Knelfitting vervangen

Yupidu

  • #1
Op internet kan ik vanalles vinden met tips hoe je een knelfitting monteert, maar nergens hoe ik een bestaande vervang door een nieuwe..

Omdat de Jaga die ik monteer, een M24 moer vraagt en de oude moer M22 was heb ik 16x2mm x m24bi verloopkoppelingen gekocht in de bouwmarkt Die bestaan uit drie onderdelen: de koppeling zelf, een knelring en een wartelmoer.

Die laatste 2 lijken prima, de derde is nu m'n uitdaging.

Eerst dacht ik gewoon de bestaande koppeling die in de (kunstof) leiding zit/zat te gebruiken, maar dat druppelt omdat die te veel ruimte laat voor de m24 wartel. Daarom heb ik de bestaande koppeling uit de leiding gewipt en nu een probleem...
de nieuwe lijkt wat losjes in de leiding te zitten.
Zie foto's.

Wat nu?
A) wat extra PTFE tape om het stuk koppeling wat de leiding inschuift? Of
B) monteren en geloven dat de knelring voldoende zal knellen om lekkage te voorkomen..?
C) iets anders?

Uiteraard wil ik lekkage voorkomen, desnoods via een monteur, maar als het zelf kan dan wil ik het zelf wel oplossen..

GridArt_20221004_125234679.jpg
 

Auto-Geen

  • #2
Als de slang 16 x 2 is en de koppeling ook, dan moet het goed gaan. Tape om de slang tule is grote knoei. Niet doen.
 

Yupidu

  • #3
Ok dank, wel spannend, de oude tule zit net wat strakker dan de nieuwe. Als ik 3 rondjes PTFE tape om de tule draai klemt het wel. Maar niet doen dus? (In dat geval moet ik er op vertrouwen dat de knelring voldoende knelt)
 

Yupidu

  • #4
Lijkt gelukt, zonder de buis te hoeven afsnijden (ik dacht eerst dat dat misschien ook zou moeten, aangezien de tule er zo soepel in gleed en ik dacht dat dat misschien wel strakker had gemoeten. So far so good)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu