Isoleren dak zonder onderdak

Klusser1976

  • #1
Beste lezer,

We zijn bezig met een plan om het dak van onze woning te (laten) isoleren. We hebben een woning uit 1934 en ons dak is dakpannen en een houten dakbeschot zonder onderdak. Hier en daar zitten ook wat kleine kieren. Geheel volgens de bouwmethode van die tijd denk ik. We denken er nu aan om te isoleren met glaswol, maar hebben ook gekeken naar PIR platen. We hebben advies gevraagd bij een specialist in isoleren aan de ene kant, maar aan de andere kant hebben we ook een advies over de manier van isoleren in ons bouwkundig rapport. Deze twee visies spreken elkaar echter tegen. De één zegt dat je de isolatie (met een dampopen folie tussen dakbeschot en isolatie) recht tegen het dakbeschot aan kunt leggen. De ander (de bouwkundige) adviseert om een luchtspouw van 2,5 cm te hanteren tussen dakbeschot en isolatie èn om ventilatie-openingen te maken in het dakbeschot. Onze isolatiespecialist geeft aan dat het dakbeschot dampopen is en dat evt. kleine hoeveelheden vocht die toch doordringen in het dakbeschot ook vanzelf weer opdrogen. Ik kan me echter ook voorstellen dat dat makkelijker gaat als je beide zijden van het dakbeschot vrij laat en ook nog ventilatie-openingen maakt.

Ik weet dat woningen uit deze tijd erg gevoelig zijn voor vochtproblemen, en zeker als je gaat isoleren. Iemand een helder idee hierover? Alvast bedankt voor je reactie!

Mvg,
Klusser1976
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Aan de binnenkant zal je dampdicht (sterk damp remmend) gaan werken, dus er kan straks geen vocht van binnen bij het dakbeschot komen. Dit is dus geen factor.

Blijft alleen vocht van buiten over. Regendoorslag bij harde slagregen, stuifsneeuw en lekkage door oude of slecht liggende dakpannen.
Die factor is klein en bij een echte lekkage gaat die spouw ook niet helpen.

Folie (dampopen) tegen het dakbeschot is zodat wind niet via de kieren door open isolatie kan waaien, zoals bij glaswol.
Bij PIR is die folie niet nodig, ook zal je bij PIR platen sowieso een kleine spouw krijgen omdat het dakbeschot bijna altijd iets doorhangt. Dat is ok.
 
Laatst bewerkt:

Klusser1976

  • #3
Dank voor je reactie Jackd. Klinkt allemaal heel logisch. Ik moet eerlijk zeggen dat nu ik er wat verder in ben gedoken PIR toch ook wel meer voordelen heeft ten opzichte van glaswol, dus zal vermoedelijk geen glaswol worden.

Even gekeken bij een bekende webshop voor isolatiematerialen en daar gezien dat ze ook ventilatielatten adviseren. Wellicht ook om de kleine verschillen op te vangen vanwege het kromtrekken dat je al noemt, maar zal nog eens navragen wat de gedachte daarachter is bij ze.
 

Charel

  • #4
Pir heeft een betere isolatiewaarde maar dan staan andere nadelen tegenover.
- op gebied van milieu scoort pir veel slechter dan bijvoorbeeld glas- of rotswol
- op akoestisch gebied scoort het eveneens slechter, het laat veel meer geluiden van buiten door.
- Pir scoort ook slechter ivm warmtedoorslag.
- Pir is niet elastisch en sluit dus minder goed aan bij overgangen of tussenpassingen.
Sowieso is het geen goed idee om een ventilatieruimte te laten tussen de isolatie en het dakbeschot. Luchtstromingen boven de isolatie verminderen de waarde ervan. Ventilatieruimtes op die plaats werden vroeger veel toegepast en zelfs voorgeschreven. Vandaar misschien het reeds lang voorbijgestreefde advies van die ene persoon. Men is reeds tientallen jaren geleden al van zulke werkwijze moeten terugkomen.
Persoonlijk zou ik dus eerder kiezen voor minerale wol of liever zelfs houtwol.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Eerst kijken hoeveel ruimte je hebt voor isolatie en welke isolatiewaarde je wilt halen.
Heb je 30 cm dan is PIR niet nodig, heb je slechts 10 cm dan geeft een minerale wol te weinig isolatie.
Alles kan je met Ubakus simuleren.
Warmtedoorslag in de zomer ook. Met PIR gaat dat sneller (een nadeel) echter slaat PIR ook geen warmte op, het koelt dus snel weer af, terwijl wol langer warm blijft (ook een nadeel) waardoor een huis langzaam afkoelt in de zomer. Met minerale wol duurt het even voordat het echt heet wordt in huis, maar het blijft ook langer heet.
Als je het huis actief gaat koelen (airco of warmtepomp) dan maakt dit weer weinig uit, dan telt gewoon de isolatiewaarde.

Isolatielatten gebruik ik als er geen ventilatie is. Bijvoorbeeld bij een halfsteensmuur waar regen opstaat. In jouw geval wordt het dakbeschot niet nat en is er ventilatie tussen de dakpannen en het beschot. Een extra geventileerde spouw zal droging nauwelijks beïnvloeden. Zonde van de ruimte die gebruikt kan worden voor isolatiemateriaal.

Je kan pir en glaswol ook combineren. Zo middel je voor en nadelen. (dit kan niet zomaar)
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Wil je ook tegen geluid van buiten isoleren?
Ja, dan glas of steenwol en geen pir.
 

Klusser1976

  • #7
Dank allemaal voor de reacties. We gaan het dak isoleren met PIR-platen en ventilatielatten. PIR heeft toch een hogere isolatiewaarde. Ook gaan we wel werken met ventilatielatten. Die zijn hoe dan ook nodig om alles netjes recht af te werken aangezien het dak hier en daar net wat speling heeft. Dat is normaal voor een dak uit 1934.
 

Charel

  • #8
Neem me niet kwalijk maar dan meen ik dat je de verkeerde beslissing hebt genomen. Zoals in de meeste gevallen en zeker ook in dit geval is het voorzien van een luchtspouw tussen het dakbeschot en de isolatie geen goed idee.
Jackd schreef:
Je kan pir en glaswol ook combineren. Zo middel je voor en nadelen. (dit kan niet zomaar)
Als je persé met pir platen wilt werken, dan zou ik veel eerder deze optie overwegen. Glaswol tot tegen het dakbeschot gedrukt en pir platen tot tegen de glaswol gedrukt. Op die manier heb je geen luchtspouw en kan je de speling in het dak opvangen.
Maar het blijft mijn voorkeur om het gehele isolatiepakket met een elastisch materiaal zoals bijvoorbeeld minerale wol of houtwol te voorzien met dan een dampscherm in zijn geheel aan de binnenkant.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Klusser1976 schreef:
De ander (de bouwkundige) adviseert om een luchtspouw van 2,5 cm te hanteren tussen dakbeschot en isolatie èn om ventilatie-openingen te maken in het dakbeschot. Onze isolatiespecialist geeft aan dat het dakbeschot dampopen is en dat evt. kleine hoeveelheden vocht die toch doordringen in het dakbeschot ook vanzelf weer opdrogen.
Hoe groot in cm2 moeten die openingen zijn en hoeveel van die gaten per M2 dakbeschot?
Dat zou zo'n adviseurs toch ook moeten adviseren. Toch
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu