Isoleren van hellend dak met asbestplaten/dakpannen

Chicky

  • #1
Ik heb een hellend dak met elke 60 cm verticale houten spanten, daarop asbestplaten, die meestal wel iets vochtig zijn en daar bovenop dakpannen.
Ik wil dit graag isoleren, maar krijg geen eenduidig antwoord over de wijze waarop dat kan: wel/geen dampscherm, PIR of Polystyreen of juist glaswol of steenwol. Ik wil graag een R waarde van 3 of hoger bereiken.
Wie weet hoe je dit het beste kan isoleren, zonder dat het water langs het asbest druipt (op de isolatie)?
Alvast bedankt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je moet een damprem plaatsen. Nou is het wel zo dat de ruimte die er komt ook van invloed is. Hoe vochtiger het daar is hoe belangrijker die laag wordt.
Een damprem in een spantendak aanbrengen is een lastige klus zo niet onmogelijk om het goed te doen.

Op het moment dat de isolatie is geplaatst verandert de temperatuur van je asbest onderdak dus ook die van het dauwpunt.
De diverse isolatie producenten hebben toch wel de juiste informatie voor je.
 

Chicky

  • #3
Dank je voor je antwoord.
Zou dan de damprem aan de asbestzijde moeten of aan de warme kant?
Er komt namelijk ook erg veel vocht van de asbestlaag af.
Ik twijfel tussen twee constructies: dampremmend (halfdoorlatend) aan de koude kant, dan open glaswol, dan dampwerend (aan de warme kant) en dan aftimmeren, of pirplaten/EPS rechtstreeks op het asbest verlijmen, kieren dichtpurren en dan aftimmeren.
Probleem met de eerste optie is het bevestigen van de dampwerende laag aan de koude kant (mag die tegen het asbest aankomen, of moet er een luchtspouw aan beide kanten zijn, bijv.) en zoals je al zei, is dat erg moeilijk en bewerkelijk om goed te doen.
Bij de tweede optie maak je het dak dampwerend met het risico dat je condensatie aan de binnenzijde krijgt, bovendien ben ik bang dat vocht in de spant zelf niet goed weg kan, met eventueel schimmel en rot als gevolg.
Als dat laatste geen issue is, dan spreekt deze tweede optie mij meer aan, omdat die eenvoudiger uit te voeren is.
Ik heb trouwens diverse leveranciers gebeld en gesproken en totaal tegenstrijdige adviezen gekregen.
Het liefst zou ik de hele dak lichten, asbest laag weghalen en een fatsoenlijke onderlaag aanbrengen, maar da's echt te duur.
Ben benieuwd of een van de opties goed is.
 

Millew

  • #4
Is het een dak van een woonhuis of een werkplaats/garage?

Hoe zien die asbestplaten er uit? De combinatie met dakpannen lijkt mij onwaarschijnlijk. Kan je hier een foto ervan plaatsen?

Dampremmende laag moet i.i.g. altijd aan de warme kant, dus eerst isolatie ertegenaan en dan de folie.

Dat er nu vocht aan de asbestplaten hangt, is lekkage of condens.
Als het lekkage is, zal je toch eerst iets aan het dak moeten doen. Bijvoorbeeld de pannen er af en ventifoil aanbrengen.
Als het condens is, zal dat na het isoleren verdwijnen omdat er dan een dampremmende laag in de dakconstructie zit.

Ben je dan nog steeds bang voor vocht, dan kan je het beste met PIR, XPS of polystyreen isoleren. Die zijn allemaal ongevoelig voor vocht. (en het jeukt niet)
Bij gelijke laagdikte isoleert PIR het beste. XPS en polystyreen ontlopen elkaar niet zo veel, maar zelf geef ik de voorkeur aan XPS omdat je dat eenvoudig machinaal kan zagen.
 

Tiho

  • #5
Aangezien de TS al zegt: Dampremmend (halfdoorlatend). De damprem die millew hier bedoelt is dus dampdicht aan de warme zijde.
 

Chicky

  • #6
OK, helder antwoord. Bedankt.
Het betreft een woonhuis. In de jaren 70 was het niet ongebruikelijk om asbesthoudende platen te gebruiken om daken winddicht te maken. Ik heb er voor moeten tekenen bij de aankoop van deze woning, dus het is echt asbest helaas (gebonden, dus niet echt een probleem).

Jammergenoeg is asbest niet dampremmend en ik vraag me daarom af of ik niet ook aan de asbestzijde een dampremmende laag moet zetten en juist dampdicht aan de warme kant. Zo kan het eventuele vocht uit de isolatielaag in ieder geval nog naar buiten en kan er door de asbestlaag niets meer naar binnen.
Als ik toch kies voor PIR dat strak tegen de spanten wordt gezet, kan dat geen kwaad voor het hout dat door de randen van de PIRplaten worden afgesloten en kan ik de PIRplaten rechtstreeks op de asbestplaten verlijmen en moet je bij een laag PIR ook nog een dampremmende laag zetten?
Misschien een hoop vragen, maar ik wil zeker weten dat ik niet iets doe wat rot en schimmel veroorzaakt.
 

Millew

  • #7
Schadelijk vocht komt op twee manieren in een constructie: lekkage van buitenaf of condens van vochtige lucht van binnenuit.

Het vochtprobleem als gevolg van condenseren van vochtige lucht doet zich alleen voor in de winterperiode. In de zomer heb je doorgaans geen condensproblemen.
In de winter is de buitenlucht in absolute zin veel droger dan de binnenlucht. Dan komt het vocht alleen van binnenuit. Dus moet je aan de binnenkant het vocht (in de vorm wan waterdamp) tegenhouden. Dus een dampdichte laag aan de binnenkant.

Als het vochtprobleem wordt veroorzaakt door lekkage heb je dat zomer en winter en moet je de lekkage verhelpen. Onder lekkage versta ik ook regendoorslag door de dakpannen. Dat kan je voorkomen door een dampopen, maar wel waterdichte folie of ventifoil direct onder de pannen en niet aan de binnenkant van de asbestplaten, want dan kan het water door de asbestplaten nog steeds bij het hout komen.

Ik zou de PIR platen niet verlijmen en een luchtspouw houden tussen asbestplaten en PIR. Deze spouw zou het beste kunnen worden geventileerd met buitenlucht. Dan wordt de warmteisolatie wel wat minder maar dan kan de houtconstructie nog wat luchten. Hetzelfde geldt voor andere isolatiematerialen. Beter ietsje meer stoken dan een verrotte kap.

PIR is van zichzelf al redelijk dampdicht. Als je aan de binnenkant de naden en kieren tussen PIR en spanten afplakt, dan is een dampdichte folie m.i. niet nodig. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, dan ook hier een dampdichte folie aan de binnenkant.
 

Chicky

  • #8
Nou, hier kan ik wel wat mee. Je zegt eigenlijk wat ik zelf ook al had bedacht en wat ik probeerde te vermijden:
Ik zal het dak moeten lichten om een fatsoenlijke onderlaag te zetten, want ik heb helaas ook vochtdoorslag van buitenaf.
Omdat het dak tot nu toe totaal niet geïsoleerd was kon het vocht prima weg, maar ik ben wel voor de buitenwereld aan het stoken.
Ik had op bepaalde stukken al dik glaswol gezet (volledig ademend), met een luchtspouw van 10 cm, maar het water droop er uit op naden die ik nog niet had afgeplakt, al na een dag. Toen ik de platen lostrok, bleek het zeik en zeiknat te zijn op het asbest.
Ik zal voorlopig een dampdichte laag aan de binnenkant zetten en volgend jaar maar eens beginnen het onderdak deel voor deel te vervangen.
Deze winter toch nog maar extra stoken dus.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Onderschat de werking van een damprem niet. Heb je de isolatie zonder damprem aangebracht ?. Dan zie je in de koude periode van het jaar snel vocht gaan druppen.
Als je een plastic op die asbest zou leggen, dus als de pannen zouden lekken zou deze niet nat mogen worden, zou het me niet verbazen dat je asbest alsnog nat cq vochtig wordt.
 

Millew

  • #10
Als je toch het dak op moet, zou je in dit geval ook beter aan de buitenkant kunnen isoleren. Je krijgt dan een z.g. warmdak constructie en wordt verlost van alle condensproblemen.
Asbestcementplaten geleiden nog beter en zijn daardoor nog kouder dan houten dakbeschot, dus heb je ook eerder condens in de winter.
Maar dat zal je zelf ook al wel hebben bedacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu