Laminaat met vochtgehalte 25%

Ambidexterity

  • #1
Wij hebben een laminaat vloer van net geen 2 jaar oud met een matte toplaag liggen. Het probleem is dat er glimmende plekken
hier en daar komen, in mijn optiek te snel in 2 jaar. Ik heb daar een klacht over lopen en nu is er een expert geweest.
Nu wil ik het niet over de klacht hebben, want dit is iets tussen mij en de verkoper, maar ik heb een vraag over de vochtgehalte.

De expert vertelde mij dat de luchtvochtigheid in huis goed is, alleen is de vochtgehalte van het laminaat 25% en dat is hoog neem
ik aan aangezien de expert mij vertelde dat alles boven de 4% moet worden genoteerd.

Of wij in gelijk worden gesteld of niet, de vloer is voor ons zo lelijk geworden dat hij er uit gaat. Ook hebben wij besloten dat de
volgende vloer een PVC laminaat vloer wordt.

Maar ja, voor er een nieuwe vloer in komt wil ik wel achter halen waarom de huidige laminaat 25% vochtgehalte heeft en waar
het vandaan komt. De beton onder de vloer is vanaf de bouw van het huis (2000). Op het beton is folie geplaatst die overlappend
is en op de naden met zilver tape is geplakt. Daar bovenop ligt een onder vloer van 5mm dik met gouden laag en is op de naden
ook geplakt. De kruipruimte er onder is geen zwembad, maar het zand is wel vochtig. Aan de onderzijde van het beton polystyreen
vanaf de bouw, dus er is verder niet iets later tegen aangezet.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
25% vocht in laminaat? Weet je zeker dat dit goed is gemeten? Dan zou het laminaat bol moeten staan...

Als de folie dicht is, zou ook een lekkende leiding in de vloer geen invloed mogen hebben.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Toch de vochtmeter maar eens laten ijken. :wink:
Alternatief als je nauwkeurig kan wegen.
Zaag een stuk laminaat uit de vloer, wat in de oven past.
Weeg het, droog het in de oven op lage temperatuur en na 1 dag weeg het nog eens.
Het verloren gewicht is water.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #4
Ik dacht ook dat 25% erg veel was. Hij had een meter die hij boven op de laminaat legt, dus niet met 2 pinnetjes.
Ik heb hier ook een meter met 7 programma's die ik kan kiezen, alleen laminaat staat er niet tussen.
Programma 1 meet ik gemiddeld 10,4% (beuk, spar, lariks, berk, kersen, walnoot)
Programma 2 meet ik gemiddeld 8,8% (Eiken, ceder , esdoorn, essen, douglasspar, meranti)

Programma 3 tot 7 is: 3 Cement, beton, gips / 4 Anhydrietvloer / 5 Cementmortel / 6 Kalkmortel / 7 Tegel

Geen van de programma's geeft 25%, hoogste is 10,5%, volgens mij is 4% wel erg droog.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Laminaat is een MDF/hdf onderlaag met kunststof toplaag.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
25% wil zeggen dat het vocht zo ongeveer uit druppelt. ik geloof er niets van
hout zit in een moderne normaal geventileerde woonkamer ergens tussen de 8 a' 12 %
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #7
@The headhunter, Nou ja, zoiets zij ik ook, de toplaag is de laminaat laag, nee, nee, de hele plank is laminaat, ik dacht, laat maar :roll:

@Boertje125, Nou, dat is ook ±wat ik meet, maar 4% of daaronder is wel heel erg droog in mijn optiek.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Welke "expert" is dit? Want die hoeft bij mij niet in huis te komen.

Waarschijnlijk kwam het apparaat achter uit een koude auto. In je woning is het lekker warm, met een normale RV. Koud apparaatje uit de doos in de warme ruimte: Hé condens!
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #9
Nou ja, ik was het eerst adres gelijk om 8 uur vanmorgen, het is mogelijk dat dat ding de hele nacht in de auto heeft gelegen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Dat bevestigd wel eea. Meetapparatuur moet wel acclimatiseren.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #11
Als expert hoor je zoiets te weten lijkt mij.
Ik heb een e-mail gestuurd met een klacht, maar ik zal wel aan het kortste eind trekken denk ik.
Het ergste is het werk wat er aan zit, nog geen 2 jaar en je moet het afbreken, plinten er af en er moeten nieuwe plinten er op. Ik haat plinten :roll:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Wat ik mis meet je de boven-of onderkant van het laminaat.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #13
Ik meet in de V-groef van het laminaat en op meerdere locaties.
Het laminaat ligt er in, dus kom ik lastig bij de onderzijde, maar je hebt wel een punt dat er verschil zal zijn tussen de bovenzijde en de onderzijde. Alleen zegt mijn gevoel dat het verschil tussen onder en boven niet zo groot zal zijn.
Het apparaatje die hij gebruikte lag boven op de laminaat, hoe kan dat dan werken?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
die werken op inductie/capaciteit.

Als je 2 metalen plaatjes op het laminaat iets uit elkaar legt en je zet een frequentie op 1 plaatje dan reageert de andere daarop door het elektrisch veld tussen de plaatjes.
Die koppelveld word echter beter als er vocht tussen de plaatjes zit, als je nu de basis koppeling weet van het materiaal dan kan je uit het gemeten veld het vochtgehalte halen.
Nadeel is wel dat je dus de dikte en opbouw van het materiaal moet kennen en dat ondergronden de meting beinvloedden.

zou ook nog radar kunnen zijn, watermoleculen reageren op de radarfrequentie en hoe meer water hoe meer energie word opgenomen door de ondergrond, dan kan je dat ook weer meten.

Tipje voor de volgende keer, vraag even de calibratierapporten op van de gebruikte meters, die hoort hij bij zich te hebben en te kunnen overleggen.
Dan kan je ook achteraf in het rapport controleren of de daar genoemde meetinstrumenten ook werkelijk gebruikt zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik verwacht van wel omdat het oppervlak van het laminaat niet poreus is waardoor het geen water kan/zal opnemen.
Als er een emmer water is omgevallen zie je de schade bij de naden ontstaan.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #16
@The headhunter, bedankt voor de uitleg en de tip over het rapport.
Ik wacht even de reactie van de e-mail af en vraag dan wel zo'n rapport op als het niet positief is.

@Wgb, De naden/v-groeven gaat het het eerste op mis als er iets omvalt en daar meet ik geen gekke vochtgehaltes.
Met flink wat krachten en gemor heb ik een laminaat deel er uit kunnen schuiven bij de achterdeur, op verschillende plekken bij dat laminaat deel gemeten, maar dan kom ik ook uit op 10,5%, niks ernstig dus.

Maar goed, rapport zal wel niet gunstig uitvallen voor ons en we hebben gisteren zitten babbelen over een nieuwe vloer wat het moet worden. Bij onze jongste zoon ligt overal in huis PVC klik laminaat, ik dacht dat dit wel iets zou zijn voor ons, maar mijn vrouw heeft vorig jaar samen met onze zoon een kast verschoven met resultaat een flinke kras. Zij heb ook wat testjes gedaan op een rest stukje en zegt dat zij het snel vindt krassen. Ik denk dat het zo'n test is geweest zoals sommige mensen een kraan gaan testen in de bouwmarkt en er met hun volle gewicht aan gaan hangen om te kijken of hij sterk is. Maar haar oordeel is geen PVC dus.
Nu heeft ze lange tegels gezien met houtstructuur, dus dat gaat het waarschijnlijk worden, maar ze wil er wel vloerverwarming onder (ze heeft het altijd koud)
Frezen wil ze niet, ze wil graag elektrische matjes onder de tegels. We gaan zonnepanelen plaatsen, dus niet helemaal een slecht plan op dat punt.

Nu is mijn vraag, zijn die elektrische matjes tegenwoordig van goede kwaliteit, is het raadzaam om dit te doen? Of zijn slangen in de vloer een veiligere optie?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #17
Ambidexterity schreef:
elektrische matjes onder de tegels. We gaan zonnepanelen plaatsen, dus niet helemaal een slecht plan op dat punt.

De saldering voor PV gaat er over een paar jaar af. Warmte heb je nodig in de winter, zon schijnt in de zomer. Gevolg is dat je 's zomers niets voor je overschot terug gaat krijgen, en in de winder duur in zult moeten kopen.

Ik zou het daarom toch kiezen voor infrezen van slangen, en zorgen dat je een toestel met hoog rendement plaatst (voor nu nog CV, in de toekomst warmtepomp).
In alle gevallen geldt voor vloerverwarming: De vloer moet echt goed geïsoleerd zijn wil je rendement en comfort hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Je hoeft natuurlijk niet te frezen, er zijn meerdere opbouw methodes.

Maar elektrisch is een energetisch slecht plan.
1w erin is 1w eruit, dan kan je beter een warmtepomp(ready) systeem aanleggen. Voor nu direct op een ketel op lage temperatuur en straks hybride op full warmtepomp gevoed. Dan is elke w erin 3 a 5 watt eruit aan warmte.
 
  • Like
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

  • #19
@Walker, Die saldering is inderdaad een aflopende zaak als ik het zo allemaal volgt.
Ik wil wel zonnepanelen, maar ik kan er niet zoveel kwijt en op het dak van mijn huis wil ik het niet want het is niet mooi. Naast zonnepanelen wil ik inderdaad iets voor de momenten dat er geen of weinig zon is. Een warmte pomp is wel iets waar ik over aan het denken ben. De vloer is wel geïsoleerd, althans er zit zo'n polystyreen laag onder tegen aan, ik weet niet hoe dik precies. Om eerlijk te zijn gaat mijn voorkeur ook naar slangen in de vloer, maar mijn vrouw is bang voor stof enzovoort.

@The headhunter, Ik had er niet bij stil gestaan dat elektrisch 1 om 1 watt is, als je dat wegzet tegen over de 3 om 5 watt van een warmtepomp is dat een redelijk verschil.
Maar je hebt het ook over dat je niet hoeft te frezen en dat er andere opbouw methodes zijn. Waar moet ik dan aan denken en wordt de vloer dan niet te hoog?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #20
droogbouw vvw is er met een opbouwmaat vanaf zon 20 tot 25mm.
maar ook het frezen van vvw gaat tegenwoordig nagenoeg stofvrij, daarbij als je gaat breken zal er altijd wel wat stof e.d vrij gaan komen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu