Naven Saris Speedy aanhangertje reviseren

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
Ik heb een klein Saris Speedy bagagewagentje (niet geremd). In het verleden heeft hij vele duizenden vakantiekilometers probleemloos achter de auto gehangen. Zelfs bij 110 km/u lag hij als een blok op de weg.

Hij staat altijd binnen in de garage en de laatste jaren gebruik ik hem hooguit 2 x per jaar voor een ritje vuilstort 4 km heen en 4 km terug.

Vorige week had ik hem echter nodig voor een lange rit (200 km). Toen ik de snelweg op reed leek het wel alsof ik over een wasbord reed. Ik had grote delen van de rit het gevoel dat de aanhanger constant duwt en “afremt” (terwijl hij ongeremd is), zowel leeg al beladen met planten.

Mijn idee is dat de banden en lagers van de naaf niet helemaal in orde meer zijn door het lange stilstaan en dan hobbelt het door de auto heen. Door af en toe een bocht te nemen verdraaien de wielen ten opzichte van elkaar en wordt het hobbelen op die momenten minder.

Ik heb van de fabrikant van de as doorgekregen welke lagertjes er in zitten (2 per kant). Weet iemand of deze makkelijk zelf te vervangen zijn? Of zitten die in de naven geperst en is er speciaal gereedschap nodig? Nieuwe banden komen er sowieso onder.
 
Wordt de as van de naaf afgedekt met een dop. Haal die eraf dan kan je misschien ontdekken of het conische lagers zijn. Meestal krijg je de naaf dan gemakkelijk los in je handen.
 
Bij mijn aanhanger was het een kwestie van de splitpen er uithalen, moer losdraaien, een paar tikken op de trommel en toen kwam alles los.
In mijn lagers was geen speling te vinden dus deze eerst goed in de ontvetter laten weken en daarna in een pannetje met lagervet opgewarmd zodat het harde vet echt overal goed werd opgelost.
Daarna nieuw vet in de nog warme lagers zodat dit ook overal goed in kwam.
En na de montage nog een keer de inmiddels koude lagers vol gesmeerd met lagervet.

Maar het kan aan de lagers liggen, aan de schokbrekers en aan de banden, vooral als hij lange tijd in dezelfde stand heeft stil gestaan.
Soms is het eenvoudig op te lossen door de banden even flink hard op te pompen richting de 4 bar.
Banden goed inspuiten met onderhoudsmiddel voor banden (wordt het rubber weer soepel van) en dan weer terug naar de juiste druk.
Zijn je banden aan hun einde dan ontstaan er bij het hard oppompen scheurtjes tussen de groeven, ben je op tijd dan kun je het zo soms nog redden.
 
Laatst bewerkt:
Als de lagers slecht zijn, zou je dat ook moeten kunnen horen als je een slinger aan het wiel geeft. Ik denk dat ik eerst eens zou beginnen met een setje nieuwe banden en daarna even verder kijken.
 
Ik zal eens kijken naar de DOT code. Schat de bandjes op zo'n 10 jaar qua leeftijd.

@ Gerrit B
Ik heb de lagers even opgezocht en van 's werelds bekendste lagermerk kosten ze nog geen € 20 voor 4 nieuwe lagers. Daarvoor ga ik ze niet uitkoken en vullen met nieuw vet als je begrijpt wat ik bedoel ;-).
 
Zolang er geen scheurtjes in de banden zitten maakt het niet uit mits je maar in Nederland rond blijft rijden, ga je naar Duitsland dan wel opletten want daar mogen ze niet ouder dan zoveel jaar zijn.

Voor 20 euro ga je idd niet liggen prutsen, die van mij waren met 76 euro per stuk (ook 4 stuks) wel een stukje duurder en dan loont het wel om ze even te voorzien van nieuw vet.
 
Ik heb de lagers even opgezocht en van 's werelds bekendste lagermerk kosten ze nog geen € 20 voor 4 nieuwe lagers.
Kogellagers lijkt mij een ideaal product omdat in verschillende kwaliteiten te leveren.
Wordt er bij de lagers een code geleverd hoe en wat voor deze lagers.
Die verschillen in prijs tegenwoordig ik vind dat zo irritant.
 
Vroeger ging je naar een winkel en dat kocht je wat er nodig was.
Tegenwoordig is het een hele studie wie het snelste, goedkoopste en het meest betrouwbaar kan leveren.
 
Voor lagers is de keuze vaak snel gemaakt want er zijn er maar een paar in Nederland die echt bijna alles op voorraad hebben en 1 bedrijf is toch vaak een stuk goedkoper, levert snel en goed en geeft ook nog eens goed advies.
 
Als je hem bijna niet gebruikt moet je hem eigenlijk opbokken
dan blijven de banden mooi rond
het kan ook aan de manier van beladen leggen.
er moet wat druk op de trekhaak staan.
 
Bij langere stilstand krijg je inderdaad platte kanten aan de banden. Als de banden dan ook nog wat ouder en daardoor stugger zijn, dan kan het best zo zijn dat ze niet meer rond willen worden en dat de aanhanger gaat stuiteren.
 
Vandaar ook mijn advies om je banden in te gaan spuiten met bandenonderhoud.
Daardoor blijft het rubber soepel en kun je soms wat stugger rubber weer soepel krijgen.
Ontstaan er echter al droogte scheurtjes dan is het over en uit, alhoewel je daar in Nederland nog gewoon mee rond mag rijden zolang het canvas maar niet zichtbaar wordt.
 
Ik weet bijna wel zeker dat het een combinatie is van langdurig stilstaan (en er lag ook nog +/- 50 kg in het aanhangertje) en oudere banden.

Voor die € 20 denk ik dat ik de lagertjes ook gelijk maar vervang, dat zijn de kosten ook niet. Nu een manier bedenken om de aanhanger met de wielen van de grond weg te zetten, anders heb ik over 2 jaar weer hetzelfde probleem.
 
Ik heb een tijdje mijn aanhangertje rechtop gezet op de achterkant
neemt hij ook niet zoveel vloeroppervlak in maar het is wel veel gedoe en je zet hem dan ook niet ff buiten als je binnen de ruimte nodig hebt.
 
Dat gaat helaas niet. De garage is daar niet hoog genoeg voor om hem achterover te kantelen.

Bovendien zitten er achterop zwarte kunststof kappen waar de verlichting in zit. Deze kappen waren helemaal kapot en ik heb na heel veel bellen en mailen jaren geleden de allerlaatste 2 in Nederland nog kunnen kopen (die kappen zijn al 20 jaar uit productie). Bij het achterover kiepen zet je de aanhanger op die kappen, dat overleven ze niet.

Ik zal iets van opstaande balkjes moeten maken waar ik de aanhanger op zet denk ik. Dat de wielen net vrij zijn van de grond.
 
Gewoon de autokrik gebruiken en 2 as steunen gebruiken.
Kunnen goedkope dingen zijn want die Saris weegt leeg een keer 150 Kg en in feite zou een flink blok hout ook volstaan.
Een vriend van mij had 2 beugels gemaakt voor aan de zijkant en na gebruik zette hij de aanhanger altijd op de zijkant tegen de muur.
Maar regelmatig inspuiten van je banden helpt ook aanzienlijk om je rubber soepel te houden.
Ik gebruik zelf altijd een spuitbus waar schuim uitkomt, blijven je banden ook mooi zwart.
 
2 Assteuntjes is inderdaad wel een idee. Heb nog 2 super goedkope inklapbare over die ik niet (meer) voor de auto durf te gebruiken. Daar heb ik nu degelijke voor gekocht tot 3,5 ton per stuk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan