Mails komen standaard in Ongewenst terecht (Hotmail)

Chrisman

  • #1
Redelijk nieuw hier op het forum, maar het viel mij op dat automatische mails wanneer er iemand gereageerd heeft bij Hotmail meteen in de Ongewenst (spam) map komen.

Heb nog niet diep gekeken of er iets mis is met de headers, maar misschien kan de webmaster hier iets aan doen :)

Geen idee of het ook bij de andere grote jongens (GMail) voorkomt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Zal ik doorgeven aan de beheerder.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Bij mijn mailprovider (XS4ALL) heb ik geen probleem.

Daar kan ik (indien noodzakelijk) echter domeinen toewijzen die uitgezonderd moeten blijven van het spamfilter. Dus ik zou erin kunnen aangeven: klusidee.nl niet filteren (want is betrouwbaar).

Kun je zoiets niet bij Hotmail doen?
 

Chrisman

  • #4
Hotmail (Microsoft) staat bekend om hun draconische spamfilters. Als je mails daar goed aankomen, kun je er van uit gaan dat ze overal goed aankomen.

Uiteraard kan ik er zelf voor zorgen dat de mails niet meer bij mij in de SPAM komen, maar daar hebben alle andere gebruikers niets aan. En uiteraard heb ik dit al gedaan ;)

Als de berichten standaard in spam komen, gaat er onderweg iets fout aan de kant van Klusidee. Dat kan een instelling zijn, of misschien een (mail)provider die bekend staat als verstuurder van veel spam. Vandaar dit bericht zodat de beheerders het kunnen onderzoeken en oplossen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Spamfilters reageren vaak op bepaalde woorden in de mail. Of het ontbreken van een bepaald woord. Het is erg moeilijk precies na te gaan waarop de betreffende mailprovider heeft gefilterd en wat dus de oorzaak is van het 'als spam beschouwen'.

Ook kan het gebeuren, dat (ooit!) een of meerdere personen een mail als spam gezien hebben (terwijl ze zich op een topic of rubriek hebben geabonneerd) en die spam doorgegeven hebben aan bijv. Spamcop of Spamhaus. In dat geval wordt (na voldoende klachten) alle mail die via de betreffende mailserver komt als spam beschouwd. Het kan zelfs zijn dat de klachten helemaal niet over Klusidee gingen, maar dat een ander ook gebruik maakte van dezelfde server, daar klachten over waren en de server om die reden in zijn geheel geblokkeerd werd. Spamfilters van providers gebruiken daarbij de blokkeerlijsten van oa:
sorbs.net
spamhaus.net
spamcop.net
abuseat.org
(en nog veel meer).

Je hebt daarbij te maken met vele verschillende organisaties over de hele wereld. Welke lijsten gebruikt worden is afhankelijk van de opsteller van het mailfilter.

Bij mijn provider kon ik die lijsten vroeger zelf bepalen, dus welke lijst wel en welke niet, en daar maakte ik ook gebruik van. Tegenwoordig heb ik daar geen invloed meer op.

Het is daarom vaak heel moeilijk om aan een mail te zien wat precies de oorzaak was dat de betreffende mail (ten onrechte) in de spambox terecht kwam. En het is vrijwel onmogelijk te bepalen bij wie je moet zijn indien jouw mail door een bepaalde provider / bepaald spamfilter als spam beschouwd wordt.

Een hulpmiddel daarbij kan zijn het bekijken van de bron van de mail, via het (online) mailprogramma. Daarin staat vaak wat de reden was, bijv. dat het voorkwam op een bepaalde lijst. Of alleen dat het wegens spam geblokkeerd werd (dan weet je dus nog niets). Indien er iets herkenbaars in de bron staat, bijv. via welke lijst het geblokkeerd werd, dan zou de verzender (in dit geval Klusidee) bij die organisatie kunnen verzoeken van de lijst afgehaald te worden. Moet ie wel echt weten waar ie dat moet vragen.

In het algemeen is het eenvoudiger de instellingen van je spamfilter te wijzigen dan erop te vertrouwen dat het 'als spam beschouwd worden' teniet gedaan kan worden. En al helemaal niet bij zo'n knoert van een mailprovider als Hotmail (= Microsoft).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu