Nieuwe houten vloer in keuken. Paar vragen over kruipruimte.

Barkmakker

  • #1
Mijn huis van 1928 heeft een aangebouwde keuken. Ik heb hier de vloer van verwijderd, omdat de balkkoppen verrot waren en de balken doorliepen naar de buren. Bij het centrifugeren van de wasmachine lag de hele vloer te trillen.



De nieuwe vloer komt te liggen op met witte steen gemetselde beertjes, gefundeerd half op de fundering half op een dikke stoeptegel. Deze staan nog niet op de foto, maar staan op de plaatsen van de witte strepen, hoh 55 cm uit elkaar, dat kwam namelijk mooi uit.
Ik wil deze vloer ook isoleren.
De kruipruimte bestaat uit zand. Het huis staat op een redelijke hoog duin en zelfs na de flinke regenbuien de afgelopen weken is de kruipruimte goed droog. Enige beetje vocht wat nu doorkomt is van een lekke regenwaterput, die ik ter zijne tijd ga vervangen. De muur heb ik in cement gezet, omdat het een halfsteensmuur is, dus meer voor wat extra stevigheid van hier en daar uitgelopen voegen.

Een paar vragen: moet ik het dampdoorlatende folie (op de foto te zien) tot onder de vloer laten doorlopen, of juist zoals nú op de foto laten zitten? Tussen de balken op de muur komt isolatie met dampdichte afwerking aan de binnenkant.
Nu ik toch alles open heb: moet ik de zandgrond zo laten, of kan ik er bijvoorbeeld stoeptegels in leggen? Ik heb er hier voldoende van liggen. Of is een dampdichte folie beter? En zo ja: moet ik deze dan ook langs de randen van de muren afkitten oid?

De vloer zelf: ik neem balken van 70*170 mm. Met 22 mm vloerdelen erbovenop. Tussen de balken wil ik isoleren. Wat is makkelijker: vooraf of achteraf (er komt een kruipluik in). En dan dekens of platen?
Mij leek 10cm platen steenwol 201 het gemakkelijkste, omdat ik die dan zo van bovenaf tussen de balken (met latjes erop gespijkerd) kan leggen en dan achteraf de vloer eroverheen. Is dit voldoende of gaat het over een lengte van 50 cm doorbuigen, dus nog extra plakpennen gebruiken? Aan de bovenkant van de vloer komt een dampdichte afwerking. Moet ik het vlies dan juist naar de kruipruimte richten of naar de kant van de vloer?
De balken: kan ik die gewoon op de beertjes leggen en dan de planken erop schroeven, of moeten de balken "ingemetseld" worden, dus dat ik links en rechts van de balk nog een steen metsel?

Heel wat vragen, maar als iemand ergens een idee over heeft hoor ik het graag!

Mvg, Mark
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
Waarom stort je er geen beton vloer in. ?
 

Barkmakker

  • #3
Omdat ik nog niet precies weet waar ik m'n aansluitingen wil maken.
En ik heb niet zo'n zin in het gedoe met vlak maken.
En kwa kosten is het voor deze relatief kleine ruimte met hout ook net zo goed te doen als beton.

Mvg, Mark
 

Barkmakker

  • #4
Na wat logisch nadenken, product-eigenschappen en andere bronnen raadplegen, waaronder dit forum ben ik tot het volgende gekomen. In het start-topic is op de foto al te zien dat ik de doorlopende balken naar de buren heb doorgezaagd, de oude beertjes heb ingekort, de kruipruimte heb vrijgemaakt van rotzooi en de de halfsteens buitenmuur van een laagje cementmortel heb voorzien.
Ik heb gekozen voor balken van 7*17 op een hart-afstand van 55 cm. De twee buitenste balken liggen ongeveer een 5 centimer op afstand van de muren, zodat vocht hier niet kan intrekken. Hier komt ook geen isolatie tussen, maar dat is niet zo erg, want er komen toch keukenkastjes bovenop.
Met een laserwaterpas op een driepoot heb ik de hoogte van de nieuw te metselen beertjes bepaald en op de muren afgetekend. De vloer van de huiskamer naar de aangebouwde keuken gaat doorlopen, waar nu nog sprake is van een deur met hoge plint. Er komt een open verbinding met de keuken, dus de vloer moest op dezelfde hoogte komen, dus je moet wel van te voren weten wat de dikte van je balken en vloerdelen zijn om de hoogte van de beertjes te bepalen. Bij mij is dit dus 170mm balken + 18mm vloerdelen. Uiteindelijk is het de bedoeling de hele vloer van de begane grond te voorzien van een extra laag osb-platen.
Op onderstaande foto heb ik de beertjes gemetseld.

Dit door de grond tot de stevige laag weg te halen, tot de bovenkant van een "trede" van de getrapte fundering. Hier een flinke schep dikke mortel en een dikke stoeptegel opgelegd en een dag uit laten harden. Daarna met witte stenen nieuwe beren gemetseld tot de afgetekende hoogte. Ik heb zowel waal- als amstelformaten gebruikt, of zelfs op z'n kant gelegd. Je moet een beetje uitkomen en het mooiste is als je ook nog een beetje met je voegdikte kunt "spelen" om geen stenen te hoeven hakken. Ik heb elke laag even waterpas nagemeten, dan kom je altijd goed uit.

Dan de balken er op. Ik heb het dampdoorlatende folie wat al tegen de buitengevel zat wat naar beneden verlengd tot de hoogte van de beertjes. De balkkoppen in de menie gezet een stukje vijverfolie om de koppen heen geniet. Wel de zijkanten openlaten zodat het niet verstikt, het is alleen maar om eventueel optrekkend vocht uit de (poreuze) witte stenen in de balken tegen te gaan.

Ik heb de balken daarna even met een vloerdeel op de uiteinden vastgezet om verschuiven tegen te gaan.

Isoleren: ik heb gekozen voor steenwol 201 van 90mm dik. Omdat het toch dampdoorlatend is en de "open" zijde tussen de balken uitkomt op de buitenmuur (dus geen stilstaande lucht) heb ik er voor gekozen de isolatie tegen de vloer aan te leggen. Elke 100 cm 3x ondersteunen. Ik heb platen van 120 cm lang, dus vier keer per plaat. Ik had al gelezen over geplastificeerd gaas of latten, maar ik zag hier een beetje tegenop, omdat je dit dan weer van onderaf met gaan bevestigen, terwijl het nu juist erg makkelijk is om van bovenaf te werken. Ergens anders op dit forum las ik over elektrapijp. Een erg gemakkelijke en voordelige oplossing, die ook nog eens niet gaat roesten! Dus op 90mm vanaf de bovenkant balk afgetekend en schroeven ingedraaid en ongeveer een cm uit laten steken. Elektrapijp op maat knippen of zagen en over de koppen heen buigen. De buisjes bij de buitenmuren heb ik er van onderaf opgezet, omdat er aan de bovenkant al een vloerdeel opzit.
Isolatie op maat snijden een centimer overmaat dat het goed klemt, ik gebruik hiervoor een scherp en dun broodmes.
Vloer half geïsoleerd:

Denk om de vloerventilatiekanalen! Het is wel belangrijk dat je kruipruimte voldoende kan ventileren. Als er geen ventilatie is, dan dien je dit toch op de een of andere manier aan te brengen, zeker bij een vochtige bodem. Ik heb de mazzel dat mijn huis op een redelijk hoog duin is gebouwd, dus geen last van vochtige grond.
Zo ziet het er dan van onderaf uit:

Hierna de vloerdelen leggen. Wel uitkijken waar je je voeten neerzet, want je hebt het idee alsof je er al overheen kunt lopen, maar je kunt natuurlijk alleen maar op de balken stappen. Veiliger is het om een tijdelijke plank neer te leggen waarop je kunt werken.
Bijna klaar:

Tja, de accu van de accutol was leeg en je wilt toch verder :cool: dus dan de boormachine maar even gebruikt. Zoals te zien heb ik ook rekening gehouden met een kruipluik. Ik wil een mat neerleggen tot aan de plint van de keukenkastjes. Dit is dus ongeveer 55cm vanaf de muur. Dit kleine stukje heb ik dan ook vrij gehouden van isolatie.

Nog wel even een vraag: iemand een tip wat voor tape kan ik gebruiken om dat folie te plakken? Ik heb nu aluminiumtape gebruikt van een niet knullig merk, maar het plakt voor geen meter. Het folie heeft een soort vezel/stof-achtige structuur. De tape moet wel dampdicht en duurzaam zijn.
En wat voor isolatie en dikte kan ik gebruiken om tegen de onderkant van de plank van het kruipluik te plakken?

Mvg, Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu