Nieuwe gasleiding controleren met perslucht

Svdhorst

  • #1
Ik wil mijn nieuwe gasleidingen op voorhand controleren met perslucht.

Ik heb daarvoor een compressor ter beschikking die uit mijn auto komt. Die kan tot 2 bar druk leveren.

Nou zit ik alleen met de vraag hoe ik de ventielaansluiting van die compressor op de 15mm gasbuis krijg. Heeft iemand daar een idee over?

Of zijn er wellicht koppelstukken voor andere compressoren naar bijv 15mm knel?
 

Svdhorst

  • #2
Ik kom net tot de ontdekking dat een verhuurbedrijf uit de regio zogenaamde GASTESTPOMPen verhuurd. Daar ga ik er eens een van huren.
 

Xr8

  • #3
Verstandig een drukstoot van 1 bar is voldoende. Let wel dat dit moet gebeuren met een afgedopte installatie. De kogelkranen kunnen dit vaak niet hebben, en toestellen kunnen beschadigd raken.

Succes.
 

Svdhorst

  • #4
Kan ik dan het beste de kranen openzetten en daarachter een stukje plaatsen met een einddop? Of moet ik de kranen eraf halen?

Ik hoorde van de gaskeuring dat zij drie minuten de installatie onder druk zetten. De prijs van de keuring viel me reuze mee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zou ik doen, zij kennen de regels voor het afpersen van de leidingen.
 

Svdhorst

  • #6
Even voor de goede orde. Ik ga nog steeds zelf de voortest doen. De hoofdtest wordt bij de keuring gedaan.

Blijft de vraag: kan ik het beste de kranen openzetten en daarachter een eindstuk plaatsen of dien ik de kranen te verwijderen en dan de punten af te dichten.

feitelijk gaat het me om een tweetal solderingen te testen die later achter het plafond worden weggewerkt. Overige koppelingen zijn nl blijvend benaderbaar.
 

Svdhorst

  • #7
Nog even een update. Ik heb dus een gastestpomp gehuurd voor het uitvoeren van de zg voortest. De slang is mbv verloopnippels gemakkelijk in de leiding te stoppen en wordt dmv een vleugelmoer gefixeerd.

Vervolgens zet je met een pompje de installatie onder 1 bar en kijkt vervolgens na 15 minuten of de druk gedaald is.

Bij mij daalde de druk vrij snel. Oorzaken waren een knelkoppeling met een slecht sluitende ring (vervangen) en een oude gaskraan die inmiddels vervuild was (ook vervangen).

Tbv de test heb ik de kranen gewoon dichtgedraaid.

Na 15 minuten heb ik de test nogmaals gedaan maar dan met de gaskranen open zodat aangesloten apparatuur ook getest werd. Hier heb ik eerst met 0,5 bar getest en daarna ook weer 1 bar gedurende 15 minuten.

Laat de keurmeester nu maar komen.

 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat is fijn misschien heeft u nu een kapot gasblok door om op 1bar af te persen.
 

Svdhorst

  • #9
De CV is niet aangesloten,alleen het kooktoestel. zit daar dan ook een gasblok in?
 

Xr8

  • #10
Misschien had u even de bovenstaande reacties moeten lezen, er staat in met afgedopte leidingen.

Op de gasleiding staat normaal maar 30 milibar, als je er dan 1 bar dus 33x zoveel op zet dan is de kans groot dat de boel kapot gaat.

Een fornuis zal mogelijk kapot gaan, de pakkingen in deze kranen zijn ook gebaseerd op 30 mb.

Succes.
 

Svdhorst

  • #11
Inmiddels is het gas aangesloten en werkt het gasfornuis naar behoren. De druktest heeft het fornuis dus op het eerste gezicht niet geschonden.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #12
Geluk gehad meestal geeft het problemen.
 

Svdhorst

  • #13
Zonder geluk vaart niemand wel.

Maarruh..ik kneep hem wel een beetje en zal de volgende keer de voortest alleen op de vaste elementen toepassen.
 

Svdhorst

  • #14
De gaskeuring is inmiddels geweest en de installatie is getest een goedgekeurd.

De installateur merkte nog op dat het verplicht is om koperen gasleidingen bij doorvoeren door muren e.d. altijd te ommantelen. Hiervoor kan bijv de electra pvc buis gebruikt worden.

Bij CV leidingen is het niet verplicht maar wordt wel aangeraden om deze bij muurdoorvoeren te ommantelen.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #15
Bedankt voor de terugmelding.

Fijn dat het is goed gekeurd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Metalen leidingen altijd ommantelen bij doorvoeren door beton of steen- of gipsachtige materialen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu