Naisolatie dak/muur aansluiting

Brownp

  • #1
Ik ben bezig met het na isoleren van onze woning uit 196#. De spouw is inmiddels gedaan en ben zelf begonnen met het dak te isoleren vanuit binnenuit. Bij het verwijderen van de voorzetwand van de borstwering kwam ik tot de conclusie dat winddichting van dit deel van de muur te wensen overlaat. Met name bij de laatste rij stenen, (bovenste rij) tussen degording en het binnenspouwblad. Kwam tevens twee lossen stenen tegen waardoor ik de mogelijkheid had om eens te kijken wat er achter zat. Je voelt daar de trek/wind.

welke opties zijn er qua isoleren en het voorkomen van een koudebrug.

1. zo laten, koudebrug voorlief nemen en naden dichten met kit of pur?
2. Naisoleren muur binnenuit of slechts een gedeelte (zie *) met PIR, WOL+DAMPSCHERM of HOUTVEZEL.
3. Rij stenen verwijderen en vervangen door PIR. Afwerken met butylband+vlieslaag en muur laten pleisteren?
4. Andere ideeën zijn welkom...

* Bij 2 hoe zit het met eventuele vochthuishouding van muur ten aanzien van een houten tussenvloer? De balken zijn opgelegd in het binnenspouwblad. Muur wordt bij naisoleren binnenzijde kouder en condensatie punt wordt verplaatst naar het binnenspouwblad. Voorkeur heeft dampopen zodat de constructie kan blijven "ademen"

Ruimte voor opbouw is beperkt het gaat mij vooral om de dak/muur aansluiting. Muur wil ik laten pleisteren voor windichtheid. Verdere afwerking middels voorzetwand op basis van hout 44x44 t.b.v. elektra. Afwerking OSB3/18 mm en daaroverheen gipsplaten AK 12.5 mm.

8EB0B6AB-CFB7-42AE-8215-B32EB86B699A.jpeg 170E2624-FB93-4ED0-9D8A-2154916F16ED.jpeg F474911C-922E-4621-BB67-8F0B54312433.jpeg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Al die vragen hebben invloed waarom het beter is aan de buitenzijde te isoleren. Altijd wat moeite met een antwoord hoe het bijna foutloos is uit te voeren.
    De muur wil je laten pleisteren wel of geen isolatie.
    Stenen vervangen door PIR zoiets snap ik niet. Zet gewoon die laag stenen terug. Een muur met een eigenschap.
    Voorkeur dampopen, kijk naar de laag of lagen die er zitten en zoek de Mu waarde op. Warme kant hoge Mu waarde naar buiten toe steeds meer lager. Zo ongeveer.
     

    Brownp

    • #3
    Ik weet dat er uitdagingen zijn met het vanuit binnenuit isoleren t.o.v. de buitenkant en dat het vanaf buiten isoleren makkelijker foutloos is uit te voeren. Alleen helaas te maken met een beschermd stadsgezicht en een portemonnee :-). Ik zal het dus moeten doen met een aantal beperkingen dus vandaar de keuze om te isoleren vanuit binnenuit.

    Uitgaande van goed, beter, best. Heb ik gekozen voor beter (iets dan niets).

    Om problemen met betrekking tot de vochthuishouding van de muur en vloerbalken te voorkomen wil ik liever niet vanuit binnen isoleren. (1. Gewoon zo laten, pleisteren en voorzetwand osb3/gips of habijt).

    Als ik dan toch vanuit binnenuit isoleer wil ik het ademend vermogen van de gevel behouden zodat droging ook vanuit binnen kan plaatsvinden (2. Stenen terug, voorzet wand met isolatie en iets van osb3/gips of habito)

    Het idee achter het vervangen van de bovenste laag stenen door een stuk PIR was om isolatie te laten doorlopen tot aan het binnenspouwblad en is gebaseerd op meerdere detailtekeningen aansluiting platdak & muur. Het stuk PIR 2 zijdig ALU wil ik dan aan de warmezijde voorzien van butylband met vlieslaag (t.b.v. damp & luchtdichtheid) waar overheen gepleisterd kan worden. Om zo een koudebrug van een enkele (halve steen) te elimineren (totaal gaat het om 32 meter aan stenen

    Ik zie het nut van deze laag stenen momenteel niet in behalve dat het zorgt voor warmte verliezen en er voor zorgt dat er geen muizen binnenkomen.

    41522.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Wat ik bijna altijd tegen kom is PIR/PUR alu,platen tussen de balken afdichten met PUR schuim bij de aansluitingen van de balken, muren vloer enz. Klaar.
    De warmtestroom kan door die balken en als deze niet wordt tegen gehouden door iets wat dampdichter is gebeurd er niets. Komt daar OSB3 voor, die wel dampdichter is, wordt het alleen maar veiliger. Butylband met vlieslaag heeft wat betreft de dampdichtheid niet veel zin. Die Alu.cachering is zeer dampdicht en is twee keer aanwezig.
    Wat ik hier wel tegenkom hoe kom in van de muizen in mijn isolatie af. Nu het toch allemaal open ligt.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu