Houtrot raamkozijnen: constructiefout of niet?

Noordpijl

  • #1
Ik heb op enkele kozijnen houtrot geconstateerd. In sommige gevallen wellicht achterstallig/verkeerd onderhoud vorige eigenaar maar vroeg mij af of jullie op deze foto’s afwijkende zaken zien:

-foto A: klopt de aansluiting tussen raam en glaslat? Glaslat 2 jaar geleden vervangen. Kennelijk een stuk houtrot gemist of is hier meer aan de hand?
- foto B: ik kan een schroevendraaier in de spouwmuur steken. Is dat mogelijk de oorzaak vd houtrot? Hoe het gat weer dichten?
- foto C: kozijn is nog geen 10 jaar oud. Ik zie overal donkere plekjes bij de spijkers. Bij sommigen zit nog plamuur overheen. Verkeerde spijkertjes gebruikt? Neem aan dat een nieuwe glaslat de enige oplossing is?

A0A9CDCB-715F-4B52-B697-3D86444EB1F8.jpeg 6A79F173-645E-4204-B3DB-0F86C48D4762.jpeg CE5FA0CF-17B7-4915-B630-28F1948D53EB.jpeg 7747363C-F0B7-494A-84B4-35334D92F3AC.jpeg
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
A Nee
B Nee, voetlood was wel beter geweest, maar niet verplicht.
C spijkers corrosie bestendig, rvs of messing. Verzinkt bleek niet duurzaam genoeg. Als de nagel diep genoeg is ingedreven en goed is opgestopt gaat het wel. 30 jaar geleden werd niet anders gebruikt.
Onderlat is een zgn komo lat, die geven vaker dit soort problemen. Vervangen door neuslatten.
 
  • Like
Waarderingen: Noordpijl

Noordpijl

  • #3
@Rola : wat betreft foto A bedoel je dus dat er constructietechnisch niks fout zit? (Kozijn zal overigens vervangen worden).
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Eerder een slechte kitnaad die lek was.
 

Noordpijl

  • #5
Wat mij overigens niet duidelijk is wat betreft houtrot in het algemeen: houtrot ontstaat bij een vochtigheidspercentage van minimaal 20%. Dan zou je toch verwachten dat als je houtrot grotendeels verwijdert, alles goed laat drogen totdat de vochtigheid (ruim) onder de 20% is en het gat weer volledig opvult en alles schildert, dat eventuele schimmelresten vanzelf doodgaan vanwege te lage vochtigheid?

Welke denkfout maak ik hier dan?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
Grotendeels is fout, rot moet volledig weg, zeker 20 mm gezond hout wegsteken. Dat is de meest gemaakte fout.
Schimmelsporen moeten verwijderd of bestreden worden.
 
  • Like
Waarderingen: Walker en BertPleizier

Noordpijl

  • #7
@Rola : Tuurlijk, lees ik overal en die adviezen zou ik ook zeker gaan opvolgen. Maar kun jij ook aangeven waarom een schimmel zich dan toch verder kan verspreiden als het vochtpercentage onder de 20% ligt?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #8
Zo goed heb ik vroeger niet opgelet bij biologie :mrgreen:

Ik weet wel dat schimmel zeer lastig weg te krijgen is als het bijvoorbeeld ook in het metselwerk getrokken is bij aangetaste balkkoppen.
 

Noordpijl

  • #9
Bij mijn weten kun je het ook niet “doden”, alleen verwijderen. “Houtrotstopper” vind ik dan ook een bijzonder misleidende term!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
U kunt schimmel afdoden met petroleum of chloorbleekloog. Waterstofperoxide kan ook, maar mag tegenwoordig alleen binnen. In de onderdorpel zit duidelijk houtrot.
Schimmels ontstaan vaak door een koude brug die van buiten naar binnen stroomt. Op die plek ontstaat condensatie. Dit is de voedingsbodem voor schimmel. Schimmel is een spoor. Deze kan ook uitstekend overleven in de isolatie zelf. Overigens zou het hier in de beneden hoek van het kozijn ook een boktor kunnen zijn. Die trekt zich niks aan van luchtvochtigheid.
 
  • Like
  • Informatief
Waarderingen: Noordpijl, Rola en Walker

Noordpijl

  • #11
Dank voor deze aanvulling. Ik verwacht overigens geen boktor maar kan mij voorstellen dat het er wel zo uitziet op de foto.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu