Houten luik

Florian

  • #1
Hallo,

Ik wil voor een zeilboot een schuifluik om de kajuit af te sluiten repareren. Het luik loopt bol en is opgebouwd uit een laag multiplex (ca 10mm (deze plaat moet vervangen worden)) met daarover latjes van teak hout die afgekit zijn, de multiplex plaat staat dus niet constant blootgesteld aan de weersomstandigheden, maar worden een beetje beschermd door de latjes.

Deze multiplex plaat loopt dus bol en wil ik vernieuwen.

Mijn vraag is nu welk multiplex geschikt is en wat de beste manier is om het multiplex te buigen.

Alvast bedankt!

Mvg Florian
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik zou twee lagen watervast triplex van 5 mm op elkaar lijmen in de juiste vorm.
Neem de ronding over van het orginele luik.
Maak een aantal ribben uit mdf die aan de bovenzijde die ronding hebben en aan de onderzijde vlak zijn.
Monteer die ribben op een vlakke plaat, ik zou ze om de 10 a 15 cm zetten.
Je hebt nu een contramal van je luik.
Leg de twee lagen triplex op de mal en kijk hoe je ze precies pas op de mal kan vastzetten met lijmklemmen en spanbanden.
Als je dat duidelijk hebt breng je lijm aan op het triplex en buig je ze op de mal en zet ze vast.

Je kan ook meerdere lagen buigtriplex gebruiken.
 

Florian

  • #3
Ok bedankt, hier heb ik wel wat aan.

Is buigtriplex wel geschikt voor buiten? Of moet ik het sowieso schuren, gronden, en lakken? De onderkant van het triplex komt namelijk wel in het zicht als je binnen in de boot staat, dit moet dus wel een beetje mooi afgewerkt zijn.

Thnx :D
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik denk dat watervast beter is.
Heb niet zo'n ervaring met boten, maar het hout moet in ieder geval beschermd worden.
Wil je het een kleur geven of transparant lakken?
Ik dacht aan 2komponenten epoxylak of botenlak.
 

Florian

  • #5
Ik wil het luik transparant houden. Als ik epoxylak gebruik dan hoef ik daarna niet nog een keer te lakken toch?

en is epoxylak zo verkrijgbaar of moet je dan bij een speciaalzaak zijn?

Bedankt alvast! Gr
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Nee, daarna hoef je niet te lakken. Een beetje winkel heeft wel epoxylak staan (is wel aan de prijs).
 

Swblom

  • #7
Nog even ten overvloede, ik zou zeker watervast verlijmd multiplex nemen en ook niet bezuinigen op de lijm. Uiteindelijk kom je toch vaak in een situatie dat er veel condens in een boot ontstaat waardoor het vocht overal doordringt.
Zonde van je werk als de verlijmingen dan weer loslaten.

Dan even een punt waar je aan voorbij lijkt te gaan, heb je al bedacht hoe je die teak latjes weer op het luik gaat vastzetten? Ook daarbij moet je goed nadenken over welke materialen te gebruiken.

Omdat bedrijven noemen not done is, google eens op "zelf teakdek leggen". Dan krijg je een aantal links, waaronder een naar een fijne houthandel waar je in ieder geval wat meer achtergrondinformatie vind. Dan kun je met iets meer wetenschap je materialen kiezen.


Succes!
 

Florian

  • #8
Watervast verlijmd multiplex of triplex? is multiplex dan triplex verkrijgbaar in watervast verlijmd 5mm?

En de teak latjes kunnen toch gewoon op het multiplex gelijmd met houtlijm dan wel epoxy lijm?

Gr Florian
 

Swblom

  • #9
Jazeker is watervast verlijmd multiplex in verschillende dikten (4, 6, 8, 10, 12, 15, 18mm) verkrijgbaar. (Kijk maar eens op de eerder door mij genoemde site van een fijne houthandel uit Arnhem.)
Je zult natuurlijk wel naar een echte houthandel moeten gaan, niet naar de bouwmarkt.

Het eerder gegeven advies om eens te kijken hoe een teak dek in elkaar zit had onder andere te maken met de lijm die je gaat gebruiken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, je zult er echter wel 1 moeten kiezen en die doorvoeren.

Als je kiest voor een starre (epoxy) lijmverbinding dan moet je inderdaad ook zorgen voor een water/damp dichte afwerklaag. De teak latten zullen namelijk onder invloed van vocht gaan werken, het multiplex zal dit in veel mindere mate(tot niet) gaan doen.
Met als gevolg dat er veel afschuifkracht op de lijmverbinding komt waardoor deze los kan breken.

Zelf kies ik in dit soort toepassingen liever voor verlijmen met een flexibele polyurethaan kit. Daarmee kun je ook de naden tussen de teak latten afkitten. Deze kit is zeewaterbestendig, overschilderbaar en blijft een zekere mate van flexibiliteit houden.

Succes
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Is het de bedoeling dat de teak latjes ook gelakt worden of laat je deze onbehandeld (dus vergrijzen). Als deze namelijk gelakt worden zou ik de kit laten voor wat het is en alles verlijmen met 2k lijm. Dus zowel onderling het watervaste multiplex als de teak latjes. Boel naschuren, goed ontvetten en dan in zijn geheel meerdere keren lakken in 2k lak (liefst een laag of 5), dan voorkom je zoveel mogelijk het werken van het teak t.o.v. het multiplex en blijft het het langst mooi.
 

Florian

  • #11
Bedankt voor de reacties maar weer!
@ Cyruse: de teak latjes zijn al vergrijsd want deze gaan al een aantal jaren mee, maar zijn in goede staat, dus deze laat ik voor wat het is..
Maar waarom zou ik een andere lijm gebruik als ik de latjes lak? dan kan ik toch ook alleen de bovenkant lakken? en gewoon de kit gebruiken?
En als ik toch met de 2k lijm en lak aan de gang moet, wat zou dan een goed merk zijn?

Alvast bedankt. Gr
 

Swblom

  • #12
Merken noemen ligt wat lastig op deze site. Maar als je google weer eens te hulp roept kun je zo een aantal merken vinden die een lijn voor boten hebben.
Vaak is er online van alles voor een aantrekkelijke rpijs te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu