Ik heb een Bosch PHO 25-82 elektrische schaafmachine.
Probleem is, dat het schaven niet altijd echt goed lukt.
Vooral bij hardhout, zoals meranti, moet je meerdere keren heen en weer gaan om bijvoorbeeld een paar millimeter af te schaven. Het resultaat is dan, dat ik bij het begin punt van de lat of balk meer afgeschaafd heb dan aan het eind.
In de handleiding staat het volgende : Machine met het voorste gedeelte van de zoolplaat op het werkstuk plaatsen. Bij het schaven van vlakken (balken, laten enz.) moet de zoolplaat steeds vlak op het gehele oppervlak liggen.
De schaaf met beide handen en met gelijkmatige bewegingen over het te bewerken oppervlak geleiden.
Bij grote dikten het schaven meerdere malen herhalen.
Ik vind deze sumiere uitleg niet voldoende.
Het lijkt mij, dat als je begint, de druk alleen
op het voorste gedeelte van de schaaf uitgeoefend moet worden. Zodra de schaaf helemaal op de balk ligt, dan de druk over voor en achterkant van de
schaaf.
Misschien dat ik toch niet hard genoeg druk. Mogelijk dat door trillingen de schaaf een klein
beetje omhoog gaat en uiteindelijk aan het eind minder afgeschaafd heeft.
Moet je inderdaad behoorlijk hard drukken op de schaaf. Ik ben bang voor overbelasting en doorbranden van de motor.
Probleem is, dat het schaven niet altijd echt goed lukt.
Vooral bij hardhout, zoals meranti, moet je meerdere keren heen en weer gaan om bijvoorbeeld een paar millimeter af te schaven. Het resultaat is dan, dat ik bij het begin punt van de lat of balk meer afgeschaafd heb dan aan het eind.
In de handleiding staat het volgende : Machine met het voorste gedeelte van de zoolplaat op het werkstuk plaatsen. Bij het schaven van vlakken (balken, laten enz.) moet de zoolplaat steeds vlak op het gehele oppervlak liggen.
De schaaf met beide handen en met gelijkmatige bewegingen over het te bewerken oppervlak geleiden.
Bij grote dikten het schaven meerdere malen herhalen.
Ik vind deze sumiere uitleg niet voldoende.
Het lijkt mij, dat als je begint, de druk alleen
op het voorste gedeelte van de schaaf uitgeoefend moet worden. Zodra de schaaf helemaal op de balk ligt, dan de druk over voor en achterkant van de
schaaf.
Misschien dat ik toch niet hard genoeg druk. Mogelijk dat door trillingen de schaaf een klein
beetje omhoog gaat en uiteindelijk aan het eind minder afgeschaafd heeft.
Moet je inderdaad behoorlijk hard drukken op de schaaf. Ik ben bang voor overbelasting en doorbranden van de motor.