Honeywell VC 8015 klepmotor: aanvoerbuis blijft warm-

Anthony-67

  • #1
Goededag,

Ik heb stadsverwarming met vloerverwarming en constateerde onlangs het volgende m.b.t. Honeywell VC 8015 klepmotor die werkt met een Cartridge 2-wegklep.

Constatering:
  1. - Een paar uur nadat thermostaat in nachtstand 17-graden is de aanleverende buis nog zeer warm.
  2. - De pomp blijft actief want de aanwezige pompschakelaar neemt een hoge buis temperatuur waar.
  3. Drie uur uur na de laatste thermostaat activiteit, meet de pompschakelaar nog steeds 40 graden, waar hij 51 graden was.
  4. Normaal zakt deze temperatuur in 25 minuten naar de 35 graden waardoor de pompschakelaar uitschakelt maar blijft nu aanstaan.
  5. - Overigens hoor ik geen inkomend warm water lopen wat wel het geval is als de klep volledig openstaat.
  6. - Het witte lipje aan de buitenkant van de klepmotor beweegt netjes mee bij het open en dichtgaan van de klep.
De klep zelf lijkt (voor mijn gevoel) redelijk soepel open & dicht te gaan. Hij 'lijkt' niet vast te zitten.

M.b.t. de temperatuur die hoog blijft in de aanvoerbuis van de stadsverwarming: De temperatuur neemt snel af als ik de bajonet sluiting van de klepmotor ontkoppel van de klep zonder de klep zelf aan te raken. Als gevolg daarvan gaat de pompschakelaar netjes uit.

Ik heb een paar vragen:

A- Kan het zijn dat de klepmotor de de klep niet volledig laat sluiten?
B- Is het feit dat ik de fysieke klep soepel in en uit kan drukken en dat de aanvoerbuis direct afkoelt na het ontkoppelen van de klepmotor een indicatie dat de motor zelf de klep niet volledig terug laat komen in de neutrale stand: 'dicht'?
C- Op basis van de beschreven bevindingen, wat adviseert u mij?
D- Ook een optie is om er een specialist bij te halen, alleen lees ik daarover dat ze direct de boel <motor + klep> vervangen $$ en dat het probleem vaak na en paar jaar weer terug is.

--------
Losstaande vraag : Mocht ik toch besluiten de 2-wegklep zelf schoon te maken dan moet de druk van het systeem. Ik zal de aan-afvoer van de stadsverwarming sluiten. Zijn er op de foto nog meer sluitingen (zoals bv de 2 thermostostaten?) die dicht gezet moeten worden? Daarnaast zie ik 2 aftap punten Links <A> en rechts <B> op foto. Volgens mij moet ik de grote linker <A> hebben. Klopt dit?
-----------------------

M.b.t. tot het eventueel schoonmaken van de klep is er gelukkig redelijk veel info in forums + Youtube beschikbaar.

Bij voorbaat dankt - Ton

Honeywell klepmotor

WhatsApp Image 2024-01-15 at 13.18.16.jpeg


2-wegkep
WhatsApp Image 2024-01-15 at 13.18.16 (1).jpeg



Volledige opstelling met Honeywell klepmotor tijdelijk afgekoppeld zodat de klep wel zelf sluit.
A & B de waterafvoer punten <aanvullende vraag m.b.t. druk eraf halen>
WhatsApp Image 2024-01-15 at 13.18.16 (3).jpeg
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #2
Als de motor wordt gemonteerd en de klep staat dan een klein beetje open (het wordt dan warm) dan is de motor het meest verdacht.
Want aan de klep insert kan je niets stellen en ook zal schoonmaken niets helpen aan de door u voorgestelde klacht.
In de motor kan er van alles mis gaan dus ik zou een andere proberen mogelijk die van de buren of een nieuwe erop en als dat niet help retour sturen.
Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Anthony-67

Anthony-67

  • #3
Cvolieboy, bedankt voor uw reactie.

Ik heb nog een paar tests gedaan. Dus de klep wordt wordt steeds pas volledig gesloten als de Honeywell klepmotor wordt afgekoppeld.

Telkens als ik de Honeywell weer aankoppel dan blijft de klep alsnog volledig gesloten.

Het lijkt erop dat hij bij het afslaan van de thermostaat, de klopmotor maar voor ~ 80% sluit waardoor de warmwater stroom continu doorgaat. Het witte lipje staat overigens wel netjes op gesloten.

Ik ga zoals u adviseert naar een nieuwe motor kijken maar hoop dan ik hem kan retourneren indien het niet tot de oplossing leidt.

Mvgrt - Ton
 

Auto-Geen

  • #4
Als de motor in ruststand speling heeft op het klephuis dan word er niet meer op het binnenwerk gedrukt. Blijft de CV warm danis er iets loos met het binnenwerk. Blijft de motor stak op het klephuis zitten dan is met de motor iets loos.
 
  • Like
Waarderingen: Anthony-67

Anthony-67

  • #5
Als de motor in ruststand speling heeft op het klephuis
Hoe kan ik zien of de motor speling heeft of wel degelijk druk blijft uitoefenen op de klep in neutrale stand <dicht>?

Dat witte palletje?
 

Auto-Geen

  • #6
Als je de motor licht beet pak, kan je voelen of ie los of strak zit.
 

Anthony-67

  • #7
De motor vervangen heeft het probleem opgelost.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu