Koelkast wordt te koud en ijsvorming binnenin.

Matthijs11

  • #1
Beste,

Vraag over mijn Beko koelkast, deze wordt te koud ongeacht op welke stand ik hem instel. Daarnaast krijg ik ijsvorming aan de binnenkant van de koelkast.
Ik heb hem een dag van stroom gehad en daarna weer ingeschakelt. compressor springt meteen zoals verwacht aan. en op een gegeven moment spring deze ook weer uit.
Wel is de koelkast weer te koud en er begint zich weer ijs te vormen. Rubbers etc zijn allemaal goed en sluit goed af.

Ik denk dat de thermostaat defect is, maar weet niet of er wellicht iets anders aan de hand kan zijn, vandaar mijn vraag hier.

Zou de thermostaat de veroorzaker zijn of kan het wat anders zijn?

Alvast bedank voor jullie reactie,

Gr Matthijs
 

Lampje45

  • #2
Als je direct weer ijsvorming hebt kan het niet anders zijn dan dat je afdichting misschien wel goed lijkt, maar het niet is.

Leg eens een led werklamp in de koelkast en controleer of er licht door de naden schijnt.
Het voorzichtig opwarmen van de rand met een fohn wil nog wel eens helpen om de rand weer echt sluitend te maken.
Daarnaast kan de thermostaat natuurlijk ook een defect vertonen.
Dan is het interessant om te weten hoe de temperatuur verloopt.

Dat kun je eenvoudig door een weerstation te gebruiken waarvan je de buitensensor in het midden van de koelkast legt.
En je zo, zonder dat de deur open moet, de temperatuur in de gaten kunt houden.
Om te weten wanneer de compressor draait is een proeflampje aangesloten op de compressor, die in het zicht hangt een handig hulpmiddel om een analyse van de storing te maken.

Dan kom je er bijv. achter dat de dode band (het verschil tussen in- en uitschakelen) te groot is.

Dan weet je dat je de thermostaat moet vervangen.

De thermostaatvoeler zit wel heel diep in het systeem, waar het vriest en alle luchtlekkage zal dit proces verstoren.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Krunnie

Specialist Elektra
  • #3
Waar staat de koelkast opgesteld, in een koude ruimte? Afhankelijk van het model koelkast moet de ruimtetemperatuur een bepaalde minimum temperatuur hebben om goed te kunnen werken en de ontdooicyclus goed uit te voeren.
 
  • Like
Waarderingen: Lampje45

Matthijs11

  • #4
Dank voor jullie reacties,

@Lampje45 Ik ga vanavond die rubbers dan nog maar eens controleren, nu met lampje.
Helaas niet de beschikking over een weerstation, maar als ik het zo lees zal waarschijnlijk de thermostaat, indien de rubbers OK zijn, de oorzaak zijn van mijn probleem. dus dan vervang ik die.

@Krunnie , Betreft een Beko koelkast en deze staat in de garage, wordt in de winter wel fris maar blijft wel boven de 5graden. had overigens begrepen dat het merk Beko juist goed presteert in "koude" ruimtes.

Bijgevoegd het exacte type koelkast.

Gr Matthijs

IMG-20201111-WA0006.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #5
De handleiding is vrij duidelijk:

Plaats uw toestel niet in een kamer waar de temperatuur ’s nachts en/of vooral ’s winters lager dan 10°C (50°F) kan worden. Het werd ontworpen voor een werking in een omgevingstemperatuur tussen +10°C en +43°C (50°F en 109°F). Bij lagere temperaturen zou het apparaat mogelijk niet kunnen werken.
 
  • Dit probleem herken ik!
Waarderingen: Lampje45

Matthijs11

  • #6
Daar blijft hij 99% van de tijd ook tussen( geisoleerde garage aan huis). alleen als het langere tijd streng vriest ( geen idee wanneer dit voor het laatst is geweest, zakt hij hieronder). Hij staat er reeds 5 jaar en altijd zonder problemen. Maargoed hij zal er een keer onder gezakt kunnen zijn ja.
Bovendien zou het resultaat dan moeten zijn dat hij juist niet meer koelt lijkt me.

Neemt overigens mijn vraag wat er defect kan zijn niet weg natuurlijk...
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Het resultaat van een te lage omgevingstemperatuur is dat hij niet meer ontdooit en er ijsvorming optreedt. Precies de symptomen die u beschrijft.
 

Matthijs11

  • #8
Oke, maar van een te lage omgevingstemperatuur is nu geen sprake, ik heb de koelkast ontdooit, en daarna weer ingeschakeld. Nu ontstaat er dus meteen weer ijsvorming. Dit moet dan toch aan iets anders liggen?

Ik wil niet betwetering zijn overigens, ik probeer het te begrijpen ;)
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #9
Als het niet de omgevingstemperatuur is, dan is het stappenplan van @Lampje45 een goede methode om stap voor stap te kijken waar het probleem ligt. Het kan luchtvochtigheid zijn, fout afschakelen van de thermostaat of een combinatie van die twee.
 

Lampje45

  • #10
Als de kast goed dicht is, dan condenseert alleen het vocht uit de lucht, wat in de koelkast en zal er lichte rijp ontstaan.
Maar als de lucht eenmaal door zijn temperatuurdaling ontvocht is, gaat het niet verder.
Gaat het wel verder, dan heb je een luchtlekkage, die elke keer weer warme vochtige lucht toevoert en blijft aanslaan.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je de kast te vaak en te lang opent en/of de te koelen waren niet voldoende vochtvrij inpakt.
En af en toe moet de compressor af staan om de achterwand de gelegenheid geeft om te ontdooien, want dat is een onderdeel van het No-Frost systeem. Als de thermostaat te koud staat dan ontdooit hij nauwelijks.

Heb je trouwens met een pijpenrager gecontroleerd of de condensafvoer wel open is en het vocht op de verdampingsbak van de compressor terecht komt?

Elke koelkast heeft zijn specificaties wat omgeving betreft, die zal je uit je handleiding moeten halen.

Er zijn heel veel mensen die denken dat een vriezer zomaar in een garage kan staan, nou vergeet het maar.
De meeste vriezers halen dan de temperatuur niet meer, die er voor staan, dat je langer dan 3 maanden je voedsel kunt bewaren (***)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Lampje45

  • #11
Ik heb de gebruiksaanwijzing even nagekeken.
Dus je ziet dat hij niet alleen vorstvrij moet staan maar ook niet onder de plus 10 graden functioneert, net zoals hij boven de 43 het af laat weten.

Wil je dat niet dan moet je naar de veel duurdere kasten zoals Liebherr, die kan dat wel aan.

Installatie-instructies

1. Plaats uw toestel niet in een kamer waar de temperatuur ’s nachts en/of vooral ’s winters lager dan 10°C (50°F) kan worden. Het werd ontworpen voor een werking in een omgevingstemperatuur tussen +10°C en +43°C (50°F en 109°F). Bij lagere temperaturen zou het apparaat mogelijk niet kunnen werken. Dit zou de bewaartijd van de etenswaren verkorten.



2. Plaats het toestel niet in direct zonlicht of in de nabijheid van een fornuis of een radiator. Dit zou de functies van het toestel extra belasten. Als het toch naast een warmtebron of een diepvriezer wordt geplaatst, neem dan de volgende minimumafstanden in acht: Van een fornuis 30 mm Van een radiator 300 mm Van een diepvriezer 25 mm



3. Zorg voor voldoende ruimte rond het toestel, zodat de lucht er vrij kan circuleren (Afbeelding 2). • Open de deur van de koelkast om de afstand tussen de deur en de koelkast in te stellen (Afbeelding 3).

4. Het toestel moet op een vlak oppervlak worden geplaatst. De twee voorste voetjes kunnen naar wens worden aangepast. Draai ze met of tegen de richting van de klok, totdat ze veilig en stevig de grond raken en uw toestel goed recht staat. Het juist afstellen van de voetjes voorkomt overdreven trillingen en lawaai
 

Lampje45

  • #12
@Krunnie

oeps, had jouw temperaturen even niet gezien
 
  • Dit probleem herken ik!
Waarderingen: Krunnie

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
We hebben in ieder geval uit dezelfde handleiding geciteerd :mrgreen:
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #14
Te weinig koelgas. Tot hoever is er ijsvorming , alleen bovenin? Foto kan helpen.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs11

  • #15
Ik heb de rubbers gecontroleerd met een lampje in de koelkast. Dit met inderdaad het resultaat dat het rubber linksboven niet netjes aansluit (zie afbeelding) ik ga de methode met de fohn van @Lampje45 maar eens proberen.

@Lampje45 , de condensafvoer is netjes open deze had ik reeds gecontroleerd met een raggertje.

@S.oldeerbout, de ijsvorming beperkt zich tot het bovenste deel. Bijgevoegd de foto.

Overigens zei ik in mijn initiele post dat de koeling van de koelkast netjes uitspringt wanneer hij op temp is, dit klopt toch niet. hij blijft brommen. Betekent dit dat hij maar door blijft koelen of is het logisch dat de koelkast geluid blijft maken.

Wederom bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd.

20201112_091244.jpg 20201112_091547.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #16
Als hij blijft brommen zou de compressor doorlopen. Dat is een teken dat de thermostaat niet afschakelt. Dan is een defecte thermostaat een reele optie.

Stopt het brommen wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt?
 

Matthijs11

  • #17
@Krunnie, ja dan stopt het meteen. Ook als ik de thermostaat op stand 0 zet stopt het direct.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #18
Met de thermostaat op 0 wordt meestal een hard schakelcontact uitgezet. Zodra hij van de 0 af gaat begint het brommen weer, ook als de koelkast koud is? Dan is het tijd voor vervanging (van de thermostaat :lol:)

Je kunt voor de zekerheid nog even een thermometer een tijdje in de koelkast leggen om zeker te weten dat de inhoud te koud is om gebrek aan koelgas zoals hierboven geopperd uit te sluiten.
 

Lampje45

  • #19
Zet gewoon een proeflampje op de aansluiting van de compressor en je weet het zeker.
Als een compressor af slaat dan staat er nog een forse druk in de cylinder.
Dit moet langzaam weglopen langs de spelingen die er in het systeem zitten. Daarom mag je ook nooit een koelkast, als je hem even van de stroom afhaalt om bijv een verlengsnoer aan te sluiten bij een verplaatsing gelijk weer op spanning zetten. Dan slaat de compressor vast en verbrandt de motor.
Dit weglekken van het gas rondom de zuiger hoor je, maar is bij iedere koelkast net even weer anders, maar je hoort wel wat.

Maar ook ik denk richting vervangen van de thermostaat.

Maar die zijn niet gratis.
Dus zou je moeten nadenken of je dit wel wilt repareren, want ik had twee goed onderhouden tafelmodel Bosch koelkasten die perfect draaiden.
Maar heb toch ze beide vervangen door een grote.
Het blijkt dus echt waar te zijn de nieuwere koelkasten blijken veel zuiniger te zijn.
Mijn electra rekening is echt drastisch gedaald. Het was dus geen commerciele blah blah
De nieuwe koelkasten zijn echt veel zuiniger.
Dus het overdenken waard.
Het verschil tussen de winst van A double plus en A triple plus is in relatie tot het prijsverschil te weinig.

Want dat verdien je na 15 jaar pas terug.
Dus heeft triple plus ook nog het nadeel, dat de inhoud minder is, omdat de buitenmaten hetzelfde zijn en de isolatie dikker.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs11

  • #20
Thanx voor de tips!

@Krunnie, Ja hij blijft brommen ook wanneer de koelkast koud is.
Een gebrek aan koelgas, resulteert in onvoldoende koeling trouwens? Dan verwacht ik niet dat daar iets mis mee is, dat de koelkast te koud wordt is het voornaamste probleem tezamen met de ijsvorming natuurlijk.
Voor de zekerheid leg ik er nog even een thermometer in.

@Lampje45
Heb de thermostaat gevonden en voor 34 euro is hij bij me thuis, volgens mij redelijk eenvoudig zelf te vervangen, De koelkast is A++ van 5 jaar oud dus nog wel de moeite om te reanimeren denk ik:)

Ik ga ermee aan de slag en laat jullie weten of het is opgelost!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu