Muur vochtig aan onderkant, minder vochtig onder de vloer

De muur van ons huis (1922) is aan de onderkant vochtig. Volgens vochtmeter tot 30%. Op een halve meter nog maar 8% en daarboven nog droger. Ook is de muur onderaan zo'n 2 graden koeler dan boven (16C vs 18,5C). Het betreft een spouwmuur die nageisoleerd is. We weten niet of dit altijd al vochtig was of dat dit iets nieuws is (we wonen er nog niet lang).
Nu dacht ik natuurlijk aan optrekkend vocht. Dus ben de kruipruimte in gegaan. Die bestaat uit betonnen wanden met daar tussen balken en daar onder zand (wat droog is). Op het beton beginnen de muren. De stenen op het beton zijn helemaal niet zo nat, namelijk tussen 8 en 18%. Onder de vloer zitten Tonzon-zakken als isolatie.
Kan het nog steeds optrekkend vocht zijn? En is dan een injectiesysteem de oplossing? Of is er iets anders aan de hand?

Ben heel benieuwd naar jullie mening!
 
Hoe heb je de temperatuur van de muur gemeten?
Er zijn 3 zaken belangrijk temperatuur en de luchtvochtigheid van de betreffende ruimte en een infrarood temperatuur meter met deze moet je de temperatuur van het betreffende oppervlak meten.
 
Dank voor jullie reacties! Ben nog niet zo snel als jullie:)
Ik heb de muur gemeten met zo'n infrarood pistool. De ruimte is nog iets warmer dan de bovenkant van de muur. Maar vooral de onderkant is opvallend koeler. Misschien zat er puin in de spouw waardoor de na-isolatie niet helemaal de bodem bereikt heeft? En dat er daardoor een koudebrug ontstaat?

Condens hebben we verder geen last van (ramen zijn gewoon droog).
 
Condens heb je wel last van, maar niet op het glas. Omdat de muren poreus zijn, wordt het water opgenomen door het de muur.

Zeker in 1922 was een spouw niet zo groot en een metselaar niet zo nauwkeurig. De onderste halve meter zal deels gevuld zijn met valspecie. Vroeger was dit minder een probleem: Woningen werden meestal niet zo warm gestookt, en er waren zoveel kieren dat de vochtige lucht de woning wel uit kwam.
 
Waarmee is de spouw geïsoleerd? Heb je daar informatie over?
 
Voor de oplossing zal je eerst moeten meten.
Je weet de temperatuur van de muur aan de onderzijde en ook van iets hoger 16 gr en 18,5.
Zou bij jouw temperatuur van de omgeving 20 gr zijn dan ontstaat er condens waar het 16 gr of lager is, maar de luchtvochtigheid moet dan 78% zijn. Dat is hoog, zou dat werkelijk zo zijn dan is het eenvoudig.
 
Op puin in de muur horen zo te controleren.

Achteraf is lastig, je kan een paar gaten boren en alsnog kijken. (met een speciale endoscoop die om de hoek kijkt) Maar door de isolatie zie je dan waarschijnlijk weinig.
Eerst met een warmtebeeld camera kijken vanaf zowel binnen als buiten zal een beter idee geven van een probleemgebied.
Bij sommige gemeenten kan je dit soort apparaten (gratis) huren, of er kan iemand langskomen. Let wel op dat het soms neutrale adviseurs zijn, maar soms eigenlijk meer verkopers.
 
Huis gebouwd in 1920, de periode waarbij men stilaan begon te bouwen met een open spouw die misschien nog niet erg ruim was en waarbij de spouwisolatie dan wellicht ook maar minimaal was.
Maar het grootste verschil tussen de woningen die destijds gebouwd werden en de huidige woningen is dat men nu met de bovengrondse muren start op een isolerende laag (kimblokken) om daar een koudebrug te vermijden.
Bij u staan de bovengrondse muren hoogstwaarschijnlijk gewoon in het verlengde van de koude fundamenten zonder enige isolerende onderbreking.
Je zal daar dus vrijwel zeker al een ernstige koudebrug hebben.
Hopelijk heb je daar niet ook nog een vochtbrug doordat men geen waterkering in de muur heeft gestoken, iets wat toen ook nog niet helemaal ingeburgerd was.
Als dan de ventilatie van de woning wat te wensen overlaat dan zal je vooral condensatie krijgen op de onderkant van de muren die in rechtstreeks contact staan met de koudere ondergrond.
 
Dank voor al jullie antwoorden en suggesties!
@Walker De spouw is geisoleerd met iets dat op pur lijkt (er ligt ook een bultje in de kelder, blijkbaar was de muur daar lek :)).
@Jackd Ik ga eens bij mijn gemeente kijken of die een apparaat heeft. Ik heb het nu dus gemeten met zo'n laser en heb wel een beeld, maar dat kan beter.
@wgb De luchtvochtigheid is in het najaar wel een tijdje boven de 70% en ook wel eens 78% geweest; nu alweer een tijdje tussen de 45 en 60%.

En wat is dan de manier om condens te voorkomen, stel dat het om condensatie gaat? Wat voor (soort) bedrijf heb ik hiervoor nodig? Of gaat het vooral om nog beter ventileren?
 
Ik snap niet als je met infrarood temperatuurmeter hebt gemeten wat je twijfel is.

De luchtvochtigheid in het najaar en vooral als de CV nog niet aan is dan hoger. Kijk ook naar de luchtvochtigheid die er buiten wordt gemeten.
Het gaat om iets meer verwarmen en vooral de luchtvochtigheid op 40 tot 60% te krijgen/houden zoals wordt geadviseerd.
Bij jouw is het 20 gr in huis de luchtvochtigheid is 60% het dauwpunt is 12 gr. als jij 16 gr meet is er niets aan de hand. Bij 20 graden en 40% het dauwpunt is dan 6,0 graden. Je ziet wat voor invloed de luchtvochtigheid heeft.
 
@wgb : dauwpuntberekeningen / aflezen uit moliere-diagrammen zijn nuttig om te bepalen óf er condens kan ontstaan. Ik denk dat we het er allemaal wel overeens zijn dat hier sprake is van condens door een koudebrug.

Je kunt niet voorkomen dat de luchtvochtigheid nooit boven de 60% zal uitkomen.
Wat je niet wilt is dat deze hoge luchtvochtigheid voorkomt in combinatie met een lage temperatuur onderaan de muur. Dus die muur moet warmer worden.

Oplossing(srichtingen):

Zorg dat er warme lucht langs die muur kan stromen, of dat de muur niet af kan koelen.
 
Ik denk dat we het er allemaal wel overeens zijn dat hier sprake is van condens door een koudebrug.
Ik nog niet. Dit is voor mij voorlopig nog een normale situatie. Een paar cm boven de vloer is de temperatuur bij ons 16 graden en de luchtvochtigheid 47%.
Dit soort situaties zal je even moeten monitoren.
 
En wat is dan de manier om condens te voorkomen, stel dat het om condensatie gaat? Wat voor (soort) bedrijf heb ik hiervoor nodig? Of gaat het vooral om nog beter ventileren?
Het kan best zijn dat het inderdaad gewoon om beter ventileren gaat.
Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen zou je zo volledig mogelijk moeten beschrijven hoe je de woning ventileert. Hoe, waar, wanneer, hoe lang en op welke manier(en).
Ook goed om weten is in welke kamers en bij welke muren het te vochtig is.
 
Het gaat om de woonkamer waar aan de voorkant geen raam open kan. Ventileren gebeurde altijd door aan de achterkant de bovenlichten open te zetten, ik denk dat we in de zomer en najaar te weinig geventileerd hebben. Maar sinds de vochtproblemen ventileren we beter en gebruiken we de ventilatiebox die aan de voorkant zit ook. Vermoedelijk zit die er dus ook niet voor niets... Maar deze geeft wel weer een koude luchtstroom.
 
Bedoel je met bovenlichten een bovendeel van een raam of deur dat je op kipstand kunt zetten ?
Die ventilatiebox aan de voorkant, is dat een raamrooster? Geen mechanische ventilatie?
Is er ergens in de rest van de woning nog een constant open staande of werkende ventilatie?
Is de keuken en/of de badkamer aangrenzend en/of in open verbinding met de woonkamer?
Sowieso, op één of andere manier zou je een constante luchtverversing moeten hebben in de woning.
Zonder dat krijg je niet enkel vochtproblemen maar ook zuurstofarme en ongezonde binnenlucht.
 
Ik bedoel inderdaad die kipstandraampjes.
En die ventilatiebox is mechanisch, zo'n decentraal ventilatieboxje. Deze hadden we bijna nooit aan (want geluid), maar zijn we nu dus ook serieuzer gaan gebruiken. We overwegen om deze te vervangen voor eentje met wtw.
De keuken is aangrenzend en in open verbinding met afzuiging.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan