Koelkast ATAG, zelf compressor vervangen en vullen?

Mad76

  • #1
Beste,

Van een kennis heb ik een mooie maar helaas defecte roestvrijstalen 'amerikaanse' koelkast gekregen.
Hij is nog maar 6 jaar oud, maar de klacht is dat zodra de compressor aanspringt de zekering in de meterkast eruit vliegt.

Ze hebben hiervoor een bedrijf laten komen en die concludeerde dat de compressor vervangen moest worden. Dit grapje zou zo'n 500 eur kunnen kosten.
Omdat het roestvrij staal te veel onderhoud (poetswerk) gaf, hebben ze besloten om hem weg te doen en een nieuwe te kopen.

ik ben op zich niet helemaal vies van een beetje doehetzelven (eigenlijk totvozer alleen in bruingoed en autos), dus vandaar ik een aantal vragen heb:

1. indien ik de compressor ga vervangen, moet dit van het exact zelfde type/merk zijn? Of zou ieder ander model ook volstaan ? (zijn ze dus universeel)

2. Indien 1 niet mogelijk, of te duur. Is zo'n compressor zelf te reviseren, zijn het vaak standaard zaken die het defect veroorzaken ?

3. In de leidingen naar de compressor zit het koelmiddel. Zodra ik zo'n leiding los maak vervliegt dit spul. Kan ik dat later overnieuw vullen met R134a wat ik gebruik om airco's van autos te vullen ? (let wel, de R134a die ik hier heb liggen is inclusief een soort smeermiddel) Of moet er iets heel anders in?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je zou kunnen beginnen om exact te vermelden wat op het typeplaatje staat. Vaak staat daar ook aangegeven wat voor koelgas er nodig is, en voor eventuele gegevens van de compressor is het typenummer zonder meer al noodzakelijk.

Het typeplaatje zit soms achterop, maar vaak ook naast of achter de groentenladen.
 

Fiesiekus

  • #3
Om met 3 te beginnen: een ander koelmiddel is niet mogelijk. Ieder koelmiddel heeft z'n specifieke dampspanningslijn en daarop zijn de compressor(drukken) en de temperaturen (in verdamper en condensor)gebaseerd (of net andersom). Er moet hetzelfde koelmiddel in.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inmiddels heb ik even nagekeken wat als koelmiddel gebruikelijk is in koelkasten:
  • Moderne koelkasten, waarvan het koelmiddel vervangen mag worden, gebruiken R600A (Isobutaan). Ik weet zelf niet of dat altijd zo is.
  • Oudere typen koelkasten, die het CFK-houdende koelmiddel R12 (CCl2F2) gebruiken, mogen niet meer hervuld worden.
  • In geen van beide gevallen kun je dus het industriele HFK koelmiddel R123A (CH2FCF3) gebruiken, daar is het koelsysteem niet voor ontworpen.
Het plaatsen van een nieuwe compressor (nog afgezien van de prijs ervan) heeft dus geen enkele zin als je niet over het juiste koelmiddel beschikt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
@Fiesiekus: Ik had jouw bericht nog niet gezien, zo vullen we elkaar mooi aan... :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #6
Ja mooi Kees :wink: alle koelkasten gebruiken nu R600a, behalve 1 merk daarin gaat nog R134a, maar dat zal snel voorbij zijn i.v.m. de sterke bijdrage aan het broeikaseffect. Dan nog over de compressor: als die vervangen moet worden zal toch het vermogen gelijk moeten zijn aan die van de oude. En Amerikanen kennende .... zal dat niet de gewone Hollandse koelkastcompressor zijn?

Dus even op zoek naar het typeplaatje en de gegevens op de compressor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
2. Indien 1 niet mogelijk, of te duur. Is zo'n compressor zelf te reviseren, zijn het vaak standaard zaken die het defect veroorzaken ?
Een compressor van een koelkast is niet te reviseren, om de motor zit een gesloten omhulsel, open maken is einde compressor.
Wanneer u heel veel geluk hebt is het startrelais kapot en is dat niet opgemerkt, dit relais is te vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu