Lekkage raam in buitendeur

Fiesiekus

  • #21
Wat zijn de afmetingen van de ruit (H x B). Kan je een foto van de deur plaatsen, i.h.b. de rand die lekkage gaf?
 

Ton L

  • #22
De afmetingen van de ramen zijn: 102x64 en 45x62
De grotere gaf lekkegage onderin.

Ik sta op het punt te gaan kitten.
 

Ton L

  • #23
 

Fiesiekus

  • #24
Ik zie 4 ventilatie openingen in de deur. De verbinding tussen glasrand en die openingen, moet wel vrij blijven.

Overigens, gezien de glasdikte en de -afmetingen, denk ik niet dat het ontbreken van die schuimband tot problemen zal leiden.
 

Ton L

  • #25
Ik zie door die openingen het glas, ook de schuimrand heb ik tot zover weg gehaald.
Om die openingen vrij te houden, kan ik het beste iets in het gat duwen en als ik gekit heb dat weer verwijderen als het nog zacht is?
 

Fiesiekus

  • #26
Beter pas verwijderen als het uitgehard is. Dan trek je geen zachte kit in de opening. Topje insmeren met afwasmiddel; dan kleef de kit niet
 

Ton L

  • #27
Prima, doe ik dat.
Ik neem aan dat een stuk stof of tissue voldoende is?
 

Fiesiekus

  • #28
Kan, dan zou ik er nog een plastic zakje omheen doen.
 

Ton L

  • #29
De 1e poging is helaas mislukt.
Het aanbrengen van de kit leek goed te gaan. Tot ik de schilderstape verwijderde. Daardoor ontstond er een opstaande rand in de kit.
Dat probeerde ik met een vinger glad te krijgen maar omdat de schildertape als verwijderd was werd het natuurlijk 1 grote bende op zowel glaslatten als raam.

De glaslatten heb ik schoon gemaakt nu, op het raam zit nog wel veel kit.
Een aantal vragen.

1. Is het verstandig de kit op het raam nu eerst te laten drogen en dan met een glasmesje te verwijderen?

2. De nieuwe poging, kan dat over de laag kit die nu nog in de naad is achtergebleven of moet dat eerst weer verwijderd worden?

3. Hoe voorkom ik zo'n opstaande rand in de kit bij het verwijderen van de tape?
 

Fiesiekus

  • #30
Je had eerst moeten afstrijken en dan pas de tape wegtrekken.

De kit op het raam kan je misschien met terpetine weghalen. Als die kit in de naad nog erg zacht is, kan je een nieuwe poging wagen.

En altijd afstrijken met of een spateltje of met je vinger gedoopt in afwaszeep o.i.d.
 

Ton L

  • #31
Afstrijken had ik gedaan.
Heb een speciaal spateltje voor het afstrijken.

Bij het kitten in de badkamer en keuken is me dat ook overkomen bij het verwijderen van de tape. De tape neemt wat kit mee en daardoor ontstaat er een rand.

Ik zal het raam proberen te reinigen en als het droog is poging 2 doen.
 

Ton L

  • #32
Inderdaad, de ramen gingen goed schoon met terpetine.

Poging 2 ging beter. Nu ipv met het gereedschap met een vinger de kit glad gestreken. Het tape afhalen ging goed zonder opstaand randje. logisch ook want het nivo van de kit ligt nu net onder de glaslatten.

Ik laat het nu drogen.

Twee vragen:

1. Kan het kwaad dat de kitrand net iets lager ligt dan de glaslat? Dit ivm regenwater wat er eventueel in blijft staan.

2. Hoe lang moet de kit drogen voor ik het kan schilderen. Dit staat niet op de tube namelijk, alleen hoe lang het duurt voor het uitgehard is.
 

Fiesiekus

  • #33
Het beste de kitlaag gelijk met de glaslat.

Welke kitsoort heb je gebruikt? Zou toch echt op de verpakking moeten staan!
 

Ton L

  • #34
Ik heb beglazingskit van Bison gebruikt. Zie niets over overschilderbaar op de verpakking staan.

Logisch redenerend is het denk ik het belangrijkste dat de onderste rand gelijkt ligt met de glaslat? Die 'vangt' immers het regenwater op.
Als deze droog is kan ik nog een laag op de onderste doen om deze gelijk met de glaslat te krijgen?
Probleem is dan misschien wel weer wat ik de 1e keer had; dat ik te hoog zit met de kit en een rand krijg als ik de tape eraf haal.
 

Fiesiekus

  • #35
Nieuwe kit op oude kit "pakt" niet. Wacht maar een tijd af hoe e.e.a. zich houdt. Van de stieren-site over de droogtijd:

Na 10 minuten vormt zich een oppervlaktehuid.
Volledige uitharding na enkele dagen, afhankelijk van relatieve vochtigheid en temperatuur (4 mm: 3 dagen bij 23 °C en 50% relatieve vochtigheid)
 

Ton L

  • #36
Ok, misschien dat ik de verf goed dik aanzet aan de onderzijde. Dan zal die wel ongeveer gelijk komen met de glaslat.
Zo niet, de onderzijde overnieuw doen?
Verven pas na volledige harding?

De spuitmond van de kit pastte overigens niet in de naden.
Ik weet dus niet hoe diep de kit nu zit. Is het een probleem als de kit niet volledig vullend is in de naden?
De kit heeft bijvoorbeeld niet het zakje geraakt wat ik in de ontluchtingsgaten had gedaan.
 

Fiesiekus

  • #37
Verven in dunne laagjes, ander hardt het aan de onderkant niet uit. In jouw geval dus op de kit een aantal dunne laagjes. Laat de kit nu minstens 3 dagen drogen en kijk dan of de binnenzijde-deur, na een regenbui, droog blijft
 

Ton L

  • #38
Ok, dunne laagjes, goed idee.

Het testen of het waterdicht is probeer ik tegen die tijd met een tuinslang aangezien de regen er alleen doorheen komt als het hard waait.

De binnenzijde moet ik overigens ook schilderen, en ik breng dan ook direct nieuwe kit aan.
De werkwijze is neem ik aan identiek aan de buitenzijde?
 

Fiesiekus

  • #39
Ja.

Ben razend benieuwd naar de lekdichtheid; houd ons s.v.p. op de hoogte van het resultaat?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #40
De onderste glaslat aan de buitenzijde dient u afwaterend te kitten. Dit betekent dat de kitrand niet horizontaal moet liggen, maar dezelfde hoek dient te hebben als de aflopende zijde van de glaslat.

U kunt de doseertuit van de kitkoker precies op de juiste breedte afsnijden als u de tuit op de glaslat tegen de ruit duwt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu