Hydraulische neutrale vloerverwarming

Egor

  • #1
Nu al weer twee jaar geleden is bij ons in de keuken en gang vloerverwarming aangelegd.

Tweegroeps systeem.

De Cv ketel is van Vaillant 18-22C en volgens de gebruikshandleiding uitsluitend geschikt voor de hydraulische neutrale vloerverwarming.

Dit systeem is ook geplaatst maar de vloer wordt niet warm.

De toevoerkraan van het verdeelblok( Therminon 5000 2 groeps ) is heet maar daarna is alles koud......

Alleen als we overal in huis de radiaotoren dicht draaien wordt de vloer warm.


een oplossing zou zijn een hydraulisch actief systeem waarbij het water door de vloer gewongen wordt.
Naar alle waarschijnlijkheid geeft dat problemen in de combiketel.

De Honeywell wisselklep hebben we al vervangen vorig jaar.

De afstand vanaf de CV ketel tot de verdeelunit is ongeveer 15 meter.
Er ligt 120 meter 16 millimeter plasticbuis in de vloer. Verdeelt over twee groepen

Wie weet raad en kan ons helpen van het winter nou eens warme voeten te krijgen.


Bijvoorbaat dank


Jaap
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #2
Mijn eerste ingeving, draaid de pomp wel?

groeten b
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
Probeer eens alle overige radiatoren dicht te draaien.
Op welke stand staat de pomp in je cv ketel?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Eigenlijk wil ik wel eens een foto van die verdeler zien.
 

Egor

  • #5
Dank voor jullie antwoorden

Omdat het vanaf het begin niet werkte alles al een keer uit elkaar gehaald.

Pomp draait. Kranen staan open. Thermostaat kraan eraf gehad enz enz.

Wordt uiteindelijk alleen warm (na een paar uur) als alle radiatoren dicht gezet zijn.

Het rare is dat tot de toevoer (de therm kraan) het wel warm is.
Die kraan heb ik al gecontroleerd en eraf gehad zit niets in en staat vol open.

Het is net af er geen warm water het verdeelstuk in wil :?
als alle radiatoren dicht staan dus uiteindelijk wel
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
En je hebt niet toevallig ergens een bypass?
Zitten er lange leidingen tussen de ketel en verdeler?
Post anders eens een paar foto's, dan krijgen we een beetje een beeld.
 

Egor

  • #7
Pomp is PWM gestuurd.

Als alle radiatoren dicht staanwordt de vloerverwarming uiteindelijk wat warm 45 Graden

Cv naar verdeler ongeveer 15 meter
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
En de overige radiatoren?
Maar je kunt de instelling voor de pomp toch wel handmatig doen?
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #9
Maar het is 2 jaar, en aangelegd, en werkt vanaf dag 1 al niet.
Waarom bel je de installateur niet die het heeft aangelegd?

Groeten b
 

Egor

  • #10
Lokale aannemer hier uit het dorp. Verstand van tegels.Minder van verwarming :( Is er al bij geweest met een ander "mannetje" geen resultaat.

Kennis bij de forum leden geeft mij meer vertrouwen :wink:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Lijkt op te weinig stroming in het circuit.
Dan lijkt het me wijs om de boel eens in te laten regelen zodat alles de juiste waterflow krijgt.
Er is waarschijnlijk nu 1 of 2 radiatoren die direct volledig warm zijn en een aantal die daar veeeeel langer over doen oa. je vloer, of idd een fout ingstelde bijpass.
 

Egor

  • #12
Kan de Vaillant met een hydraulisch actief systeem werken?
Dan wordt het water er door gedwongen
 

Egor

  • #13



Hierbij de gevraagde foto

WW in rechtsboven bij de Thermostaatkraan

W retour Links boven
 

Egor

  • #14
The headhunter schreef:
Lijkt op te weinig stroming in het circuit.
Dan lijkt het me wijs om de boel eens in te laten regelen zodat alles de juiste waterflow krijgt.
Er is waarschijnlijk nu 1 of 2 radiatoren die direct volledig warm zijn en een aantal die daar veeeeel langer over doen oa. je vloer, of idd een fout ingstelde bijpass.
eigenlijk staan de radiatoren boven altijd dicht. We stoken niet op de slaapkamers....
De badkamer is eigenlijk de enige ruimte die wel verwarmd wordt.

Ik moet op de beneden verdieping alle radiaotoren dicht zetten om de vloerverwarming enigszins warm te krijgen
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
In de retour zit een voetventiel, staat deze wel vergenoeg open?

Dat j ebeneden alles bijna dicht moet zetten kan natuurlijk betekenen dat deze radiatoren veel te veel stroming hebben.
Als je deze zover dicht draait worden ze dan nog wel goed warm?
 

Egor

  • #16
Het ventiel is bijgesteld? Door de monteur die de aannemer mee had genomen maar gaf geen verbetering.

De radiatoren moeten echt bijna dicht en geven dan nog maar weinig warmte af.

Het vreemde is dat de thermostaat kraan echt heel warm( heet) is en de warmte bij het bovenste verdeelblok plotseling verdwenen lijkt.
Alleen de kraan wordt heet.

Dan moet er wel iets van stroming zijn.....
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #17
Is die vloerverwarming wel op de juiste wijze gevuld en ontlucht?
Of was het een kwestie van kranen open en de lucht gaat wel omhoog?

Groeten b
 

Bernhard

  • #18
@Egor,
Een hydraulisch actieve verdeler zal geen verbetering geven.
Met jou omschrijving van het probleem denk ik aan:
- de verdeler moet meer CV-water van de ketel krijgen
- de kamer is al op temperatuur en dan wordt de vloer niet meer opgewarmd, de ketel gaat dan uit.
Meer water naar de verdeler kan door de radiatoren te knijpen/inregelen en /of de aansluitleiding naar de verdeler groter maken.
Voor kontrole kan je het thermoventiel en het inregelventiel tijdelijk verwijderen.
Als dit allemaal geen warme vloer geeft dan is misschien een opdeling van de installatie in 2 zones een oplossing. Mvgr Bernhard
 

Egor

  • #19
Bedankt voor jullie tips en mogelijke oplossingen.

Ik ga jullie tips de komende tijd uitvoeren om zo van het winter warme voeten te kunnen hebben...

Jaap
 

Elmertje

  • #20
Het bovenste horizontale blok is het RETOUR deel. Het onderste deel is je aanvoer. Op de temperatuur meter lijkt mij iets van rond de 30 graden te staan. Dat is goed! het mag wel iets warmer met het opwarmen (tegen de 40 maar zeker niet hoger) Alleen duurt het erg lang voordat een vloer is opgewarmd, een paar uur is niet raar. Dat komt omdat je met een relatief lage temperatuur de boel wil opwarmen. Het temperatuur verschil (zogenaamde Delta T) is vrij klein. Hoe groter deze is hoe beter. Denk maar aan bier dat je snel koud wilt hebben, dat leg je in de vriezer...
Tevens ishet erg belangrijk in welke stand de pomp staat. Er zit een schakelaar op die je op 3 standen kan zetten. Omdat dit een kleine verdeler is en de aanvoer buis erg warm wordt kan je hem zeker op stand 2 maar misschien wel stand 3 zetten. Dat zorgt voor een snellere doorstroming. Punt is dat je aanvoer temp (afhankelijk van je ketel instellingen) warschijnlijk rond de 70 graden ligt. En de thermostaat kraan laat dit (te hete) water niet door. Die regelt dat het met max 30 graden door komt. HEt kan ook nog zijn dat je thermostaat kraan niet goed is gemonteerd. Als je de knop demonteerd dan weet je zeker dat hij vol vermogen geeft. De voeler van de kraan zit (zoals je ziet) in het aanvoer blok. Als het aanvoer blok te warm wordt sluit de toevoer. Als de pomp in een hogere stand staat wordt water sneller rondgepompt en koelt het water sneller en krijg je eerder weer warm water toevoer.

Puntsgewijs:
- Pomp settings checken (minimaal 2 of zelfs 3)
- Thermostaat KNOP demonteren zodat doorstroming optimaal is.
Belangrijk is om na de aanpassingen geruime tijd te wachten omdat vloerverwarming traag reageerd. De temperatuur meter op het onderblok is wat je in de peiling moet houden (30-38 graden MAX)

Sorry heel verhaal maar ik hoop dat je er iet aan hebt
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu