Isoleren houten gevel

Ithkahel

  • #1
Goedenavond,

Samen met mijn partner heb ik een zeer karakteristiek huisje gekocht, echter wel met de benodigde klussen die nog nodig zijn :) het eerste is het vervangen van isolatiemateriaal wat flink uitgezakt is, maar ik ben al 2 dagen aan het zoeken op internet en kom er niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. Voordat ik begin, wil ik stap voor stap weten wat ik moet doen, en ik wil het graag hier laten checken.

Het gaat om een houten buitenmuur welke (na weghalen van het oude isolatiemateriaal) nog in goede staat is. Er zijn geen vochtplekken of dergelijke aanwezig, maar we willen het goed isoleren dat het ook niet gaat gebeuren. De balken zijn 91mm diep, we willen zo min mogelijk ruimteverlies. Hier mijn theoretische stappenplan:

1) Dampopen folie aanbrengen op het hout met nietjes
2) Randen met elastische lijm dichtlijmen
3) Nietjes en randen afplakken met folietape
4) Mineraal of Steen wol (100mm) aanbrengen met spijkerflens, 1 tot 2 centimeter groter dan de ruimte zodat het strak vast zit
5) Spijkerflensen vastnieten, ik heb begrepen dat deze NIET dichtgeplakt mogen worden
6) Latjes van 5 tot 10mm dikte aanbrengen over het wol en de balken. Vastschroeven in de balken
7) Gipsplaten aanbrengen

Ik maak me zorgen om eventuele ventilatie, zijn er latjes ergens tussen nodig hiervoor? Eventueel zat ik ook te denken om tussen de balken juist kleine balkjes/latjes te plaatsen van 10 x 10mm met een 10mm ruimte en daar dan de wol tussen te klemmen met een lat eroverheen.

Ik hoor graag feedback/kritiek!
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
1, 2 en 3: Wat is de functie van deze folie? Stap 2 en 3 zijn waarschijnlijk wat overdreven.

6: zulke dunne latte kan je ook nieten, de gipsplaat schroeven gaan toch door de latten de balken in.
6 en 7 : Wat is de afstand tussen de balken?

Ventilatie: hooguit tussen de houten buitenmuur en de dampopen folie.
Een geventileerde spouw hier zorgt dat het hout sneller kan drogen.

Waarom de keuze voor een minerale wol (steenwol is ook een minerale wol)
Het heeft namelijk niet de beste isolatiewaarde, echter wel andere voordelen.
 

Kareltje333

  • #3
Wat Jackd zei, plus:
5. Spijkerflenzen moeten WEL afgedicht worden ( bij een conventionele opbouw).
6. Heb je die latten parallel met of dwars op de balken?
 

Ithkahel

  • #4
Hoihoi,

Mij was de dampopen folie aangeraden i.v.m. vocht, zelfde met mineraal wol tegenover PIR want dat zou mibder kans geven op vochtophoping en eventueel houtrot.

De latten hadden we dwars op de balken bedacht, misschien zelfs ertussen vast maken zodat je de gipsplaten direct op de steenwol kan plaatsen (en minder ruimteverlies hebt). De hartafstand tussen de balken is 80 centimeter.

Spijkerflensen afdichten met aluminiumtape?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ithkahel schreef:
Het gaat om een houten buitenmuur welke (na weghalen van het oude isolatiemateriaal) nog in goede staat is.
Dan vermoed ik dat je van binnen naar buiten wil of moet gaan werken.

Als er tussen de isolatie en de achterkant van die houten buitenmuur een spouw maakt is ben je goed bezig, deze zal er ook wel gezeten hebben.
Ben je 1. 2 en 3 bij het slopen tegen gekomen?

Het is een utopie, maar laten we aannemen dat we over vocht spreken als het nat wordt van binnen naar buiten en wordt het nat van buiten naar binnen hebben we het over regen.
Kareltje333 schreef:
5. Spijkerflenzen moeten WEL afgedicht worden ( bij een conventionele opbouw).
Omdat? Nooit te oud om te leren.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
die latten wil je gebruiken om de gipsplaten op te bevestigen?
zo ja dan is 10mm veel te dun

persoonlijk zou ik voor een wand eerst een plaat underlayment aanbrengen
dat maakt de binnenkant een stuk steviger en je kan makkelijk iets ophangen.
 

Ithkahel

  • #7
Oh nee, latten puur tegen het inzakken van de steenwol.

Wat we weghaalden (30 jaar oud isolatiemateriaal) was letterlijk alleen 10mm gipsplaat en 6cm glaswol welke er tussen was geklemd en dus zonder extra spouw erin.

Wellicht denk ik te moeilijk en kan ik het ook gewoon met nieuw steenwol opvullen en dan een gipsplaat ertegenaan? Geen extra spouw o.i.d. maar puur het materiaal vernieuwen wordt het dan. Gipsplaten vast boten in het houtskelet en klaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ithkahel schreef:
Samen met mijn partner heb ik een zeer karakteristiek huisje gekocht
Wat mij verbaast is dat je geen zaken ziet die verontrustend zijn. Tenzij er niet comfortabel werd gewoond.
Vocht in een woning of in de constructie kan ontstaat tijdens het verbeteren van de isolatie.

Ithkahel schreef:
Wat we weghaalden (30 jaar oud isolatiemateriaal) was letterlijk alleen 10mm gipsplaat en 6cm glaswol welke er tussen was geklemd en dus zonder extra spouw erin.

Wellicht denk ik te moeilijk en kan ik het ook gewoon met nieuw steenwol opvullen en dan een gipsplaat ertegenaan? Geen extra spouw o.i.d. maar puur het materiaal vernieuwen wordt het dan. Gipsplaten vast boten in het houtskelet en klaar.
Voor zover ik het kan beoordelen is die houten buitenmuur voldoende dampopen wat je zelf ook gaat vermoeden. Tenzij.
 

Ithkahel

  • #9
Er was voor de koop al een bouwrapport gemaakt die uitermate positief was. Mevrouw stookte 20 graden en zat rond de 135,- qua gaskosten per maand afgelopen winter :O Helpt ook wel dat het 2 verdiepingen is (geen zolder) en het cementvloer op zandgrond is (geen kou uit de vloer).
 

Ithkahel

  • #10
Wellicht dat gewoon PIF-folie ertussen met gipsplaten ervoor voldoende is? Ik hoor er goede dingen over.
 

MvanV

  • #11
6 cm glas/steenwol is niet veel meer tegenwoordig maar houdt een groot deel vam de warmte toch binnen.
Op zich degradeert het ook niet of nauwelijks. Het is namelijk steen of glas. Zolang het niet verstopt of samengedrukt raakt werkt t gewoon. Als er spleten zijn kan je die met niet materiaal beetje voldrukken.
Voor betere isolatie zou je ook naar dikkere glas steemwol kunnen, nieuwe laag. Of een laag van een ander materiaal er tegen. Piepschuim of xps of pir. Wil je geen extra dikte maar wel betere isolatie dan zou ik het vervangen door pir. Die platen hebben aluminiumcachering en zijn dus dampdicht. Er zijn dan geen folies of kieren nodig behalve goed afplakken met alutape. Omdat hout niey graag opgesloten zit kan je een kier overwegen. Dat hoeft vaak niet geventileerd of cms breed. Een kleine kier helpt al.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
In een houten geraamte is minerale wol veel beter passend te maken dan harde platen.
kieren halen het effect van de isolatie enorm omlaag
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu