Koelkast AEG santo 162

Rbr

  • #1
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Na het schoonmaken doet mijn koelkast niets meer, alleen het lampje brandt nog.
Op de compressor meet ik spanning op bruin of blauw en op zwart.

Betekent dit nu dat de compressor stuk is of is het misschien iets anders :?:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op de compressor meet ik spanning op bruin of blauw en op zwart.
Geef even duidelijk aan wat je waar meet, voorgaande zin is onduidelijk wat je gemeten hebt tussen welke punten van de compressor.

Wat meet je tussen blauw en bruin?
Wat meet je tussen blauw en zwart?
 

Janavg

  • #3
Zoals ik het lees heb je wel spanning tussen de zwarte en blauw en bruin en blauw? is dit het geval dan zou de compressor spanning moeten hebben. Klik het relais op de compressor ook?? Niet dan zou deze defect kunnen zijn anders is het de compressor.

succes jan
 

Rbr

  • #4
Klusidee Kees schreef:
Geef even duidelijk aan wat je waar meet, voorgaande zin is onduidelijk wat je gemeten hebt tussen welke punten van de compressor.

Wat meet je tussen blauw en bruin?
Wat meet je tussen blauw en zwart?
Sorry, ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoel dat ik met een spanningzoeker gekeken heb of
er stroom staat op de zwarte en blauwe/bruine draad.
Dat is het geval.
 

Rbr

  • #5
Janavg schreef:
Zoals ik het lees heb je wel spanning tussen de zwarte en blauw en bruin en blauw? is dit het geval dan zou de compressor spanning moeten hebben. Klik het relais op de compressor ook?? Niet dan zou deze defect kunnen zijn anders is het de compressor.
Het relais hoor ik inderdaad niet, is het te controleren of deze stuk is?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Meten met een spanningszoeker heeft geen enkele zin. Dan meet je iets, dat afhankelijk is van de stand van de stekker in het stopcontact.

De door jou getrokken conclusie over een defecte compressor is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. De compressor kan zowel defect als heel zijn, de meting heeft geen enkele waarde.

Koop of leen een meetinstrument, zet hem op een wisselspanningsbereik gelijk aan of hoger dan 250 V en zet de zwarte meetpen op blauw. Meet nu de spanning op bruin met de rode pen.

Meet dan met zwarte pen op blauw en de rode pen op zwart.
Geef dan aan wat het resultaat is van de twee metingen.

Een (digitale) universeelmeter koop je bij elke bouwmarkt voor zeer weinig geld. Knoei dus niet met een spanningszoeker!
 

Janavg

  • #7
Klusidee Kees schreef:
Meten met een spanningszoeker heeft geen enkele zin. Dan meet je iets, dat afhankelijk is van de stand van de stekker in het stopcontact.

De door jou getrokken conclusie over een defecte compressor is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. De compressor kan zowel defect als heel zijn, de meting heeft geen enkele waarde.

Koop of leen een meetinstrument, zet hem op een wisselspanningsbereik gelijk aan of hoger dan 250 V en zet de zwarte meetpen op blauw. Meet nu de spanning op bruin met de rode pen.

Meet dan met zwarte pen op blauw en de rode pen op zwart.
Geef dan aan wat het resultaat is van de twee metingen.
Helemaal mee eens
 

Rbr

  • #8
Klusidee Kees schreef:
Meten met een spanningszoeker heeft geen enkele zin. Dan meet je iets, dat afhankelijk is van de stand van de stekker in het stopcontact.

De door jou getrokken conclusie over een defecte compressor is dan ook volkomen uit de lucht gegrepen. De compressor kan zowel defect als heel zijn, de meting heeft geen enkele waarde.

Koop of leen een meetinstrument, zet hem op een wisselspanningsbereik gelijk aan of hoger dan 250 V en zet de zwarte meetpen op blauw. Meet nu de spanning op bruin met de rode pen.

Meet dan met zwarte pen op blauw en de rode pen op zwart.
Geef dan aan wat het resultaat is van de twee metingen.

Een (digitale) universeelmeter koop je bij elke bouwmarkt voor zeer weinig geld. Knoei dus niet met een spanningszoeker!
Oke, ik dacht geloof ik iets te simpel.
De spanning tussen blauw-zwart= +/- 0.14V, tussen blauw-bruin=+/- 223V
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Zoals jij het aangeeft maakt het thermostaat geen verbinding.

Daaruit kun je concluderen dat het thermostaat defect is of niet aan staat.
 

Rbr

  • #10
Klusidee Kees schreef:
Zoals jij het aangeeft maakt het thermostaat geen verbinding.

Daaruit kun je concluderen dat het thermostaat defect is of niet aan staat.
Dan denk ik dat de thermostaat stuk is :wink:
Welke draden in de thermostaat kan ik met elkaar verbinden zodat
de compressor aanslaat :?:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Dat zouden de contacten 4 en 6 moeten zijn, maar in principe kan het geen kwaad, als je ze alle drie met elkaar verbindt.

Dan gaat het lampje ook branden.

Doe wel voorzichtig met die doorverbinding, er staat overal 230 V tov de buitenkant op... Dus stekker er uit, dan doorverbinden, dan stekker er weer in voor de test.
 

Rbr

  • #12
Klusidee Kees schreef:
Dat zouden de contacten 4 en 6 moeten zijn, maar in principe kan het geen kwaad, als je ze alle drie met elkaar verbindt.

Dan gaat het lampje ook branden.

Doe wel voorzichtig met die doorverbinding, er staat overal 230 V tov de buitenkant op... Dus stekker er uit, dan doorverbinden, dan stekker er weer in voor de test.
De compressor draait, dus dat wordt een nieuwe thermostaat. :)
Ontzettend bedankt voor de hulp, dit forum is echt super. :D
Weet jij of ze makkelijk te krijgen zijn of moet ik het bij AEG bestellen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Er zijn twee mogelijkheden:

- Bestellen bij AEG.
- Bestellen of halen bij een witgoed-onderdelenzaak in de buurt.

Let op: van het door jou genoemde type zijn (volgens de beperkte gegevens die ik heb) verschillende modellen gemaakt met een net iets ander thermostaat.

Neem daarom de productcode (PNC) mee, dat zou een 11-cijferig nummer moeten zijn dat begint met 93...

Kijk bij het verwijderen goed hoe het dunne buisje, dat aan het thermostaat zit, in de koelkast zit. Dat is de temperatuurvoeler en vormt één geheel met het thermostaat. Zorg dat je in het leidinkje van de nieuwe geen knik maakt, dan wordt ie onbruikbaar. Het uiteinde is de eigenlijke voeler, die moet op exact dezelfde plaats komen als de oude.


Ik weet overigens niet of ze makkelijk te krijgen zijn want.... ik heb nog nooit zo'n ding gerepareerd! :mrgreen:

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu