet er (zeer vereenvoudigt) als volgt uit: -|

Voor en achter is het 4 m breed lengte is 16 m terhoogte van de zijbeuk is het 9 meter (bij 5 breed).

Achter is de convector voor de schuifpui en voor voor het raam staat een radiator daarnaast is er in een zijbeuk nog 1 verwarming. Zou het ook zo kunnen zijn dat er erg veel gestookt moet worden om het warm te krijgen? Bedankt voor alle adviezen tot nu toe
 
Een nieuwe ketel kan altijd.
Maar hierbij enkele punten waarmee een te hoog warmteverlies kan ontstaan.
A) Bij een geïsoleerde muur zal de temperatuur aan de binnenzijde hoger zijn dan bij een ongeïsoleerde muur.
Bij waterlekkage in de muur zal een te lage temperatuur, een hoge vochtigheid en een hoog warmteverlies ontstaan.

B) In installaties met te kleine radiatoren of convectoren wordt deze te kleine capaciteit gecorrigeerd met een hogere CV-watertemperatuur.

C) Bij te kleine CV-leidingen of niet ingeregelde radiatoren wordt het installatierendement nadelig beinvloed.

De punten A, B en C veroorzaken een verhoogd warmteverlies.
Met het onderzoeken van deze punten kan mogelijk het te hoge warmteverlies getraceerd worden.
mvgr Bernhard
 
Ik zou eerst maar eens denken aan dakisolatie. Daarnaast zorgt een hoge luchtvochtigheid ook voor extra verbruik. Ook zou ik als ik u was eens kijken met welke watertemperaturen u meestal stookt.

Hoge temperaturen zorgen voor een lager rendement van de ketel. Als u veel met 80 graden watertemperatuur moet stoken, dan haalt geen enkele hr ketel het optimale rendement. Deze kan dan niet condenseren. Wellicht is hier nog wat winst te halen door het bijplaatsen van verwarmingslichamen en of dikkere leidingen.

Ook om uw 80 liter boiler zou ik me als ik u was niet teveel zorgen maken. Daar kunt u echt geen honderden kuub gas mee besparen. Een boiler is daarentegen wel comfortabel. Altijd gelijk warm water en op meerdere plekken tegelijk.

Uw woning is daarnaast ook vrij groot, gecomnineerd met de matige isolatie loopt het verbruik natuurijk al snel op. Zeker als het een koude winter is.

Kijk, als u met een nieuwe ketel 5 % gas zou kunnen besparen, dan is de investering dus nooit rendabel. Veel groter zal de besparing door een nieuwe ketel niet zijn.
 
Als de nieuwe ketel 98% rendement heeft dan is je besparing ongeveer 7%. Er gaat wellicht wat af aan gasgebruik aan koken als je dit op gas doet en er komt ook wat bij als je warm water hebt van de cv ketel want dit is de laatste jaren nog wel aardig vooruit gegaan in rendement.

Bij 2000 m3 zou je op de getallen 140m3 per jaar besparen.
In geld uitgedrukt tussen de 80 en 90 euro per jaar.
Deze ketel kosten wat het kost nog 10 jaar houden is 800 a 900 euro.
Dan heb je het nog niet over de eventuele meerkosten van onderdelen die na 18 jaar echt wel een keer aan de beurt zijn.

Rijk wordt je er niet van het overwegen is meer of je de meerkosten van het onderhoud kunt voorkomen.
Daarnaast gaf cvolieboy aan dat het verlagen van de cv temperatuur zeker helpt. Een nieuwe modulerende ketel zal dit deels zelf aanpassen.
Ook zal een ketel in deellast beter presteren dan een ketel in vollast en de huidige ketel zal direct met 32 kw vermogen leveren.
Tussen de oude en nieuwe HR techniek zit zeker een verbetering.
 
Als je alle kosten meeneemt, zoals afschrijving en rente, dan kan een nieuwe ketel niet uit.

Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben met de oude ketel. Je moet een inschatting maken van de staat van de ketel. Zodra je echt kosten krijgt moet je natuurlijk overgaan tot vervanging.
 
En dat zal je net in hartje winter overkomen.
Ze komen best langs voor een nieuwe ketel maar daar mag je wel voor betalen. :mrgreen:
 
De boiler onder de spoelbak in de keuken komt er in iedergeval (die heb ik gratis gekregen) 2000w aan electriciteit ik ga er van uit dat dat niet altijd zo is en boven hangt ook een boiler....

Ik zat ook te denken aan een extra verwarming (alles is nu wel gelaste ijzeren leiding maar ik zie wel) in het midden van de woonkamer

Mocht de ketel midden in de winter stuk gaan dan maak ik gebruik van mijn calamiteiten dagen en plaats ik een nieuwe dat is niet een heel groot probleem

Staat van apparaat tsja elk jaar netjes onderhouden door gerenommeerde bedrijven

De water temp zal ik eens bekijken

De leiding naar de convector zal lastig worden alle leidingen lopen 'rond'in de kelder en de convector zit in de aanbouw... dus dat is 4 mtr van rand convector put tot kelder netjes onder het parket door....

De dak isolatie is vrij eenvoudig dus dat zal al snel aan de beurt zijn..... (wel alleen aan de binnenkant)

Toch wel interessant de adviezen die ik krijg zeker omdat ik dacht dat een nieuwe ketel veel voordeel op zou leveren
 
Als je nu eerst begint met isolatie, dan verinder je het warmteverlies behoorlijk. Je verwarmingsinstallatie raakt daardoor vanzelf overgedimensioneerd.

Waarschijnlijk hoef je na isolatie en het eens goed waterzijdig inregelen van je cv installatie geen extra leidingen of radiatoren toe te passen.

Worden trouwens alle ruimtes in de woning verwarmd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan