Maximaal laden 1 fase op 3*25 ampere

Goedemorgen
Ik kon met de zoekfunctie het antwoord niet terug vinden dus stel ik de vraag hier.

Ik heb een 3*25 ampère installatie thuis, afgezekerd met een hoofdzekering van 40 ampere.

Net een 2e hands fiat 500 uit 2016 gekocht die zoals ik nu lees maar op 1 fase kan laden.

Kan ik ondanks mijn 3 fase installatie maar met max 3,7 kw opladen, of zijn er toch mogelijkheden om de maximale 7,4 kw te laden of iets er tussenin? Lijkt me zo zonde om de netbeheerder de 3*25 naar 3*35 aan te laten passen met de eenmalige en vervolgens maandelijkse extra kosten.

Ik moet de laadpaal nog aanschaffen dus dacht toekomstbestendig een 3 fase aan te leggen, maar als er toch maar 3.7 opgeladen kan worden twijfel ik daar aan...

Wat is er maximaal mogelijk met mijn 3*25a en 1 fase fiat?

Bedankt!
 
Je lader zal slechts 1 fase van de 3 gebruiken. En deze is afgezekerd op 16A. Dan is het inderdaad beperkt tot 3,7 kW.

Voor 7,4 kW (wat de lader blijkbaar ook aan kan) moet je de laadpaal afzekeren op 32A. En dat kan alleen bij een hoofdzekering van 50A of meer.
 
Aanvulling: Ik kwam deze nog tegen:

Heeft u een auto met 1 x 32A laadvermogen en wilt u dit laadvermogen maximaal benutten? Bijvoorbeeld in het geval u een auto heeft die met 1 fase 32A kan laden, maar u thuis een aansluiting heeft met 3 x 20A? Dan kunt u uw auto niet met de maximale snelheid opladen. Zie daarvoor de mogelijkheden van de Ratio EV Transformer Charger. Deze transformeert uw huidige 3 fase lage stroomaansluiting tot een 1 fase 32A aansluiting, zodat u alsnog met maximaal vermogen kunt laden.

Maar helaas:

Let op: de Transformer Charger is helaas niet meer beschikbaar en komt ook niet meer terug in het assortiment. Onze excuses voor het ongemak.
 
Hoe groot is de accu?
Ik zie zo snel 24 kWh,
die zou dan van 0 naar 100% in ruim 10 uur vol zijn met 10A laden.
100% wil je meestal niet helemaal leeg ook niet, dus van 20 naar 80% haal je met 10A in ruim 6 uur.
(meer dan 10A wil je niet via een gewoon stopcontact)

Moet het sneller dan kan dat eventueel via een speciale thuisaccu. (duur)
Er zijn anders opties, maar dat gaat waarschijnlijk veel te ver en is het wel nodig?
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad een 24 kwh accu en zal nooit 0% worden. Maar krijgt wel een eigen groep dus kan in ieder geval de max van 3,7kwh halen.

Ik ga eens kijken wat de voorwaarden zijn voor een 20 ampere automaat. Heb nu een 40 ampere hoofdzekering en al 3* 25a aardelek erachter die aan de capaciteit zitten. Dan zal de 20a een eigen aardlek krijgen.
 
Die hoofdzekering zal de hoofdschakelaar zijn.

20A op 3x25A mag volgens mij niet. Er wordt hier wel vaker iets over selectiviteit geroepen, maar hier gaat dat wel op. 16A is in principe de max.
Met 16A blijft er bij 25A ook weinig over. Op die fase kan de oven of wasmachine dan niet aan. Dus ook met 16A zit je al op de grens dat loadbalancing nodig is.

3,7 kWh geldt bij relatief korte belasting. Denk dan aan een oven of een wasmachine.
Trek je dat 6 uur achter elkaar dan wordt het iets lastiger.
Een deel van de schuko stekkers en stopcontacten is daar al niet geschikt voor. Met een beetje corrosie bij een buitenstopcontact wordt de boel dan al snel te warm.

Nogmaals: wat ben je van plan dat 10A niet genoeg is?
 
Ik bedoel dat de hoofdschakelaar in mijn groepenkast 40a is en de zekeringen van Liander 3*25 ampère zijn.

Ik hoopte gewoon wat sneller de auto te laden dan de 3.7kwh, maar de max van de 7.4kwh van de auto te volgen dat hij sneller vol is. Staat op de smalle oprit niet ideaal met erlangs fietsende kinderen, vandaar dat ik hem zo kort mogelijk wilde laten staan.

Voordeel van wel langzamer laden is dat ik meer gebruik maak van zonnestroom ipv lichtnet...
 
Voordeel van wel langzamer laden is dat ik meer gebruik maak van zonnestroom ipv lichtnet...
Zeker en dat gaat over een tijdje flink meetellen.
Straks maak je kosten voor o.a. een snelle paal en zet je die meestal op 4 of 6A..
Dat is trouwens iets dat je ook kan automatiseren. Dat je automatisch laadt met wat er over is van de zonnestroom. Daar zou ik wel in investeren.
 
Bij heel veel huishoudens staat de auto juist niet op de oprit op tijden dat de zon volop schijnt. Maar staat de auto bij werkgever of klant op de parkeerplaats...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan