Lekkage door Trespa???

Pinjoprogress

  • #1
Hallo,

Wij hebben sinds kort op een plat (betonnen) dak een opbouw laten plaatsen. Deze opbouw is 40m2 en van hout. De buitenkanten zijn dus met balken (om de 60cm) vastgezet op het dak en buiten de balken zijn houten platen (verlijmd, waterdicht) geplaatst. Aan de buitenkant van deze houten platen zitten om de 60cm tengels waarop vervolgens weer Trespa platen met trespaschroeven zijn bevestigd.

Nu zie ik aan de binnenkant van de opbouw (ik heb nog niets geïsoleerd waardoor ik de balken en houten platen nog zie) dat de schroeven waarmee het trespa op het hout geschroefd zit, vochtig zijn.

De schroeven steken 1mm tot 1cm door de houten platen heen (wat normaal zou zijn volgens de aannemer omdat dat gedeelte later met Rockwool wordt geïsoleerd en de uitstekende schroeven toch niet uitmaken).

Bij ongeveer 50% van de schroeven die uitsteken die ik natte plekken van 1cm tot 15cm. Dit zou niet moeten kunnen volgens de aannemer.

Weet iemand hoe dit kan? De natte plekken zitten nu aan 1 kant van de opbouw, juist waar wind en water ertegenaan slaat. Maar trespa zou waterdicht moeten zijn?!

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
Dat is trespa ook maar het probleem is dat het een koude brug is.
het gaatje van de trespa is iets groter dan de schroef dik is maar dit moet omdat HPL behoorlijk werkt.
Die schroef die nu aan de binnen kant in het zicht zit,is een directe doorgang met buiten.
Hier op condenceerd het vocht in de lucht.
 

Pinjoprogress

  • #3
Bedankt Rene,

Alleen wat ik mij afvraag.
Ik heb alleen hele kleine natte plekjes gezien met de sneeuw 3 weken terug.
Voor de rest tijdens de regenval niet van afgelopen 1,5 week.

Alleen nu plotseling weer, nu de wind aan die kant samen met regen tegen de trespa platen aanslaat.

Misschien een belangrijkere vraag: kan dit kwaad?
Ik moet namelijk nog isoleren, en dan zijn die vochtige plekken niet meer te zien/controleren natuurlijk.
Of is dit een normale situatie?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #4
Zit er op de aanzetting van de trespa platen onderling ook een rubber band achter de plaat.
Dit zit normaal waar de naden van de plaat zitten.
Dit hoort achter de trespa plaat op de vertikale naden te zitten.
door dit rubber schroef je de schroef heen.
Dan mag het niet lekken.
achter de gewone schroeven die in het midden zitten van de plaat hoort het ook niet te lekken.
Een heel klein beetje vocht heb je altijd wel maar strepen van 15 cm niet.
Dat zou er op wijzen dat de schroef niet volledig tegen de plaat aansluit.
Maar dit zou je toch echt even met je aannemer moeten overleggen.
Want deze moet ook de garantie geven op zijn werk.
Dus zal ik het werk wat hij heeft gedaan niet beoordelen op goed of fout.

Bostic rubber voor achter de plaat aanzetten.

 

Pinjoprogress

  • #5
Ik zie wel op meerdere plaatsen die rubberen lappen, voornamelijk in de hoeken van de opbouw zijn deze nog niet geheel weggesneden.
Probleem wat ik heb is dat de aannemer failliet is en dus niet meer terug komt.
Ik zit nu dus met die problemen.
Iig, bedankt voor de informatie, weet ik weer iets meer...
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Jammer dat je geen verhaal meer kan halen bij de aannemer.
is er ook bij toeval gebouwd met bouwgarant.

Controleer even dat de schroeven goed tegen de plaat zitten.
Vooral deze die grote leksporen vertonen.
Die kleine rondjes rond de schroef hoef je niet zo bang voor te zijn.
Maar controleer het in ieder geval.


Nog een vraag hoe dik zijn de tengels achter de trespa.
Hoe dik is de trespa.
En hoe dik is de plaat die op het frame is gelijmd
 

Pinjoprogress

  • #7
Hoi Rene,

Er is geen bouwgarant bij deze aannemer.
Ik zal de schroeven controleren, probleem is alleen dat het dan droog moet zijn aangezien ik maar een kleine rand heb op het dak om naar de zijkanten te stappen.

De tengels zijn volgens mij 1,5 - 2 cm
De trespa denk ik 1 cm en de platen (type 3, vochtbestendig) zijn 18mm.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #8
Jammer van de aannemer.vor jou en voor hem natuurlijk ook.
Gelukkig mij nooit gebeurt en boven het hoofd gehangen.


Je zou ook eens naar de lengte van de schroef kunnen kijken.
normaal is de schroef 3,9 cm lang maar jij schrijft dat ze uit steken van 1mm tot 1 cm.
Dit maakt niets uit maar wel mooi om te weten.
Veranderen van lengte heeft toch geen zin meer want de gaatjes zitten er toch al.

Als de schroeven niet vlak zitten deze even vaster draaien.
Pas op ze willen wel breken het is RVS.
Maar met een bits thorx 20 even nadraaien moet het goed gaan.
Daarna kun je met een gerust hart gaan isoleren.
wel is het heel belangrijk dat de dampdichte laag folie goed dicht er in word gezet.
Dit is essentieel voor behoud van je opbouw en constructie.
Hieraan moet je echt de meeste zorg besteden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Op het moment dat je de isolatie en de dampremmer aanbrengt verandert de situatie daar. De schroeven worden kouder en de omgeving wordt minder vochtig door de dampremmer.
De opbouw is, toen je dit constateerde, wind en waterdicht eventueel aangevuld met wat warmte van de woning.
 

Pinjoprogress

  • #10
Bedankt voor de reacties, dit helpt echt enorm!

Ik ga dit alles controleren.

Ik had nog een vraag aan Rene. Je geeft aan dat de dampdichte folie goed dicht moet zijn.
Wat ik heb begrepen van de aannemer (toen ze nog niet failliet waren) is dat ik eerst 10 cm diepe Rockwool moet plaatsen tussen de houten constructiebalken. De balken zijn echter 12 cm diep. Ik vroeg mij af of ik dan niet juist 12 cm rockwool moet gebruiken, of is het juist de bedoeling om het niet helemaal potdicht te maken?
Hierop plaats ik dan vervolgens het dampdichte folie. Volgens de aannemer moest ik zo groot mogelijke stukken gebruiken in 1 lap eroverheen. En dan met een nietpistool aanbrengen. Is dit ook jullie advies?

Boven op het dampdichte folie komt dan 18mm OSB en vervolgens groene gipsplaten.

Ik hoor het graag!

Gr.

Dennis
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
Je kunt de isolatie van 10 cm gewoon tegen de platen aan drukken.
Nu blijft er 2 cm ruimte aan de voorkant over.
Zet de folie in zo groot mogelijke stukken voor de wand langs.
liefst als het kan in zijn geheel.
span de folie niet te strak tegen de wand zodat je wat ruimte houd tussen de staande balken.
Dit is voor electra wat eventueel in de wanden komt.
Zorg daarbij dat terplaatste van leidingen en dozen de folie heel blijft
Laat de folie iets op de vloer uitsteken en ook bij het plafond.
Tape waar je moet snijden alles goed af met ductape.
Als je er me bezig bent moet je in je achterhoofd houden,als je de aanbouw op de kop zou zetten en de folie is aangebracht moet je hem vol water kunnen laten lopen zonder dat het er uit loopt.
Want de folie is de belangrijkste schakel in de opbouw.
Het vocht wat er binnen is mag niet door de constructie naar buiten.
Let er wel op dat OSB 122 cm breed is en gips 120 cm.
Pas dus de osb even aan en schroef de OSB en Gips alleen op de staanders vast.
Dit omdat er dan geen gaatjes in de folie komen waar geen hout zit.

RENE
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu