Kabel signaal trouble shooten

Plantje

  • #1
Onlangs heb ik bij de tante van mijn vriendin Ziggo alles-in-1 aangesloten.

Ik heb dit al vaker gedaan en ben gewend om het abonnee overname punt te vervangen door daar een nieuwe opbouwdoos op de kabel aan te sluiten. Echter, hier was een relatief oude AOP te vinden waar de groene kabel met een F-connector aan verbonden zat. (Ik heb van dit type geen plaatje kunnen vinden.) Beter kun je het bijna niet krijgen volgens mij!

Bovendien zat er al een verdeler na het AOP. Deze was enkele jaren geleden door een monteur van @home aangesloten. Lijkt me dat dat eigenlijk ook wel goed zou moeten zijn.

Internet werkt. En na vrij lang een E16 melding op de tv zenders te hebben gehad werkt inmiddels ook de tv. Ik heb echter begrepen, dat het beeld en geluid van de tv regelmatig niet synchroon lopen en zenders regelmatig even uitvallen. Bij het installeren van de digitale ontvanger zag ik ook, dat er zeer weinig signaal was.

De digitale ontvanger zit aangesloten op een wandcontactdoos. Wellicht dat die kabel niet helemaal jofel is. Ik heb die doos opengeschroefd en zag vreemd genoeg dat er iets van een weerstand op de aansluiting lijkt te zitten. Is dat herkenbaar?

Zaterdag ga ik er weer heen, omdat dan haar telefoonaansluiting ook over gaat. Ik ben van plan dan nog even het één en ander te trouble shooten.

Als eerste stap ben ik van plan om een kabel rechtstreeks van de meterkast naar de digitale ontvanger te leggen. Zou het signaal dan 100% moeten zijn? Of is het zeer wel mogelijk dat het zelfs dan maar 40% oid is?
Als dat al veel meer signaal geeft vraag ik me af of ik de kabel door de leidingen moet gaan vervangen. Lijkt me wel de netste oplossing. Daar nog tips om deze netjes met een trekveer er door te krijgen? Zou dat lukken met een kabel met de connector er al aan? Of zou het misschien handig zijn eerst die weerstand van die wandcontactdoos er eens vanaf te peuteren?

Of zou ik het over een hele andere boeg moeten gooien en eerst de doos in de meterkast maar eens vervangen en een nieuwe opbouwdoos op de groene kabel van Ziggo te zetten?
 

Plantje

  • #2
Zo een verdeelkastje zit er nu:


Het ziet er op zich allemaal degelijk uit.

Er zit natuurlijk ook nog altijd een kans in, dat het binnenkomend signaal niet 100% is. Maar ik wil eerst wat andere mogelijkheden onderzoeken voordat ik Ziggo ga bellen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Nieuwe aop plaatsen, zoals bedoeld, dit oude tyoe heeft andere filters dan de huidige ivm digitale modulatietechnieken.

Signaal nog niet goed, dan ontvanger zo dicht mogelijk aan AOP zetten en nogmaals testen.

Is het signaal dan goed dan is of je binnenbekabeling niet goed aangesloten of niet juist afgeschermd voor digitale ether signalen(digitenne bv.)
 

Plantje

  • #4
Hmmm...had er nog niet echt aan gedacht dat het aop technisch gezien heel anders in elkaar zou kunnen zitten.

Ik wist al, dat er al "iets" zat, dus ik had het voordat ik er naartoe ging om te installeren al nagevraagd bij de Ziggo helpdesk. Deze persoon zei me inderdaad het aop te vervangen. Echter, toen ik in de meterkast keek om aan de slag te gaan bleek er nóg een ander type aop te zitten dan ik verwacht had. Ik heb daarom nog een keer met Ziggo gebeld. De medewerker die ik toen trof zei me, dat ik natuurlijk eerst kon proberen met het oude aop...als het werkt dan werkt het... Tja...

En het plaatsen van zo'n aop is nu ook weer geen hels karwei, dus als dat het moet maken of breken kun je beter een monteur laten komen :) Ik zag er alleen een klein beetje tegenop om een netjes bevestigde F-connector die in het oude aop gaat af te snijden en die groene kabel in een nieuw aop te doen. (Zit nu te denken: als het goed is, kan ik die F-connector er ook gewoon vanaf halen in plaats van de groene kabel maar door te knippen...)
 

Plantje

  • #5
De E16 meldingen waren inderdaad op enig moment weg, maar er zat wel nog hier en daar wat verstoring in het beeld. Ik ben daarom nog even terug gegaan.

Lang verhaal kort: er zat weerstand of storing in de wandcontactdoos in de woonkamer. Deze heb ik vervangen en mevrouw heeft nu 30-40% signaal en op alle zenders kraakhelder en storingsvrij beeld.

Overigens zaten de volgende AOP en verdeler in de meterkast:

 

Flits85

  • #6
Plantje schreef:
Ik heb die doos opengeschroefd en zag vreemd genoeg dat er iets van een weerstand op de aansluiting lijkt te zitten. Is dat herkenbaar?
Dat doet mij denken aan een rijgdoos. In een rijgsysteem moet de lijn in de laatste doos worden afgesloten met een 75ohm weerstand meen ik.

Rijgdozen hebben meestal een flinke verzwakking van bijvoorbeeld 10, 15 of 20dB. Dat zou het zwakke signaal kunnen verklaren.
 

Plantje

  • #7
Dat komt me inderdaad wel bekend voor. Nou ja, er zit nu een doos die niet 90% van het signaal tegenhoudt. Wilde het toch even laten weten hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu