Met de schop 9 ton aarde uitgraven?

Ndesch

  • #1
Ik moet twee PE regenwaterputten van elk 1500L ingraven in de tuin. Volgens de plaatsingsvoorschriften moet de put 1,73m diep zijn, inclusief een betonplaat en/of stabilisé. in de breedte moet ie 2,48m zijn en in de hoogte 2,20m, inclusief 30cm ruimte voor 'fundering' aan elke kant van de punt en 15cm extra ruimte voor de verbinding tussen de putten indien nodig. De aan- en afvoer komen uit de muur naast de put, dus is weinig graafwerk aan.

Da's pakweg 9m³ manueel uit te graven met een schopje. Oftewel 900 emmertjes van 10L, denk ik dan. Gekkenwerk, maar de enige andere optie is een graafmachine laten tillen over de woning.

Twee vragen:
- Is het haalbaar dit manueel uit te graven over een periode van vele, vele weken?
- Hoe moet ik dit techinsch gezien aanpakken? Ik veronderstel dat ik te maken krijg met grondwater en een dompelpomp moet gebruiken. Ga ik moeten stutten zodat de put niet invalt, en met wat/hoe? Is er gevaar voor destabilisatie van mijn bijgebouw en de betonnen omheining van de buur (achter de planten, rechts), telkens op een halve meter van de put?

Ik stuur een foto mee van de situatie, met een meter van 2m om een idee te geven van de situatie.

20230107_154147.jpg
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ligt aan de bodem. Wat is de grondwaterstand? Kom je een dikke leemlaag of kleilaag tegen of zo? Dat maakt allemaal nogal uit.... Een minigraver kan door een normale deuropening.

9 kuub is eerder 15.000 kilo, zeker in deze tijd van het jaar, maar dat terzijde....

Als ik dit handmatig moet doen werk ik nooit langer dan 2 uur, meer is niet goed voor mn rug. Laatste keer dat ik dit deed was zandgrond in de winter (tamelijk nat), in 3 rondes deed ik toen 4,5 kuub in mn eentje. Verplaatsen zodat het niet in de weg ligt is meer werk dan uitgraven.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Beter wat kameraden inschakelen om een dag mee te komen graven en ze s avonds trakteren op een barbecue. Zo gaat dat bij ons ten minste.
 
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Ndesch

  • #5
De consensus lijkt te zijn dat dit best te doen is. Enige technische tips voor te stutten of correct te werken?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ligt aan de grondsoort / het grondwaterpeil of er een voorziening nodig is.... En soms ook aan de weersomstandigheden. Geen bouwput in de directe omgeving waar je kunt zien hoe de bodemgesteldheid is? Of gewoon beginnen met een klein gat en kijken wat je tegenkomt....
 
Laatst bewerkt:

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
van wie moet dat?
neem aan dat je dat zelf wenst

Het kan best maar bedenk dat je die grond ook nog moet afvoeren.

een graafmachine en een kraan waarmee je ook de grond afvoerd is mischien helemaal geen slechte deal
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
1m70.diep dat vraagt om stutten van de zijwanden of een talud mwt de jiste hoek.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Kan prima, alleen moet je niet denken dat even op een zaterdag morgen in orde te kunnen maken.
Als je kijkt in mijn projecten dan heb ik een oprit gemaakt naast ons bedrijfspand.
oprit maken
Hier heb ik ook met de kruiwagen zo'n 20 kuub zand uitgegraven en bijna net zoveel stenen, straatzand en klinkers weer terug gebracht en dat omdat de beoogde minigraver ook niet naast het pand kon komen door de aanwezige rioleringsbuizen en aanwezige waterputten.

Of je grondwater tegenkomt hangt natuurlijk sterk af waar je gaat graven in Nederland
Hier in de tuin kan ik ook nu gewoon een paar meter diep graven zonder water tegen te komen
infiltratieput maken

Maar zoals hierboven ook aangegeven moet je dit niet "even" in orde willen maken maar verdelen in de tijd om het leuk te houden voor zowel je zelf als voor je rug maar 2 a 3 kuub per dag is prima te doen.
Zaak is wel om een adresje te hebben waar je het zand naar toe kunt brengen of, net als wat ik heb gedaan, mensen te zoeken die zand kunnen gebruiken en het "gratis" bij je op komen halen
 
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Picobello

  • #10
Johh, ik heb voor zeker 80% ongeveer 18m3 uitgegraven met een schep.

In eerste instantie moeilijke grond, klei-achtig wat iedere keer aan mij schep bleef zitten, maar later ging het wel.

Is wel handig om het met wat drogere grond te doen idd. Gewoon je tijd nemen. En ja, ik was 2 jaar geleden 26 jaar en ben wel fit ;)

Moet zeggen dat ik het eerst allemaal in de voortuin heb gedumpt en later toen ik knap de aanhanger kwijt kon heb ik het overgeschept in de aanhanger en her en der kunnen storten bij hvc en kennissen.

Dit was de aanleg van een oprit, álles met de hand. Puinkorrel met een hark en kruiwagen verspreid van voor naar achter (20 meter).
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Hoef je niet 26 en fit voor te zijn hoor.
Ik ben bijna 60 met een rug hernia en een versleten schouder en heb het oprit dus afgelopen zomer gemaakt naast mijn gewone werk.
Wat wel belangrijk is is om de tijd te nemen en het niet even in een weekendje voor elkaar willen zien te krijgen.
Voordeel is dat je dan ook meer tijd hebt om mensen te vinden die wel zand kunnen gebruiken.
 

Ndesch

  • #12
Heel erg inspirerend! Bedankt iedereen voor de bemoedigende woorden. Dan zoek ik nog even op hoe best een put te stutten. Ik denk houten panelen en latten te gebruiken.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als de grond stabiel is kun je ook een steil talud maken, hier doen ze dat in de woningbouw bij kelders nog tot een meter of 4 diep. Eerst onderzoeken hoe de bodemgesteldheid is.
 

Ndesch

  • #14
Ik woon naast een bos/beek en dus in overstromingsgevoelig gebied. Volgens de bodemkaart is de grond, tot 2m onder het maaiveld, 'zand'. Dus, volgens deze informatie over een veilige talud, zal die, voor een diepte van pakweg 1,75m, en in tegenstelling tot bvb kleigrond, behoorlijk schuin en dus niet steil moeten zijn, zelfs zonder ongunstige omstandigheden. Da's veel extra graafwerk, dus dan maar een houten sleufbekisting? Wat denk je?

1673278131068.png
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
De 1e meter kun je zo zonder problemen graven, zakt er dan wat in? nou je dan sta je hooguit tot je middel in het zand.
Voelt het niet goed (je moet natuurlijk ook niet op de randen gaan staan dansen) sla dan op een meter diepte wat lange palen/buizen in de grond om te voorkomen dat een hele wand in 1 keer naar beneden kan zakken. Zet je die om de 50 cm dan kan het nog steeds inzakken maar komt er niet meteen een hele berg zand naar beneden.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #16
Hoe hoog staat het grondwater?
Kan je de put droog uitgraven, dan kan je met en talud werken, maar op 50 cm van de belending en bebouwing kan dat sowieso niet.
Dan heb een sleufbekisting nodig en daarna moet eea ook weer goed verdicht aangevuld worden om verzakkingen te voorkomen.
 
  • Like
Waarderingen: Boertje125

Ndesch

  • #17
Dank voor de deskundige reacties. Ik dacht om betonplex te gebruiken om tegen alle wanden te zetten en dan van die omheiningspaaltjes met scherpe punt in alle hoeken van de uit te graven rechthoek te zetten, en waar nodig ook in het midden, om die platen tegen te houden. Geïmproviseerde sleufbekisting.
 

PimKlus

  • #18
Je hebt ook zand/grondzuigers, dat wordt tegenwoordig ook steeds meer gedaan op moeilijk bereikbare plaatsen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #19
Hou er rekening mee dat je een half kuub zand niet tegen gaat houden met een plaat en wat paaltjes.
Mijn ervaring is dat je het juist erger gaat maken met zo'n plaat want als daar een half kuub (750 kg) tegenaan drukt dan heb je flinke palen nodig om dat tegen te houden.
Meestal zijn die dan ook te zwak met als gevolg dat de plaat om kiept en jij klem tussen plaat en de andere wand komt te zitten met alle gevolgen van dien.
Daarom is het dan ook beter (vind ik tenminste) om geen platen te gebruiken maar gewoon wat lange palen/buizen de grond in te slaan met evt. wat planken om de wand stevigheid te geven en een beginnende grondverzakking te voorkomen.
Zakt er dan toch wat in dan is dat een veel kleiner gedeelte van de wand en kom jezelf niet klem te zitten tussen het plaatmateriaal.
Verder zoals gezegd niet gaan staan dansen op de randen, leg daar wat planken/platen neer om de druk te verdelen en gebruik vooral een ladder oid. om in en uit het gat te klimmen.
Ook ontstaat de instabiliteit van de wanden vaak nadat je een poos niets hebt gedaan.
Graaf dus eerst bijv. het gehele gat een meter diep uit en doe daar desnoods een aantal dagen over maar graaf het laatste stuk in 1 keer uit zodat je direct als de diepte is bereikt je de onderlaag er weer in kunt doen en je de putten al op de plek kunt zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Charel

  • #20
Ik zou in uw geval zeker overwegen om een platte regenput in kunststof te plaatsen. Die zijn ontwikkeld voor situatie zoals bij u. Die zijn ook zodanig ontworpen dat ze bestand zijn tegen de grond- en waterdruk.
De nabijheid van een gebouw en van een schutting maken het te risicovol om een diep gat tot onder het grondwaterpeil te graven.
Bovendien kan je die manueel door een deurgat tot in de tuin dragen.
Het feit dat je wellicht maar tot 1 meter diepte moet graven maakt ook dat het werk wat kunt spreiden en het werk wat meer op het gemak kunt doen. Er is tot op die diepte nauwelijks gevaar op inzakken van de zijkanten.
Als de ondergrond draagkrachtig genoeg is hoef je ook helemaal geen betonplaat te storten. Door het grotere grondoppervlak kan die niet meer verzakken.
 
  • Like
Waarderingen: Ndesch

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu