Kromtrekken tussen (brand)deur.

kenniedie

  • #1
Hallo,

Zal me eerst even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben (maar wel veel info weghaal)
Mijn naam is Jan, 53 jaar en probeer zoveel mogelijk zelf te doen en op te lossen.

Ik loop nu een paar jaar met hetzelfde probleem waar ik geen definitieve oplossing voor kan vinden.

We wonen in garage geschakelde 2 onder 1 kap.
Het probleem is de ongeisoleerde garage.
We hebben de kanteldeur vervangen door geïsoleerde openslaande deuren
Het plafond geïsoleerd.
Alle kieren en gaten gedicht
Grote radiatoren gemonteerd
Maar de kou blijft niet weg.
Het is voor mij geen probleem als het er geen woonkamertemperatuur is, maar het probleem blijft het grote tochtgat van de tussendeur.
Het is een zware svendex branddeur die hangt in maar liefst 2 scharnierpunten en de deur trekt gigantisch krom.
Ik zou graag deze deur incl kozijn vervangen voor een degelijk (hard) houten kozijnen met degelijke deur die niet meer krom trekt zodat het niet meer tocht in de hal en kamer.

Wie heeft met hetzelfde probleem te maken gehad en hier een goede werkende oplossing voor gevonden.

Grt Jan
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Ik weet dat de regelgeving rond branddeuren tussen woonhuis en garage zijn gewijzigd maar weet het precieze er niet van.
Dacht nl. ergens gelezen te hebben dat de voorheen verplichte branddeur tussen beide geen verplichting meer was maar wellicht dat iemand anders daar meer informatie over kan geven.

Maar dan nog, wat versta je onder gigantische tocht, want een deur kan wel krom trekken en daardoor kan wel wat tocht ontstaan maar meestal kun je dat niet omschrijven als gigantisch.
Dan ook als een deur krom trekt betekend het vrijwel altijd dat er een flink temperatuurverschil zit tussen wat er zich aan de ene kant van de deur bevindt en wat er aan de andere kant van de deur bevindt.
Als je dan aangeeft dat er geen woonkamer temperatuur hoeft te zijn dan zal je altijd trek/tocht houden tussen beide omdat er een temperatuurverschil is.
Zoiets is dan meestal alleen op te lossen met een tochtvang.
Dus een tussenruimte/halletje om van de ene ruimte in de andere te komen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Woning is één brandcompartiment, daarmee is de eis vervallen.
Een aluplex deur erin hangen, v.v een driepunts sluiting.
Een ander kozijn hoort er dan bij.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
kenniedie schreef:
Maar de kou blijft niet weg.
Wat is op het ogenblik de temperatuur.
kenniedie schreef:
Het is voor mij geen probleem als het er geen woonkamertemperatuur is, maar het probleem blijft het grote tochtgat van de tussendeur.
In mijn verbeelding is de tussendeur de ingang naar de garage vanuit de woning. Klopt dat.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
kenniedie schreef:
in maar liefst 2 scharnierpunten
ik zou eerder zeggen: In slechts 2...

Maar inderdaad kun je deze deur vervangen door een geïsoleerde deur.
 

kenniedie

  • #6
Als de deur in het slot zit, is de ruimte tussen de opdekdeur en kozijn +/- 2 cm.

Het gaat inderdaad de deur vanuit de woning (hal) naar de garage.

Temp verschil is nu ongeveer 5°.
Uiteraard in de winter vele malen groter.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Toch maar is verder zoeken naar de luchtstroom uit de garage de woning in.
De wind drukt op de woning en aan de andere kant van de woning wordt de lucht uit de woning getrokken.
De de winddichtheid van de woning komt in beeld.
De aansluitingen van, vooral hout tegen steen met het binnenblad, die dicht zien te krijgen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Een ongeïsoleerde garage mag best (natuurlijk) ventileren. Het isoleren van het dak heeft weinig nut als wanden en vloer niet geïsoleerd zijn.

Ik zou eerder vanuit veiligheids-oogpunt een massieve tussendeur plaatsen met een 3-puntsslot. Liefst met 3 automatische dagschoten, daarmee voorkom je ook het kromtrekken.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Valdorpel eronderin regen de tocht onderlangs.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Zet er een ijzeren secustrip oid. op (dus geen aluminium), die trekt de deur langzaam maar zeker weer recht en geeft een extra tochtvang.
Scheelt je een nieuwe deur en kozijn met toch ook flink wat werk en je blijft je branddeur behouden want, ondanks dat het dan geen verplichting meer is, kan het wel een stukje extra veiligheid geven.
Denk hierbij aan het opladen van elektrische fietsen oid. in de garage.
 

kenniedie

  • #11
Het kozijn wil ik iig vervangen. Zitnu zo'n svedex deur met met maarliefst 2 m6 scharnieren in, die niet meer te stellen zijn en veel te licht voor zo zware deur.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Zet er dan meteen een kozijn in voor stompe deuren kun je gewoon 3 of 4 kogellagerscharnieren toepassen die geen probleem hebben met zware deuren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu