Hoge luchtvochtigheidbinnenshuis

JFW

  • #1
Ik heb het idee dat ik een (te) hoge luchtvochtigheid in huis heb, namelijk rond de 70%, volgens de luchtontvochtiger (soms wat eronder, soms wat erboven).
Ik meen gelezen te hebben dat dit idealiter rond de 50% dient te zijn.

Enkele omgevingsfactoren:
  • 10 dagen geleden is de volledige begane grond (wanden & plafond +- 130m2) gestuct, met een dikte rond de 5-7mm. Hier zitten ook geen donkere plekken meer in dus na 10 dagen ga ik er vanuit dat dit voldoende gedroogd heeft.
  • 5 dagen geleden is ook de volledige begane grond (+- 55m2) geegaliseerd a 4mm waarvan ik uitga dit dit inmiddels ook voldoende gedroogd heeft.
  • In de loop van eind november/begin december zijn alle radiatoren op de begane grond verwijdert en vloerverwarming ingefreesd. Deze heeft in de tussentijd enkel op 20 graden watertemperatuur gestaan en ga ik nu pas beginnen aan het opstookprotocol nu de vloer gedroogt is (afwerkvloer wordt pas over 3 weken gelegd)

Afgelopen weken is er dus best veel vocht vrijgekomen in de woning en zo goed als geen verwarming aanwezig, temperatuur schommelde tussen de 15 en 18 graden. Wel heb ik continu het ventilatierooster in een van de ramen open gehad (ik heb er maar één), is de mechanische ventilatie constant aangebleven, heb een ventilator aanstaan en een kleine ontvochtiger aangehad. Hier kwam elke 10/11 uur rond de 5 liter aan vocht uit. Er wordt overigens (nog) niet gewoond in de woning, dit staat gepland voor over enkele weken.

Nu ben ik dus benieuwd of er sprake is van een daadwerkelijk vochtprobleem in huis of dat dit nu tijdelijk te wijten valt aan de omstandigheden zoals deze momenteel zijn:
  • Hoge luchtvochtigheid buiten: tussen de 85% en 100% (volgens weer App).
  • Drogende stuc
  • Drogende egaline
  • Weinig/geen verwarming
Ik wil natuurlijk niet dat de 'hoge' luchtvochtigheid mijn verse stuc laat schimmelen of dat dit de egalinevloer op de e.o.a. manier aantast.
 

JFW

  • #2
Aanvulling: als ik vooraf zie dat het urenlang gaat regenen (wat afgelopen/komende dagen bijna elke dag is) dan doe ik het ventilatierooster dicht. Dit kan ik echter maar op bepaalde momenten voor/na het werk doen 's ochtends en 's avonds als ik langs het huis ga om de ontvochtiger te legen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Trek voor het drogen van het gestuucte huis maar maanden uit, als het buiten net als nu 92% vocht is zal het in huis zeker geen 50% worden.
Want de lucht die u naar buiten ventileert wordt aangevuld met die natte buiten lucht.
Plus het vocht wat al in huis hangt, hooguit kan het huren van een bouwontvochtiger wat mee helpen om het droogproces te versnellen.

Vr Gr
 

JFW

  • #4
Maar vormt dit dan ook echt een 'dreiging' voor het stucwerk, dus dat het kan gaan schimmelen?
Daar gaat het mij meer om, dat de luchtvochtigheid geen 50% zal behalen door de hoge luchtvochtigheid buiten maakt mij niet uit. Ik wil enkel dat het geen schade aanricht aan het stucwerk en/of de vloer...

Wel was ik overigens van plan om over 2 weken de wanden en het plafond te gaan sauzen, maar dit kan dan ook pas over maanden zoals je schrijft?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Stel dat er gemiddelt ruim 5 mm stuc op de muren is gegaan dan gaat daar zo 2 liter per m2 in en dat keer 130 is 260 liter.
Dan zie je meteen dan die10 liter per dag in de ontvochtiger niet heel erg opschiet, maar het is wel iets.

100% relatieve luchtvochtigheid buiten is niet erg, als de temperatuur buiten maar laag is.
100% bij 0 graden geeft 4.2 g/kg (water/ kg lucht) en als je dat opwarmt naar 18graden wordt dat 32%
100% bij 15 graden geeft 10.7 g/kg en naar 18 graden wordt dat 82%.

Zo zie je dat het niet opschiet als het buiten rond de 15 graden is, komende week wordt het weer kouder en dan dus altijd de ventilatie op laten staan.
Bij ideale omstandigheden af en toe luchten. Dus meerdere ramen helemaal open.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Welk opstookprotocol volg je?
Gaat de vloer over een paar dagen op 40 graden voor een dag of langer?
Bekijk dan de relatieve luchtvochtigheid nog eens.
 

JFW

  • #7
Gisteravond watertemperatuur op 20 graden gezet, en dan nu volgens het protocol van Uzin elke 24 uur 5 graden erbij tot 40 graden en dan weer elke 24 uur 5 graden eraf, dus:
  • Zo op ma: 20 graden
  • Ma op di: 25 graden
  • Di op wo: 30 graden
  • Wo op do: 35 graden
  • Do op vri: 40 graden
  • Vri op za: 35 graden
  • Za op zo: 30 graden
  • Zo op ma: 25 graden
  • Ma op di: 20 graden
En dit wilde ik nog een tweede keer herhalen voordat de afwerkvloer gelegd wordt (plak PVC).
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een luchtvochtigheid van 70% is niet per definitie te hoog, al is dat ook wel meteen de bovengrens van wat door velen comfortabel geacht wordt (ruwweg 40-70%). Met deze buitentemperaturen zul je bovendien geen last hebben van condensatie, en is schimmelvorming dus niet aan de orde.

Qua ventilatie is het overigens handiger om naar de absolute luchtvochtigheid te kijken, op de manier die @Jackd al voordeed. Dan weet je precies wanneer je het beste kunt ventileren (namelijk wanneer die buiten lager is dan binnen); anders blijft het nattevingerwerk.
 

JFW

  • #9
Bedankt voor de reacties, vooral de geruststelling m.b.t. schimmelvorming i.c.m. de huidige luchtvochtigheid dat hier geen sprake van is doet me gerust.

Wel dan gelijk een volgende vraag, aankomend weekend wilde ik alles voorstrijken om het weekend daarop alles te sauzen. Indien een vochtmeter aangeeft dat het stucwerk max 2% vocht bevat, kan ik dan doorgaan met deze planning ongeacht de, voor mijn gevoel, 'hoge' luchtvochtigheid.

Overigens, wat jullie bedoelen met absolute en relatieve luchtvochtigheid is voor mij nog abrakadabra. Dus mochten hier nog tips voor zijn hoor ik het graag!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Voor wat betreft dat laatste: Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, daarom daalt de relatieve luchtvochtigheid als je lucht verwarmt, ook al blijft de absolute hoeveelheid vocht in de lucht hetzelfde. Dit is ook waarom condens ontstaat op koude oppervlakten: lucht die afkoelt kan minder vocht bevatten, dus de relatieve luchtvochtigheid stijgt. Bij 100% zal het vocht uit de lucht condenseren.

Buitenlucht van 0 °C met een relatieve luchtvochtigheid van 80% bevat absoluut gezien veel minder vocht dan buitenlucht van 15 °C met een relatieve luchtvochtigheid van 80%. Daarom werkt ventileren in het eerste geval een stuk beter dan in het tweede geval.

Zoek op Google eens naar een mollierdiagram en uitleg daar over als je het interessant vindt.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #11
Om in te haken op wat @XanderH al zei: bij absolute luchtvochtigheid haal je temperatuur weg als factor. Daarbij duidt je het bijvoorbeeld aan als g/m³ (= gram water per kuub lucht) of g/kg (gram water per kilogram lucht).

Bekijk het zo: Jantje heeft een glas water dat 50% vol is en Keesje een ander glas dat 70% vol is. Wie heeft er dan meer water? Dat kun je zo niet weten zonder ook de inhoud van de glazen te weten. Het is daarom veel makkelijker om de hoeveelheid water direct te vergelijken, in milliliters of grammen.

Buitenlucht met 10 g/m³ die je naar binnen haalt zal ook daadwerkelijk 10 g/m³ vocht naar binnen brengen. Daarmee kun je dan ook rekenen (zie voorbeeld onderaan), wat met alleen relatieve luchtvochtigheid juist onmogelijk is. Het korte verhaal: ventileer alleen extra als de absolute luchtvochtigheid buiten lager is dan binnen:
1672674857108.png


Beginsituatie:
600 m³ lucht in de woning met een luchtvochtigheid van 8 g/m³ (= 600 x 8 = 4800 g waterdamp in huis). Bij een kamertemperatuur van 20 °C betekent dat een relatieve luchtvochtigheid van 55%.

Situatie A:
Je verwarmt de ruimte van 15 graden naar 20 °C zonder te ventileren. De luchtvochtigheid daalt dan van 75% naar 55% (afgelezen uit het mollierdiagram), maar de absolute luchtvochtigheid blijft 8 g/m³ en er blijft dus ook 4800 g waterdamp in huis.

Situatie B:
Je ventilatiebox ventileert met 300 m³/h. Buiten is de luchtvochtigheid 4 g/m³. Na een uur heb je dus de helft van de lucht in huis vervangen door die buitenlucht en heb je:
  • 300 m³ x 4 g/m³ = 1200 gram waterdamp
  • 300 m³ x 8 g/m³ = 2400 gram waterdamp
Nadat de lucht zich vermengen heeft, heb je in totaal 600 m³ lucht met 6 g/m³ waterdamp. Als je de kamertemperatuur constant op 20 °C hebt gehouden, zal de luchtvochtigheid gedaald zijn van 55% naar 41%.
 
Laatst bewerkt:

JFW

  • #12
Dus even voor mij als leek die dit 'probleem'/deze situatie zo snel mogelijk, zo goed mogelijk aan wilt pakken zonder eerst bovengenoemde principes te leren (wat mij namelijk veel tijd gaat kosten):
  • Kan ik met het vooruitzicht op het weer komende week/weken beter ventileren of niet?
  • Als een vochtmeter een laag genoeg percentage aangeeft, 1-2%, kan ik dan wel gaan voorstrijken/schilderen met een luchtvochtigheid rond de 70%?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #13
1. Dat is dus niet zo zwart-wit te zeggen; dat kan per dagdeel verschillen. Als je het constant verwarmt, dan is het over het algemeen beter om het wel te doen dan niet.

2. Als de voorstrijk zegt dat het stucwerk onder een limiet moet zitten en het zit daaronder, dan is de luchtvochtigheid verder geen factor.
 

JFW

  • #14
Zojuist weer na het werk langs het huis gegaan om te controleren en dit was als volgt:
  • Ventilatierooster dicht
  • Ventilatie/afzuiging aan
  • Ventilator aan
  • Ontvochtiger aan
  • Watertemperatuur vloerverwarming: 20 graden
  • Ruimte temperatuur volgens thermostaat: 18 graden
  • Luchtvochtigheid volgens ontvochtiger: 56% (vanochtend 7u was dit 68%).
Gaat dus wel de goede op zo te zien en dus geen reden tot zorgen m.b.t. vochtprobleem o.i.d.?

3FC7D056-8597-40CE-A155-1B0D7CC5B40C.jpeg
 

BigBert

  • #15
Ik zie geen rare waarden. Als je de gestucte muren wilt verven, zou ik wachten tot het voorjaar. Tot alles "kurkdroog" is. Dan weet je zeker dat je geen vlekken krijg.
 

JFW

  • #16
Bert,

Dat dit de ideale situatie zou zijn geloof ik meteen, maar nu staat de gehele woning nog leeg ook geen keuken o.i.d. Lijkt mij geen beter moment dan nu…
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
(vloer)Verwarming aan en je ziet dat het probleem is opgelost.

"Ventilatierooster dicht
Ventilatie/afzuiging aan"
Waar komt dan de lucht vandaan die de afzuiging wegzuigt?
Nu de vloerverwarming aanstaat, zou ik dat rooster open laten staan.

Voorstrijk is voornamelijk water, dan zullen de waardes weer even omhoog gaan, net als bij het verven.
Geen reden om te wachten.
 

JFW

  • #18
Update:
  • Ventilatierooster open
  • Ventilatie/afzuiging aan
  • Ventilator aan
  • Ontvochtiger aan
  • Watertemperatuur vloerverwarming: 25 graden
  • Ruimte temperatuur volgens thermostaat: 20 graden
  • Luchtvochtigheid volgens ontvochtiger: 47% (gisteravond zelfde tijdstip was dit 56%).
Het valt mij ook op dat de ontvochtiger laatste dagen na 9/10 uur draaien maar voor de helft vol zit terwijl deze een paar dagen geleden dan altijd helemaal vol zat in het begin na het stucen al na 3/4 uur.

EFE07321-3DA0-4A74-9271-61E59BB30B63.jpeg
 

JFW

  • #19
Nog een update om het af te sluiten:

Gisteravond/afgelopen nacht ontvochtiger niet aan gehad om die na 10 dagen 24 uur per dag gedraait te hebben wat rust te geven. Alleen het ventilatierooster stond open en de centrale afzuiging stond aan.

De vloerverwarming heeft het binnenshuis lekker 22 graden gemaakt terwijl de watertemperatuur nog 'maar' op 30 graden staat, wat dus nog naar de 40 moet (enkel voor opstookprotocol, niet voor constant).

Vochtpercentage (weet nu niet of het relatief of absoluut is) bleef alsnog keurig rond de 45/50% wat volgens mij perfect is? Ik heb ook met een vochtmeter van de bouwmarkt gemeten op verschillende punten op het stucwerk welke overal tussen de 0.5% en 0.7% aangeeft, meeste plekken 0.6%.

Ik neem aan dat het veilig te zeggen is dat de condities ondertussen goed genoeg zijn voor de verdere afwerking? D.w.z. voorstrijken en schilderen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu