Honda F200 Freesmachine

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een mooi erfstuk: de Honda F200 freesmachine :)
2_pho_01_1.jpg

De machine was nog van mijn grootvader en ik gebruik hem al jaren in de staat waarin ik hem gekregen heb. Op zcich redelijk goed te noemen, maar hij heeft wat mankementen die ik nu graag zou verhelpen.

De carburator was smerig, ik heb hem zo goed mogelijk schoon gemaakt met white spirit en weer gemonteerd. Wegens gebrek aan onderdelen met de oude dichtingen.

Hij start nu terug goed, maar het probleem zit vooral in de toerental-regeling.
Er zit een asje op dat uit de motor komt en dat verbonden is met de carburator om het toerental constant te houden.
Het toerental schommelt constant (pompen).
Het asje is langs de andere kant verbonden met de gaskabel. De verbinding gebeurt met veertjes. Zo hebben zowel de regeling als de stand van de gashandle invloed op het toerental.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machine of eventueel in het bezit zijn van een workshop manual? Ik zou graag weten hoe ik de carburator correct moet afstellen.
De gebruikershandleiding heb ik al gevonden. De workshop manual ook, maar die is alleen in de VS te koop (ebay).
Verder zoek ik ook een onderdelenleverancier. De onderdelen zijn allemaal te vinden in de VS maar ik heb nog niks gevonden in Europa.
 
Het veertje naar de carburateur is te slap, de andere dan die van de gashendel.
Bij een wat grotere tuinmachinewinkel kunnen ze de toeren afstellen, ook zijn daar onderdelen te bestellen.
Bestel een paar nieuwe veertjes, die kosten vrijwel niets en u weet zeker dat alles weer goed werkt, het luistert nogal nauw.
 
Kijk eens op het YouTube kanaal van Donyboy73. Deze "small engine doctor" heeft honderden video's online waarin hij duidelijk uitlegt hoe je kleine motoren van tuinmachines repareert en afstelt.

Verder zou ik de carburateur nooit terugmonteren met oude dichtingen. Donyboy73 zegt in bijna elke carburateur-afstel-video dat je dan onherroepelijk problemen krijgt met de afstelling (pompen wat jij al aangeeft).
 
OK, bedankt Bert en Jan. Ik probeer aan veertjes en een dichtingset voor de carburator te komen.

Een extra vraagje, in de handleiding staat dat het papieren luchtfilterelement met "liquid dtergent" schoongemaakt kan worden. Heeft iemand daar ervaring mee? En bedoelen ze dan gewoon een zeepsopje?
 
Dat is idd. een zeepsopje.
Ik gebruik hier een biologische reiniger voor waarmee ook oppervlaktes gereinigd worden voordat begonnen wordt met het schuren van verflagen, zit in een groene fles en is te koop bij de supermarkt en bouwmarkt.
Dat spul lost vet en olie beter op dan een zeepsopje.
Blaas de filter met perslucht door en laat hem een dag drogen om te voorkomen dat er water in de motor komt.
 
De meeste Honda motoren kennen het probleem van halen door vervuilde carburateur
maar deze carburateurs zijn anders dan andere
zelfs veel dealers komen er niet uit
maar eigenlijk staat de oplossing gewoon op een Honda site
en word per type Honda ondersteunt met een video.
open deze link https://www.honda-engines-eu.com/
en dan zoek je in service, service movies
https://www.honda-engines-eu.com/en/support/service-movies


en dan staat er per motor type pressies wat je doen moet
let wel scherp op welk type motor
en je hebt regulateur instelling film
en de onderste rij carburateur reiniging per motor type

ik werk al meer dan dertig jaar met dit soort motoren
en echt het is schrikbarend hoe weinig kennis hier over is bij dealers
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan