Houten vloer vanuit de kruipruimte isoleren

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Omdat onze vloer altijd koud aanvoelt en als ik deze ook meet is deze meestal niet veel warmer dan 15 graden vandaar dat ik de vloer vanuit de kruipruimte wil isoleren.

De kruipruimte is kurkdroog en ook nog voorzien van een betonvloer (de vorige eigenaar was bouwvakker en nam elke dag het nog overgebleven cement mee naar huis en smeerde dit in de kruipruimte om zo een gladde dichte vloer te krijgen)
De balken in de kruipruimte liggen 50 cm uit elkaar.

Nu heb ik rollen isolatie materiaal van 2 m breed. 22 mm dik en 20 m lang.
Dit spul werd gebruikt voor hoogwaardige dunne isolatie en 22 mm zou overeenkomen met 5 cm steen of glaswol is damp doorlatend en vrij stevig (je kunt het ongeveer een halve meter vooruit steken zonder dat het knikt).

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste onder de vloer aanbrengen?
Kan ik het gewoon op volle breedte onder de balken nieten of moet ik het in stroken snijden en dan tussen de balken aanbrengen.
Moet het zo dicht mogelijk tegen de vloer of moet er juist ruimte zitten tussen de vloer en de isolatie?

De ventilatie openingen zitten ruim onder de balken dus deze worden niet door de isolatie afgedicht oid.
Verder heb ik zoveel dat ik ook wel 2 lagen aan kan brengen, is dat zinvol of zonde van het geld en de tijd?

Alvast bedankt.

Gerrit Bakker
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het materiaal is dampdoorlatend dus u kunt het gewoon onder de balken spijkeren.
 

Chathanky

  • #3
Wat voor isolatie is het? Meerlaags folie of wat anders?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Het is een kunststof isolatiemateriaal, met als voordeel dat het niet jeukt zoals bij glas en steenwol.
Je kunt het gewoon met een stanleymes snijden zonder adembescherming oid.

Bij de productie wordt er eerst een stevige lucht doorlatende doek aangebracht, hierop wordt een dikke laag (ongeveer 15 cm) gevlokt materiaal gelegd (net als de vulling uit een synthetisch dekbed) en daarop komt weer een soort fijn geweven doek.

Het geheel wordt daarna in elkaar gedrukt tot een laag van 22 mm en is flink stevig, maar je kunt er nog wel gewoon lucht doorheen blazen.
Je moet je eigenlijk hetzelfde voorstellen als het filterdoek in de wazemkap maar dan 22 mm dik en aan beide kanten voorzien van een stevige afwerking.

Ik zat zelf te denken om het gewoon onder de balken te nieten, want dat gaat denk ik sneller en ik heb nu in 1 keer 2 m dicht zonder spleten ed. waar toch nog koude lucht langs kan.
Alleen vertelde iemand ander mij dat het veel beter was om zo dicht mogelijk tegen de vloer aan te werken zodat het tussen de isolatie en de vloer ook niet meer kan tochten.

Iemand anders vertelde juist weer als je alles dicht hebt gemaakt dus tot tegen de muren aan dat je dan extra stilstaande lucht hebt tussen de isolatie en de vloer wat juist weer extra isoleert.
Weer iemand anders gaf aan dat de vloer moet kunnen ademen om schimmel ed. te voorkomen, maar dit spul is toch al vocht doorlatend?

Verder gaf iemand aan dat je bijna geen verschil kon meten tussen 5 cm of 10 cm isolatie.

Ik heb dan wel verstand van beveiliging en telefoon ed., en niet van isoleren en als ik dan zoveel tegenstrijdigheden hoor dan weet ik niet wat nu de beste manier is om te gaan isoleren vandaar dat ik hoop richt op jullie deskundigheid.

Suc6

Gerrit Bakker
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Eén van de belangrijkste zaken zijn de aansluitingen op elkaar en op de muren, zorg ervoor dat die aansluiting goed is.

Ik begrijp niet waar de tocht tussen de isolatie en de vloer vandaan moet komen, dus het maakt niet uit hoe hoog de isolatie komt, een uitzondering wanneer er ventilatiekokers tussen de balken uitkomen, hier moet dan omheen gewerkt worden.

Het grote voordeel van ruimte tussen vloer en isolatie vind ik juist dat het hout niet opgesloten wordt, stel dat de isolatie een keer vochtig wordt en je hebt dit tegen het hout zitten, het duurt dan erg lang voor het vocht weg kan.

Verschil tusen isolatie van 5 cm of 10 cm dik is er wel degelijk en ook meetbaar, er veel soorten en bij iedere soort zal het verschil kleiner of groter zijn.
 

Chathanky

  • #6
Ja je kunt de isolatie met de balkvorm mee laten lopen, maar ook spannen tegen de balken, met de balkvorm mee laten lopen heeft wel het voordeel dat er meer isolatie per m2 is en dat de ventielatielucht minder makkelijk door de isolatie blaast, en zal dan beter isoleren dan te spannen met een luchtlaag er tussen.

Houd er wel rekening mee dat de kruipruimte wel moet kunnen blijven ventieleren. na het isoleren kan de bodem wel eens vochtiger gaan worden dan voorheen omdat door de lagere temperatuur in de kruipruimte minder vocht uit de bodem verdampt.

Je kunt de zijkanten ook isoleren, dit heeft als voordeel dat de temperatuursverloop richting de vloer geleidelijker verloopt en minder kans hebt dat het vochtig wordt ter hoogte van de vloerbalken, daarbij de ventilatieopeningen wel vrij houden.
 

Chathanky

  • #7
Het zelfde isolatiesoort 2 x zo dik heeft grofweg altijd een 2 x zo hogere isolatieweerstand, aleen op het energieverbruik gaat dit niet op, het verbetert wel maar niet 2 x minder.

Het type bedekking van de vloer is ook van invloed op eventuele vochtproblemen, dit geldt overgens alleen voor dampdichte isolatie en heeft in jou situatie geen invloed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu