Klein rechthoek uit triplex

Bjc

  • #1
In een plaatje triplex van 5,5mm wil ik een aantal rechthoekjes van 12mm x 5mm halen (afmetingen usb stekkertje).
Ik heb al geprobeerd met een figuurzaag maar daar krijg ik geen mooie recht rechthoekje uit de plaat.
Heeft iemand een goede tip?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Veronika

    • #2
    Met een scherpe beitel uitsteken? Neem twee beitels met precies de maat van beide zijden. Je zult wel netjes moeten werken maar kunt evt latjes op je werk klemmen op de juiste afstanden.

    Misschien kun je zelfs zo'n tekenlineaal gebruiken als mal, als je er een vindt met de juiste maat? Of een voorplaatje van iets waar ook een usb-stekkertje in zit.

    Een alternatief is ronde gaten boren, tja, die zijn dan wel rond, maar je kunt ze tenminste wel allemaal precies gelijk maken. Netjes op een rijtje blijft dan lastig, dan zou je een mal moeten gebruiken.
     

    StefanD

    • #3
    Meer oefenen met de figuurzaag? Of eventueel iets kleiner uitzagen en dan met een vijl iets opruimen?
     

    Veronika

    • #4
    Of eerst boren en dan uitfrezen mbv een smal freesje en een mal? Dan zul je de ronde hoekjes misschien nog wel moeten uitsteken met een beitel, als je rechte hoekjes wilt.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    Ik weet niet wat je wilt doen maar zelf zou ik een latje van 12*5 mm halen en hier plakjes van 5.5 mm afzagen met de afkortzaag.


    je kan dat plaatje ook eerst in strippen van 12 mm zagen
    en deze op hun kant in 1 keer in stukjes van 5 mm.
    (afzuiging even uitzetten anders verdwijnen alle stukjes)
     

    BenQ

    • #6
    Wat wil je overhouden de rechthoekjes van 5x12 mm of de gaatjes van 5x12 mm ? :?:
     

    Bjc

    • #7
    Haha, ja precies :)
    Het gaat over een gat van 5x12mm in triplex, niet om een als eindresultaat stukjes triplex van 5x12mm (toch leuk om daar ook adviezen over te lezen :wink:)

    Ik heb de raad van StefanD gevolgd en ben wat meer gaan oefenen met de figuurzaag.
    Dat in combinatie met het advies van Veronika om een bestaand usbplaatje als mal te gebruiken.
    Dat gaat super!

    Bedankt voor al het meedenken!

    B
     

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Je kunt ook een vierkante gaten boor kopen.



     

    Bjc

    • #9
    Kijk dat is nog eens handig!
    :mrgreen:

    Je krijgt er wel gatige vierkanten mee
     

    Jeroen94704

    • #10
    Als het inderdaad voor een USB poort is dan is het waarschijnlijk handiger om genoegen te nemen me een iets minder perfect gat, en dan iets te maken of kopen dat over de rand uitsteekt. Google maar eens op "USB port mounting bracket".
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu