Lekdichter voor centrale verwarmingsinstallaties

Kokopelli

  • #1
Soms is het niet anders dan een knelkoppeling op een moeilijk bereikbare plaats blijft zweten. 1 keer per maand 0,1 bar water bijvullen. Is niet veel, maar toch. Ik heb op internet gezocht naar een oplossing en vond Superconcentrate Leak Sealer F4. Als je er op googled vind je ook de merknaam, die ik hier denk ik niet mag plaatsen. Volgens de beschrijving is het eenvoudig in de installatie te spuiten en vindt het zijn weg vanzelf. Eigenlijk net zoiets als radiatordichters bij auto's. Mijn vraag is of iemand de werking van dit middel kent en waar het te koop is. Zover ik kan zien, komt het uit België.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Bij gebruik van dit soort middellen vervallen alle garanties van je ketel ook.
 

Roykes

  • #3
@ headhunter,

nou dat valt nog te bezien ik denk dat het aan de manir waarop je de toevoegingen gebruikt.
 

StefanD

  • #4
Persoonlijk zou ik eerder de knelkoppeling verplaatsen, of vervangen door een gesoldeerde verbinding.
 

Kokopelli

  • #5
StefanD schreef:
Persoonlijk zou ik eerder de knelkoppeling verplaatsen, of vervangen door een gesoldeerde verbinding.
Het gaat om een stuk leiding die in de vloer zit. Daar ben ik eens doorheen gegaan met de boor. Zit onder een keukenkastje. Zoveel mogelijk cement weggehakt en de leiding gekoppeld met een mof. Echter de leiding is iets beschadigd, waardoor ik heb moeten schuiven met de mof. Ik vermoed dat het daarom niet volledig is gesloten. De mof dus vervangen voor een nieuwe, is voorlopig geen optie, omdat de leiding een fractie van een mm te kort is om het "lekvrij" te kunnen afsluiten. Het gaat nog steeds om een beetje zweten, dus ik zie niet eens een druppel aan de leiding.

Wat ik eventueel ook overweeg is beide kanten van de mof goed reinigen en afsmeren met vloeibaar metaal. Zo'n metaalkit zou o.a. Bison maken. Dat wordt ook door professionals gebruikt in de metaalindustrie en werkt heel mooi.

Mocht niets lukken, dan zal ik moeten hakken en met een flexibel stuk de zaak weer moeten verbinden.
 

StefanD

  • #6
Solderen is geen optie?
 

ErwinH

  • #7
Zit de knelring geheel over de pijp? al is er maar een mm pijp over na de ring.

dan kan je altijd om de knel ring wat teflon tape draaien en dan de koppeling weer in elkaar en aandraaien.

succes
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #8
Dat spul moet je er vooral ingooien.
het ziet zelf dat de ketel een auto ontluchter heeft, en dat het niet moet gaan zitten bij de radiator ontluchters.

en inderdaad, bij problemen aan de ketel, kan gewoon je garantie vervallen zijn.
dat spul hoort gewoonniet in een installatie.

groeten b
 

Kokopelli

  • #9
Dank jullie wel voor jullie reacties!

De knelring zit inderdaad geheel over de pijp, maaaaaar er hoeft maar een minuscule deukje o.id. in de pijp te zitten aan de onderkant (zie je niet) en je krijgt het niet helemaal dicht. Er is geen nood, maar ik wil het gewoon helemaal droog hebben. Ook krijg ik zo last van roestvorming en dat is op den duur niet goed. Wellicht dat ik het in zijn geheel ga aftapen met technisch tape. Dat is oersterk en kleeft goed.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #10
Dat heeft geen zin. Daar drukt het water wel langs.
er bestaan zogenaamde reparatiekoppelingen, hele lange knelkoppelingen.


Andere optie is 2 koppelingen en een stukje buis.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Het is echt einde garantie hoor, lees voorwaarden van de ketel fabriekant, of neem contact met hen op.
Afhankelijk van hoe oud je ketel is zou ik die optie achterwege laten.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #12
Sorry hoor, maar dat kan je niet zomaar roepen, er is maar 1 echte optie,
en dat is contact opnemen met de fabrikant van je cv-ketel.
Die kan je precies vertellen wat wel en niet mag, want er zijn wel degenlijk
leksealers in omloop die gebruikt mogen worden, kost wat, maar dan heb je
ook wat.
Dit geld dus ook voor anti-vries, ook daar zijn een aantal merken die wel mogen :roll:

In jouw geval is kneedbaarstaal of 2 compenenten staal uiteraard een goed
idee, hiermee krijg je sowieso geen gezeur met garanteverhalen enz....
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #13
DexterXL schreef:
In jouw geval is kneedbaarstaal of 2 compenenten staal uiteraard een goed
idee, hiermee krijg je sowieso geen gezeur met garanteverhalen enz....
sorry hoor, dit zou in mijn ogen niet mogen worden geadviseerd in verwarming. waarom draai je er geen rescue tape omheen?
vragen om ellende.
enige juiste advies, vervang de lekkende koppeling en zorg dat die goed afdicht. al moet je ervoor hakken en breken, dan is het gewoon goed opgelost

en de leak stop midellen, gewoon niet doen. ook al zegd de fabrikant van het anti lek middel dat het mag, het gaat op plekken zitten daar waar jij het niet wil hebben.

groeten b
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #14
Daar is de TS zich al bewust van en geeft al aan dat dat zou moeten, maar
dat kan/wil hij momenteel niet, dat is zijn keuze, vandaar mijn advies :roll:
ik adviseer hem ook niet om leksealer erin te gooien, dat is de slechtste
keuze van de genoemde opties....dus tsjaa, wat moet je dan?? :wink:
 

Kokopelli

  • #15
Leuk om jullie adviezen te lezen en ik ben het eigenlijk met ieders oplossing eens. Ik heb dus een keuze :P

Die is: eerst "knoeien" met kneedbaar staal, want als dat werkt, ben ik snel klaar.
Andere is een nieuwe reparatiekoppeling en toch maar wat hakwerk. Zit er nu ook al tussen, maar wellicht bestaan er iets langere koppelingen dan die er nu tussen zit. Ik geef toe dat die oplossing de meest vakkundige oplossing is en op zich ook wel mijn voorkeur heeft.

Nogmaals dank allemaal, ik ga er wel uitkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu